Vijenac 756

Književnost

COLUM McCAN: PISMA MLADOM PISCU

 

Upute za preživljavanje (ne samo) mladim piscima

Piše ANTE PERIČIĆ

Čitateljska publika koja ne posuđuje knjige, već ih kupuje (ili nabavlja na druge načine) veliku pažnju posvećuje uređenju svojih polica i rasporedu literature. Knjige tako raspoređuju po boji korica, žanru, abecednom redu ili po vlastitom nahođenju i svjetonazoru. Posljednjih sam godina, u svojoj kućnoj biblioteci, posebnu policu namijenio za knjige kojima se, s vremena na vrijeme, trebam vratiti. Rijetko nabasam na takve naslove, ali proteklog sam tjedna, baš na tu policu, odložio i Pisma mladom piscu proslavljenog irskog pisca s američkom adresom Columa McCana. Knjiga je izvorno objavljena 2017, a hrvatsko nam je izdanje, u prijevodu Tomislava Kuzmanovića, prošle godine donijela Fraktura. Riječ je o svojevrsnu epistolarnom romanu, kratku (154 stranice), u kojem se McCann uhvatio procesa i smisla pisanja, kao i svih popratnih nedaća s kojima se književnik, ili onaj koji to nastoji postati, suočava kada sjedi pred praznom hartijom. Prve rečenice kažu: ,,Nitko vas ne može savjetovati, nitko vam ne može pomoći, nitko, prije sto godina rekao je Rilke u Pismima mladom pjesniku. Postoji samo jedan način. Uđite u sebe.“ Tu Rilkeovu tezu McCann brani u sva 52 pisma koja redom započinju epigrafima, tj. citatima poznatih književnika i umjetnika, što je mene, kao velikog Stendhalova ljubitelja, dodatno nagnalo da knjigu pročitam u mahu.


Izd. Fraktura, Zaprešić, 2022.,
s engleskoga preveo Tomislav Kuzmanović

Prije svega, neka vas sam naslov djela ne zavara. Niti je ovo štivo isključivo za mladost, niti je isključivo za pisce. Riječ je o vlastitom iskustvu velikog, suvremenog književnika u kojem svatko može pronaći ne samo nešto za sebe nego i sebe sama. Obrađujući teme kao što su problem prve rečenice ili čitanja naglas, istraživanje ili interpunkcija, pa sve do važnosti čitanja i same književne industrije, McCann jezgrovito i lakonski obuhvaća sva pitanja s kojima se književnici suočavaju. Iako je riječ o svojevrsnim memoarima, odnosno zapisima iz vlastitog iskustva, knjigu treba doživljavati kao niz predavanja pametnog i duhovitog profesora. U pismu naslovljenu Zašto pričati priče u epigrafu stoji misao Tobiasa Wolffa: ,,Pričanje je bijeg iz zatvora sebe i vodi u najveću avanturu – pogled na svijet očima drugoga“; a McCann piše: ,,Zašto pričamo priče? Zašto imamo duboku potrebu da jedni drugima pričamo ono što je i stvarno i izmišljeno? [...] Zato što nam je pun kufer stvarnosti i zato što imamo potrebu stvoriti nešto što još ne postoji. Priče i pjesme stvaraju ono što tek treba doći. [...] Književnost može biti oslonac ili uporište protiv očaja. Je li to dovoljno? Naravno da nije, ali to je sve što imamo.“

Neka su pisma duža, neka kraća, neka više, a neka manje korisna, a sve ih resi bridak i duhovit autorski rukopis prijateljske i ohrabrujuće ruke, a iz svakog od njih vrište dvije poruke koje u životu često zaboravljamo. Prva je – nema odustajanja, a druga – valja grijati stolicu. Zaprepastilo bi te, kaže autor, koliko pisaca ne čita, osobito starijih koji vjeruju da samo njih treba čitati. ,,Mladi pisac mora čitati. Čitati i čitati i čitati. Avanturistički. Promiskuitetno. Neprestano. Zvuči tako jednostavno. Ali nije. Nije čak ni pojednostavljeno. [...] Slušaj me, mladi pišče, smiješno je reći da nemaš vremena otvoriti knjigu. Suludo je tvrditi da je knjiga predugačka. Nemaštovito je ne okušati se u najtežem djelu koje možeš pronaći. [...] Ako ne čitaš – osobito kako bi došao do onoga što je navodno teško – nikada nećeš naučiti kako vlastito pisanje održati na životu. I zato, kreni.“

McCann je karijeru započeo kao novinar u dnevnim novinama The Irish Press, a djela su mu prevedena na više od četrdeset jezika. Dobitnik je mnogih internacionalnih priznanja za književni rad, a njegov je kratki film Sve u ovoj zemlji mora nominiran za nagradu Oscar. Pored svega navedenog, a što je za ovu knjigu važno, predaje kreativno pisanje u sklopu programa MFA Hunter Collegea. Godine 2019. gostovao je i u Hrvatskoj na Festivalu europske kratke priče. Rad sa studentima, i njihove brige u kojima je viđao i one svoje, ne samo kao profesor nego i kao kolega i supatnik, nagnao ga je da napiše ovu knjigu kako bi njima pokazao – ako već ne put, zasigurno smjer u kojem bi trebali ići. Za prvu će rečenicu reći: ,,Prva ti rečenica mora rastvoriti grudni koš. Mora posegnuti unutra i zdrobiti ti srce. Mora ti se učiniti da svijet više nikada neće biti isti“, a za posljednju: ,,Natipkati zadnju rečenicu – upamti, mrlje krvi mnogo su vidljivije od suza – ne znači doista i završiti knjigu. Knjiga se može pisati godinama, ali čak i kada je napisana još je treba završiti. Strpljenja i upornosti, molim. Strpljenja, rekoh.“

Zadivljujuća je iskrenost i vjera s kojom piše, kao i njegov jezik koji je prevoditelj pametno iščitavao, a još pametnije preveo na hrvatski; uveseljavaju njegove misli, infantilne kao i književnost sama, a čitajući je, vlastita se ruka umara prepisujući sijaset korisnih misli koje je u Pismima mladom pismu McCann podijelio s publikom. Na kraju autor piše: ,,Književnost nas podsjeća da život nije već zapisan. Mogućnosti su nebrojene. Iz svog obračuna s očajem stvori sićušan tračak ljepote. Što više odabereš vidjeti, to ćeš više i vidjeti. Na kraju, jedino što vrijedi činiti ono je što ti možda može slomiti srce. Samo bjesni.“

Vijenac 756

756 - 23. veljače 2023. | Arhiva

Klikni za povratak