Vijenac 756

Druga stranica, Glazba

HGZ VRATIO AUTOGRAF BAJAMONTIJEVA ORATORIJA
NADBISKUPSKOM ARHIVU U SPLITU

Izgubljeni Bajamonti vraćen Splitu

Ida Hitrec

U Hrvatskom državnom arhivu, privremenom domu knjižnice i arhiva Hrvatskoga glazbenoga zavoda, potpredsjednica Zavoda Tamara Jurkić Sviben i voditeljica knjižnice i zbirke arhivske građe Zavoda Nada Bezić dočekuju Ivana Baltu iz Nadbiskupskog arhiva u Splitu. Svjedočimo tog popodneva 10. veljače povijesnom trenutku: davno izgubljen autograf partiture splitskog skladatelja Julija Bajamontija Prijenos sv. Dujma (La traslazione di S. Doimo) iz 1770, prvog oratorija u hrvatskoj glazbi, bit će vraćen u glazbeni arhiv splitske katedrale. Pitamo Baltu kako je i kada autograf izgubljen.


Nada Bezić, Tamara Jurkić Sviben i Ivan Balta
u Hrvatskom državnom arhivu  / Snimila IDA HITREC

Odgovara nam da se ne zna kada je točno nestao iz arhiva, no listajući katalog izložbe o skladatelju Luki Sorkočeviću, saznao je da se nalazi u fondu Hrvatskoga glazbenog zavoda. Ravnatelj arhiva don Slavko Kovačić poslao je potom dopis Zavodu tražeći da se partitura vrati i da se Bajamonti napokon smiri u rodnom gradu. Bajamontijeva partitura za Split je vrlo važna jer je u 18. stoljeću skladao oratorij u povodu prijenosa moći sv. Dujma, zaštitnika Splita, iz starog oltara u novi, gdje se i danas nalaze u splitskoj katedrali. Naime, prema arhivskim zapisima, dio obilježavanja tog povijesnog događaja bila je i praizvedba istoimenoga oratorija 12. svibnja 1770. u tadašnjem gradskom kazalištu. U posjed Glazbenog zavoda, prema iskazu Nade Bezić, partitura je došla kao dio ostavštine skladatelja i muzikologa Lovre Županovića. Županović je na temelju glazbene redakcije Anđelka Klobučara iz 1969. i uvidom u partituru, koja mu je, kazao je, privremeno bila dostupna, pripremio Bajamontijev oratorij za izvedbu na Varaždinskim baroknim večerima 1999. Dakle, zahvaljujući privremenoj odsutnosti notne partiture iz njezina splitskog doma, danas hrvatska glazba baštini njezino „oživljeno“ suvremeno izdanje. 

Tamara Jurkić Sviben izrazila je osobito zadovoljstvo što se povratak povijesne partiture, vrijedna primjera hrvatske glazbene i religijske kulturne baštine koja je sastavni dio hrvatskoga nacionalnog identiteta, odvija u vrijeme rada Ravnateljstva na čelu s predsjednicom Romanom Matanovac Vučković i njom kao potpredsjednicom Hrvatskog glazbenog zavoda. Zavod je svjestan važnosti brige i očuvanja vrijednosti hrvatske kulturne baštine i time Tamara Jurkić Sviben ističe iznimnu važnost povratka Bajamontijevih nota iz privremenoga doma u HGZ-u u Split, gdje su nastale.

Vijenac 756

756 - 23. veljače 2023. | Arhiva

Klikni za povratak