Vijenac 759

Likovna umjetnost

Razgovor: 

Ante Rašić

umjetnik i dizajner

Dobro znamo da nije sve umjetnost

Razgovarao Željko Marciuš

Umjetnost smatram potpunom slobodom, dok dizajn vidim kao kontroliranu slobodu. Radeći dizajn stekao sam nova iskustva, ali kod mene je dizajn zapravo odraz umjetnosti / Nemamo baš nezavisnih i kritičkih osvrta, prevladava duh nezamjeranja, a najviše nam nedostaje dijalog

Djelovanje Ante Rašića na domaćoj likovnoj sceni nadasve je raznoliko. Riječ je, naime, o umjetniku aktivnu na području kiparstva, slikarstva i dizajna, a uz to je bio i art-direktor velikih izložbi. Zaposlen je u svojstvu redovitog profesora na Akademiji likovnih umjetnosti u Zagrebu. Ante Rašić diplomirao je slikarstvo na ALU u Zagrebu (1977), bio je suradnik Majstorske radionice Ljube Ivančića i Nikole Reisera (1977–1978) te suradnik kiparskog atelijera profesora Charpentiera na Akademiji likovnih umjetnosti u Parizu (1978–1979). Izričaj je formirao u ozračju primarne, analitičke i konceptualne umjetnosti, a radove mu karakteriziraju zatvorene forme, plastička jezgrovitost, procesualnost, čistoća oblikovanja te česta posezanja za akromatskom bijelom. Podjednako uspješno djeluje kako u razdoblju kasnoga modernizma (asketski), tako i tijekom postmodernizma (zgusnuto, zasićeno). Rašićeva nedavna izložba u Gradskom muzeju u Novoj Gradiški poslužila nam je kao povod da kratko porazgovaramo sa zanimljivim autorom.


Ante Rašić (prvi slijeva) ispred svoga rada Apoksiomen / Snimio DuŠko Marušić / PIXSELL

Započeli ste umjetničko djelovanje u doba kasnoga modernizma. Opišite nam svoje formativne godine. Kako su na vas utjecali profesori Nikola Reiser i Ljubo Ivančić?

To je vrlo dinamično razdoblje posvećenja umjetnosti i radu bez predumišljaja, sjajne atmosfere i druženja, kada se još vjerovalo da se umjetnošću može promijeniti svijet. Moja se generacija pojavljuje na likovnoj sceni sedamdesetih godina nakon dominacije konceptualne umjetnosti. Kao protagonist primarnog i procesualnog slikarstva izlažem s Damirom Sokićem i Milivojem Bijelićem u Galeriji Nova, u kojoj je Ljerka Šibenik promovirala mlade umjetnike i nove pojave o kojima su pisali povjesničari umjetnosti Zvonko Maković i Mladen Lučić. Nakon toga Sokić, Demur i ja sudjelujemo na međunarodnoj izložbi Trigon 1977, Der kreative Prozess (Austrija, Italija, Jugoslavija), u Neue Galerie u Grazu na poziv Vere Horvat Pintarić, a Ješa Denegri nas poziva u Veneciju.

Imali smo sreće što smo učili od Ivančića i radili u njegovoj specijalki te u Reiserovoj klasi. Pružali su nam veliku podršku, čak i u situacijama kada su na naš rad mnogi čudno gledali. Specijalka, ili službeno majstorska radionica za slikarstvo, za mene je bio poseban prostor slobode i kreativnosti, u kojem sam realizirao neke ključne akromatske radove.

Kako je na vas djelovao boravak kao stipendista francuske vlade u Parizu 1978–1979?

Pariz! Bilo je to iznimno životno i umjetničko iskustvo, baš ono što mi je tada trebalo. Vidjeti uživo djela suvremene svjetske umjetnosti, osjećati se kao dio svjetske kulturne scene. Izlagati i uspoređivati svoj rad s radovima svjetskih umjetnika, sagledati gdje si i potvrditi vlastita uvjerenja. A dogodilo se i izlaganje na nekoliko važnih izložbi.

Po vokaciji ste slikar, a intenzivno ste se bavili skulpturom. Koje su razlike, ali i možebitne sličnosti u vašem pristupu tim dvama, nekad temeljnim medijima?

Da, jesam slikar po vokaciji, ali po djelovanju od početka sam bio sklon, danas bismo rekli, proširenom polju slike, dokidanju razlika i medijske barijere konvencionalnih disciplina te brisanju granica između tzv. visoke estetike i popularne kulture. Tu sam se našao. Nemogućnost u jednom mediju otvara mogućnosti u nekom drugom.

Svojevrsna site-specific-izložba Umjetnost je lijepa u Umjetničkom paviljonu (2011) jedan je od vrhunaca vaše karijere, okrunjen gigantskim Hrvatskim Apoksiomenom. To je postmoderni hibrid u kojem ste dobrano ispremiješali medije iz takozvane visoke i niske umjetnosti. Otkud fascinacija jedinstvom različitih vizualnosti i načela oblikovnosti?

Od 20. stoljeća i postmoderne rasplinute u globalnom svijetu novih tehnologija i svijetu spektakla naslijedili smo iskustvo s nebrojenim izmima, sumnjom, pitanjima i tezama o samoj umjetnosti, o njezinu kraju, smrti i smislu. Činjenica je da je postmoderna omogućila slobodu miksanja i referiranja u svakom pogledu, a ponajviše eklekticističku, u kojoj je sve moguće, što je čak u jednom trenutku dovelo do dezorijentacije, do toga da se umjetnost gotovo oslobodila i same sebe. Nije ni čudo što se pojavila sintagma da sve može biti umjetnost, a dobro znamo da nije sve umjetnost. U tim okolnostima dobio sam priliku napraviti samostalnu izložbu u Umjetničkom paviljonu u Zagrebu na poziv ravnatelja Radovana Vukovića, koji je inicirao i realizirao seriju site specific-izložbi. Izložba Umjetnost je lijepa bila je pokušaj da ostvarim jedinstvo različitosti kroz pet različitih tematskih cjelina i raznorodnih umjetničkih postupaka i koncepata te sublimiram na jednom mjestu sva svoja dotadašnja iskustva u umjetničkoj praksi. Te različitosti i krajnosti, pa i kontradiktornosti, postoje u meni pa se odražavaju i na rad. Različitost vidim kao svjetonazor, iako to donosi i određene šumove, a ponekad i nerazumijevanje.

Koliko je vaše također intenzivno bavljenje dizajnom imalo utjecaja na vaš tadašnji umjetnički rad?

Što se tiče umjetnosti i dizajna, umjetnost na neki način smatram potpunom slobodom, dok dizajn vidim kao kontroliranu slobodu. Radeći dizajn stekao sam nova iskustva, ali kod mene je dizajn zapravo odraz umjetnosti. To je vidljivo u više kompleksnih multimedijskih, interdisciplinarnih i interaktivnih izložbi odnosno environmental dizajnu, realiziranih samostalno ili u koautorstvu s Olegom Hržićem i dizajnerskim timom Studija Rašić. Takvim projektima pridonijeli smo brisanju granice između „čiste“ likovne i primijenjene umjetnosti te mijenjanju uobičajenoga shvaćanja dizajna.

Kakva je bila recepcija struke?

Izložba je bila medijski jako dobro popraćena, a što se tiče struke, osjećao sam u zraku neku vrstu suzdržanosti. Mislim da je to kod nas nekako opća slika stanja u kulturi, pa tako i umjetnosti. Nemamo baš nezavisnih i kritičkih osvrta, prevladava duh nezamjeranja, a moj prijatelj Damir Fabijanić bi rekao, s čime se u potpunosti slažem, da nam najviše nedostaje dijalog.

Sintagma Umjetnost je lijepa ujedno odražava i vaš etički svjetonazor. Kako gledate na problem uravnoteženosti estetike i etike?

Estetiku i etiku gledam kao neku vrstu jedinstva u dvojstvu otjelovljena u fizičkom i duhovnom kontekstu i neodvojiva od umjetnosti i čovjeka. U tom smislu poslužit ću se porukom izrečenom na početku filma Metropolis Fritza Langa: „Između mozga i ruku uvijek mora stajati srce.“ Sintagma Umjetnost je lijepa sadrži moj humanistički svjetonazor i vjeru u oblikovanje svijeta umjetnošću, dakle etičku komponentu koja se može tumačiti i kao apel za umjetnost, ali i za čovjeka te njegovu kreativnost, intelektualnost i duhovnost.

Iako naizgled monografska, vaša zasad posljednja izložba Mijene u Gradskom muzeju Nove Gradiške minimalistička je retrospektiva.

Ovdje nije riječ čak ni o minimalističkoj retrospektivi, već o svojevrsnoj fragmentarnoj introspekciji i samopropitivanju s naglaskom na mijene, kroz – kako ih volim zvati – bezvremenske izložbe, koje radim od 2011. i u kojima u formalnom i sadržajnom smislu miksam radove vremenski nelinearno i nekronološki, provjeravajući njihovu opstojnost u današnjem kontekstu.

Kakav je suodnos land art-projekta Bijela cesta – u iščekivanju kiše (2008) i kontinuirane te posve nove u muzeju izložene impresivne mozaičke, kaleidoskopske fotomontaže Mijene (2009–2021)?

Rad Mijene, velikog formata, 300 x 1000 cm, nastao je nadahnut land art-projektom Bijela cesta – u iščekivanju kiše, realiziranu u Parku skulptura Dubrova kraj Labina, koji je zamišljen kao složena sinergija umjetnosti, dizajna, prirode, čovjeka i međusobne interakcije, kao neprekidni proces mijena i oblikovanja djela u kojem aktivno sudjeluje priroda ovisno o svjetlu, vremenu, godišnjem dobu i šetačima.

Od Bijele ceste, kao glavni tvorbeni element za realizaciju Mijena, preuzeo sam krugove, kružne posudice u kojima su se skupljali i taložili naturalni darovi i ostavljeni tragovi čovjeka. Od više tisuća snimljenih fotografija tijekom četrnaest godina odabrao sam 480 i složio ih u jedinstvenu cjelinu kao novi rad, bez uvažavanja kronološkog slijeda snimanja. Tako sam postupkom kolažiranja te dekonstrukcijom odnosno miksanjem vremena i prostora razgradio i ukinuo jedinstvo vremena i prostora; poništio linearni tijek vremena u temporalnom, atmosferskom, biološkom i fizičko-pojavnom smislu i otvorio novi horizont sagledavanja te percepcijskog čitanja rada u više razina. Sam rad simbolizira i ljudski život, govoreći također o samu procesu mijena, prirodi trajanja i prolaznosti.

Na izložbi ste izložili osobne i rijetke slikarske radove Mama, tata i baba, 1975. u svojevrsnoj poetici art bruta te dvostruki portret Nana ili tko je onda znao za Richtera iz ranih 1970-ih kao parafrazu Gerharda Richtera. Koliko vaš osobni život utječe na vašu profesiju i obrnuto te otkuda tolika relativno nepoznata raznolikost izložaka sugerirana izložbom?

Raznolikost je moje umjetničko uvjerenje i ja ga živim. Osobni život, profesiju i sve što čovjek radi nemoguće je dijeliti jer jedno bez drugoga ne ide i odražava jedno drugo. No držim jako do privatnosti, u kojoj je obitelj najvažnija, a posebno supruga Nana i najuža obitelj pa odatle i potreba da to ponekad podijelim s drugima kroz svoje radove. Oni pripadaju u onaj dio koji ja zovem umjetnost s druge strane umjetnosti, oni se javno ne vide a imaju jako veliku ulogu i bez njih bi moja umjetnost bila mnogo manja mogućnost.

Zrcalo, krug i bijela boja vaši su svojevrsni zaštitni znakovi. Kako objašnjavate te konstante?

To nije plod nikakva posebnog planiranja. Sve što radim nastaje iz nekakve strasti i potrebe za stvaranjem. Kad se promatra dulje razdoblje, naprosto su se dogodili pojedini radovi u kojima sam se zrcalom, krugom ili bijelom bojom koristio u procesu rada kao gradbenim elementom. To se umnažalo i uvećavalo od dvodimenzionalnog prema prostornom i preraslo u sve složenije projekte te su nastali ciklusi. Na osnovi toga danas možemo govoriti o konstanti i kontinuitetu u kojem se mogu iščitati kao tri prepoznatljiva svojevrsna obilježja u mom radu, a što se može sagledavati i kontekstualizirati na više načina: tautološki, simbolički, aluzivno, asocijativno i metafizički.

Vijenac 759

759 - 6. travnja 2023. | Arhiva

Klikni za povratak