Vijenac 762

Glazba

Prvi Oktavijan za filmsku glazbu

REDAKCIJA

Hrvatsko društvo filmskih kritičara početkom svibnja objavilo je da je dobitnik nagrade Zlatni Oktavijan za životni doprinos filmskoj umjetnosti skladatelj, aranžer, pijanist i libretist Alfi Kabiljo. Nagrada mu je dodijeljena u specijalnom izdanju emisije Posebni dodaci emitiranoj na 3. programu Hrvatske radiotelevizije 6. svibnja, a u povodu toga i cijela je večer bila posvećena laureatu:  započela je koncertom Alfi Kabiljo – Moji mjuzikli, slijedila je emisija Posebni dodaci, potom film Rajka Grlića Neka ostane među nama za kojeg je Kabiljo skladao glazbu, a na kraju je  prikazan koncert Hrvatska filmska glazba u izvedbi Simfonijskog orkestra HRT-a pod ravnanjem Aleksandra Markovića.


Alfiju Kabilju dodijeljena nagrada za životno djelo

 / Snimio Matej Grgić

„Teško je pobrojati naslove skladbi, potom i lovorike koje potpisuje Alfi Kabiljo, a pritom se ne očešati o klišeje kada je riječ o znatiželjniku poput njega. Kabiljo doista jest polimat, renesansni i univerzalni čovjek: arhitekt po struci, glazbenik po obrazovanju, skladatelj, dirigent, aranžer, pijanist, tekstopisac, libretist i producent po užoj i široj specijalizaciji“, ustvrdio je u tekstu o laureatu objavljenu na stranici Zona filma Igor Jurilj zaključivši da je taj otac hrvatskog mjuzikla istodobno  rekorder i po broju nagrada na festivalima zabavne glazbe i po uspješnosti filmskih partitura.

Filmsko-skladateljski put Alfija Kabilja započeo nakon usavršavanja kompozicije u Parizu, kada sklada za tada mladoga Lordana Zafranovića, a tragična iskustva iz vremena diktatura prenijet će u skladbe u Zafranovićevim povijesnopolitičkim dugometražnim igranim filmovima Okupacija u 26 slika (1978) ili Pad Italije (1981). Rad s redateljem, ali i onaj na filmu započet proljećarske 1971. na filmu Ave Marija (Moje prvo pijanstvo) (1971) Kabilja usmjerava prema velikim simfonijskim orkestrima, odredivši mu tako i način skladanja u cjelokupnoj karijeri. U historijsko-materijalističkom antispektaklu Seljačka buna (1975) i njegovoj televizijskoj adaptaciji Anno Domini 1573 (1979) Vatroslava Mimice Kabiljo je sljubio glazbu suvremenog 20. stoljeća s jezikom ranonovovjekovlja, zaključuje Jurilj i ustvrđuje da „upravo u filmskom mediju odnosno kinematografiji Kabiljo pronalazi plodonosno tlo za potpunu manifestaciju svijesti izvan uma: žanrovska fleksibilnost medija potražuje erudiciju kada je riječ o glazbi, gdje se ovaj skladatelj sklon mnogobrojnim stilovima i brzom skladanju, izražava s lakoćom.“

Muzikoloiginja Irena Paulus istaknula je da „Kabiljo vlada najrazličitijim glazbenim žanrovima: od dječjih pjesmica do velikog simfonijskog orkestra i komorne glazbe, do elektronike ... jednostavno mu nema kraja.“

Predsjednik Hrvatskog društva filmskih kritičara Hrvoje Pukšec i filmolog Željko Luketić  istaknuli su da je to i prvi Oktavijan za filmsku glazbu.

Alfi Kabiljo kazao je da je od djetinjstva bio zaluđen filmovima i filmskom glazbom, a tajnu svog uspjeha opisao je ovako: „Tajna je u mojoj znatiželji, izvrsnom školovanju, ogromnom slušanju, fantastičnoj kolekciji gramofonskih ploča mojih roditelja… Pokupovao sam Šostakoviča, Prokofjeva, da ne spominjem Ravela i Stravinskog, koji su na neki način moji roditelji.“

Vijenac 762

762 - 18. svibnja 2023. | Arhiva

Klikni za povratak