Nova hrvatska poezija: Luko Paljetak
Sunce sve niže pada, zaustavi ga, primi
u naručje ga svoje, ujutro sjetit ćeš se
svega što svake noći govorio sam tebi,
zato što ja se toga ne sjećam, možda nisam
ništa od toga nikada ni rekao u strahu
da mogao bih tvoje izreći ime; sunce
evo sve niže pada, zad`rži ga dok svane:
ujutro ničega se sjetiti nećeš moći.
Ne mogu ništa reći oblacima jer neće
vratiti se nikad više, a ipak mogao bih
reći im: vi ste vrlo opasni učitelji
i savjetnici! Šutim, šutjet naučio sam
od neba, njemu smiješna njihova prolaznost je;
lako je nebu biti nebo, ja gledam dim
koji iz dimnjaka se diže i nosi miris
usnulih roditelja i djece negdje gore
za uspomenu; volim ono što tek će doći
zato da ono jučer ne ugasi se nikad:
ne pada kiša zato da ne izgòri zemlja
i kamen; pada zato da nebo ne izgòri.
Samoćo, pozdravljam te, žena od svake žene
bolja si, ni na što se ne žališ, glava tebe
ne boli nikad, ni u one dane kad žene nisu
voljne, ti jesi, uvijek, u pustinji, u snijegu,
u hodu prema cilju i mogućem i posve
nemogućem, ja divim sposobnosti se tvojoj
čudesnoj da i usred najveće buke nađeš
za sebe i za mene mjesto, da budeš sa mnom
i onda kad sam sebe napustim, pozdravljam te
i zbilja ne znam čime da uzvratim ti, ptice
pjevaju svakog jutra, ali ja s time nemam
ništa, a ako imam, taj pjev je moj dar tebi.
Previše riječi padne na usne, malo njih se
nađe u pjesmi, kao na brodu koji tone
onda kad najljepše je: koja je od njih ona
spasonosna? na kojoj doplivati se može
do obale gdje nema ljudoždera, gdje ptice
razumiju kad pitaš: čije je ovo nebo,
hoće li ga i zà nas dovoljno biti? ako
poljubim te, a znam da nikad te više neću,
istòdobno izbrisat sve riječi ću ih svojih
i tvojih usta: ne dam da me ni jedna òd njih
tumači, besmislen sam potpuno kao ptica
koja na sjever leti, a druge sve na jug.
Kad si ti tužna, to sam ja žalostan u tebi,
a ne znaš; kada osmijeh na licu ti procvjeta,
to sam ja što u tebi nečemu raduje se,
a nì sam ne zna čemu; posve nevidljiv ja sam
podstanar tvojih blagih misli u kasne sate
večernje, kada mrak se raduje svojoj noći
svilenoj kao tvoja haljina, ona duga,
nečujna, kad se ide negdje na bal gdje toče
zvijezde se u pjenušac i krv se nakon toga
slijeva iz mojih čaša u tvoje, a ti ne znaš
o tome ništa, niti moraš o tome išta
znati, ja moram: žívi, i neka bude tako!
Ako smo postojali to moralo je biti
u vrijeme kad su školjke tražile svoje mjesto
u kamenu, a zvijezde na nebu bile dugmad
na košulji što katkad otkopča se pa oči
ugledaju što ne bi smjele, a usne brzo
molitvu neku smisle da opravdaju drskost;
ako smo postojali, postojali smo zato
da dokažemo da je moguće biti ljeto
i proljeće i zima i jesen, snijeg i vreli
pijesak istòvremeno, da je moguće biti
ondje gdje nitko ne bi usudio se reći
ničije ime, svoje, ni božje, a mi jesmo.
Sve svoje crne misli báci na bijele tipke
glasovira, jer crne s crnima su u rodu
oduvijek, poput bika razjari tada on se
i potkovama mrvi kamene grobne ploče
u klaustru gdje noću glasovi starih mrtvih
fratara miješaju se s ćukom što uzaludno
družicu sve do zore doziva: jasno čujem
kopita kentaurska Beethovenova, nisam
sretniji, ali jasno slutim zbog čega nisam;
sve crne tipke ponoć naniže oko vrata
Chopinu kao nokte crne pantere, zvijezde
Zveckati počnu, mislit ne moram više ništa.
Kad bi ti bila sa mnom, ja ne bih bio s tobom,
u tebi ja bih bio, stranac u stranoj zemlji
koji se divi njenim planinama i njenim
vodopadima čistim, gdje netko, poput mene
bezbožan, pravi vjernik postaje; nisi sa mnom
nego sam ja u tebi, žitelj što nema svoje
kuće ni domovine, ni zastave, ni himne:
tvoje je ime himna za mene, hipofiza;
kad bih ja bio s tobom, ti ne bi bila sa mnom,
u meni ti bi bila, strankinja što se divi
pustinji: nego, zbilja, znate li, ljubavnici,
koliko duga noć je jednodnevnih leptíra?
Jesmo li mogli bolje u ova gola tijela
smjestiti želje svoje vlastite, a i druge
koje su nam odàsvud stizale, ne znam, nema
više ni jedne, sve su otišle tamo gdje će
netko ih ispuniti, ostale su nam samo
najbolje, one mudre, šutljive, osuđene
na doživotni zatvor i to je ono što ih
održava, ta kazna; njih ispuniti treba,
baš zato što su nalik na smokvu koja rodi
obilno u trenutku kad sjekira joj legne
na suhi korijen, nalik gluhonijemom kad klikne:
„To je Bach!“; nemoj željet, nemaš ti takvih želja.
Padaju carstva, krumpir ostaje, krumpir! Nema
bez njega vlasti, nema kuhinje, nema ručka
ni večere, ni gozbe, smežuran kao koža
na licu starca, mudar krumpir je, časni glavar
zabačenoga sela u koje vodu nosi
lisica a vuk zvoni podne i nitko ništa
ne pjeva, ništa osim žalopojki, on jastuk
trudnicama je mnogim i dokaz da se može
živjeti i pod zemljom, umirati pod nebom.
* * * * * * *
Luko Paljetak ovogodišnji je dobitnik nagrade Iso Velikanović za životno djelo. Riječ je o najvećem priznanju za književnoprevodilački rad u Republici Hrvatskoj. To je još jedna u nizu važnih nagrada koje je zasluženo dobio veliki pjesnik, prevoditelj i intelektualac. Vijenac donosi nove pjesme autorove, i njihovu moguću interpretaciju. Luko Paljetak mag je koji uspijeva u zadanim metričkim formama, ovaj put s četrnaestercima u katrenama, ogoliti svoje biće, začuditi nas ekfrazama, zvučnošću, obiljem slika koje pozivaju na sam izvor života, pa se čitatelju čini da je na početku stvaranja svijeta, sudionik i svjedok kozmogonije.
Pišući o pjesništvu Luke Paljetka, Tonko Maroević istaknuo je da je Paljetkovo pjesništvo autobiografska projekcija lirskog subjekta koji se ne štedi i ne skriva. Autor je to koji za sebe kaže da je „od rođenja gol“ i „u ljubavi do grla“, i maskira se u različite likove, preoblači se u šarene kostime te se metempsihotički uvlači u čitavo životinjstvo, ističe Maroević. U novim pjesmama nalazimo također panpsihizam. Lirski je subjekt onaj koji je u drugom biću: „to sam ja što u tebi nečemu raduje se, / a ni sam ne zna čemu: posve nevidljiv ja sam“. Taj nevidljivi ja, taj „podstanar“ ujedno je otkupitelj boli i patnje, za voljenu: „I krv se nakon toga / slijeva iz mojih čaša u tvoje, a ti ne znaš /o tome ništa, niti moraš o tome išta.“ U pjesmi Noć jednodnevnih leptira lirski subjekt zamišlja kako se naseljava u voljenoj: „Kad bi ti bila sa mnom, / ja ne bih bio s tobom“, „nisi sa mnom / nego sam ja u tebi, žitelj što nema svoje / kuće ni domovine, ni zastave, ni himne“. U toj igri ulaženja i izlaženja ljubavnici sele svoje duše iz jednog tijela u drugo.
Pjesnik propituje mnoštvenost riječi, neke su tek za govor, druge za pjesmu, pisanje kao traganje za spasonosnom riječi, a ujedno potreba da se izbrišu sva značenja i da se bude izvan tumačenja: „besmislen sam potpuno kao ptica / koja na sjever leti, a druge sve na jug“ (pjesma Riječi). U želji da se bude ondje na početku mitskog začaravanja svijeta u vrijeme kad su „zvijezde na nebu bile dugmad / na košulji što katkad otkopča se“ (pjesma Biti).
Uz bjelinu se, piše Maroević, veže možda najveći broj pojmova ili imenica / stvari iz autorova pjesništva. U pjesmi Crne misli prisutan je kontrapunkt crno-bijelo: „Sve svoje crne misli baci na bijele tipke / glasovira“. U spomenutoj pjesmi nižu se dramatski tenebrističke slike, odzvanjaju zvukovi kopita mitoloških bića, miješaju se glasovi živih i mrtvih u glazbenoj eufoniji koja čas miluje kao Chopin, a na tren donosi topot snažne Beethovenove muzike. Već je poznato da Paljetak umije napisati pjesmu o svemu, o duši, metafizici, ali isto tako i o svijetu odozdo, svemu onom naizgled nepoetičnom, čak i o zahodu. Pjesma o krumpiru ujedno je pohvala životu kao takvom, izvan velike povijesti: „Padaju carstva, krumpir ostaje, krumpir“, personificirani „časni glavar zabačenog sela“. I zanimljivo je poetiziranje neba u novim pjesmama. Pod nebom se umire, nebo nije prolazno poput oblaka, uči se od neba o šutnji, a kiša „pada zato da nebo ne izgori“. I ta nadmoć neba nad čovjekom ujedno je vječnost neba nad prolaznošću oblaka i čovjeka, no ono što nosi utjehu jest svijest o nastavljanju, kontinuitetu: „volim ono što tek će doći / zato da ono jučer ne ugasi se nikad“. Upravo ti trenuci, epifanije su ono što pjesnik želi zadržati, jer sjećanje hlapi, i nepouzdano je: „zato što ja se toga ne sjećam, možda nisam / ništa od toga nikada ni rekao u strahu / da mogao bih tvoje izreći ime: sunce“. Ne spominje se slučajno ni „noć jednodnevnih leptira“ zato što ta sintagma jest metafora za iznimnost kratkih, intenzivnih trenutaka ljubavi koji se ne daju usporediti ni sa čim, ni sa zastavom, ni s domovinom. I želje koje se neće ispuniti, i stanje bez želja, u trenu kad čine se neostvarivim, kad slijedi pad nakon ekstaze i ispunjenosti, baš savršeno prispodobljen slikom smokve koja rađa obilno u trenutku „kad sjekira joj legne / na suhi korijen“. I na kraju, riječ o pjesmi nad pjesmama, o Samoći. Da se radi izbor novijih pjesama Luke Paljetka, zasigurno bi ta pjesma našla svoje mjesto u njemu. Samoća je i žena i negacija žene, i praznina i punoća, ona se pojavljuje kada lirski subjekt sam sebe napusti, ona se ne žali, nije bolna kao stvarna žena, ona je izvor pjeva, ujedno dar, alegorija u pustinji i snijegu, utočište kad obuzmu crne misli, i kad se piše: „i zbilja ne znam čime da uzvratim ti, ptice / pjevaju svakog jutra, ali ja s time nemam / ništa, a ako imam, taj pjev je moj dar tebi“.
Treba podsjetiti da je temu samoće Paljetak već načeo u knjizi Dvoglasje za samoću iz 2021, koju je ispisao u dosluhu sa još jednim, nažalost tragično preminulim pjesnikom, Ivanom Kramarom. Knjige koja je nastala iz romantične pobude da pjesnici objedine pjesme koje su pisali „svaki u svojoj samoći“, a sve u namjeri da se napiše beskonačna pjesma svijeta u kojoj su obuhvaćene „sve ikad napisane pjesme“, a sve kako bi se postiglo zajedništvo.
I, na kraju, neka taj pjev potraje, neka pjesnik još dugo piše i neka njegova čudesna poezija bude spas dušama koje se u mračnom vremenu gube i rasplinjuju i drže za smokvu stihovlja kao drvo obilja duhovne radosti.
Darija Žilić
758 - 16. ožujka 2023. | Arhiva
Klikni za povratak