Nova hrvatska poezija: Sonja Zubović
Govorila mi je o tome
kako je bila bosonoga,
kako je pun tanjur
bio svečanost,
kako se majka plašila
svih vojnika, hladnoće,
propuha i kako ju je
rođaku slala bosu
prašnjavom cestom s
molbom da im uzore njivu,
govorila mi je kako joj
je cijeli život nedostajao
poginuli otac i kako
nije prestala osjećati glad
još iz tih poslijeratnih vremena
dok je majka plakala
pred raspelom
moleći za njih petero,
govorila mi je o vijavicama,
ozeblinama,
pranju rubenine
u hladnoj rijeci,
o toplini uljanice,
o nevjerojatnim mirisima
pogače iza zidova
tuđih kuća,
govorila mi je kako su
postali dobri ljudi,
što sve može majka i
snaga Neba
u njenim grudima.
Majci 2022.
Klasje nekošene livade
valjuškaju vjetrovi,
muzika ponad krila
pčela, leptira, ptica.
Ustuknuo rub proplanka
pa i vitki mirisni borovi,
čuvari ljubavi,
klanjaju se slobodi.
vidi ga Mjesec pun
ni crven ni žut
kao naranča
bliješti iznad otoka
što je njemu
dizat il spuštat more
uznemirit ljudima likvore
raspirit strasti il zablude
što je njemu obrisati mrak
moć sjaja
nesaglediva je
odavde i natrag
do beskraja
Mogu zaiskrit
u trenu,
razlit se
kao poplava,
jurnut
niz livadu,
raspršit se
zrakom,
zapjevat, zaplesat,
zaronit, izronit,
prije i poslije
svitanja,
pretvorit se
u snove o ljubavi
i nestati
samoj sebi
pred očima.
Rasute u šetnji
lelujave haljine,
golišave jedrine
žudnje i predaje,
eter pun soli,
horizont tone
u more,
zagrljeni
nazdravljaju ljubavi
smiju se
smiju se
u lice tami.
Vode, vjetrovi, oseke, plime
igra varljivih oblika
rubova, hridi, slika,
uz riječno korito
meki, porozni
trusni,
nasukani sprudovi,
mijene kartografije
agregatnih stanja
i poniranja,
il su obale
il se samo čine.
Na svakom koraku
stijena,
nova sjena,
Svatko, Netko i Nitko,
čopori hijena,
na svakom uglu
prenapučeni
zvuci
mijena,
u nosnicama
miris daljine
dodir žudnje
oslobođene tišine.
Uvijeni u koprenu tila,
orisi domova, ljudi,
rosulja kao svila
gusto, mutno jutro,
prigušena tišina
kao da nema
nestajanja
Nas dvoje
gledali smo
zvijezde,
svitanje,
morske daljine,
planinske vrhunce,
olujne magle i vijavice.
Nas dvoje bezbroj puta
gledali smo
rođenju i smrti u lice,
i dok je oko nas
pljuštala kiša zla
i jauk rata,
nas dvoje
jedno drugom
govorili smo
riječi ljubavne,
one jedine
imale su smisla,
glasne i žive
osvjetljavale su svijet.
Nas dvoje bezbroj puta
gledali smo kako nas je
naša ljubav spasila.
Zgušnjava se trajanje,
usporavaju koraci
pritišće nos u tlo,
zrnjevlje zemlje,
grudice, prosapine,
pepeo.
Nema kraja,
samo idemo
prema svjetlosti,
možda
anđeli sviraju
Beethovenovu devetu
dok se pretvaramo
u prašinu.
Godi mi širina,
šum valova,
nepredvidivi
vjetrovi,
miris borova,
ljepota rijeke
izlivene u ušće,
kiša, Sunce, oblaci,
obrisane granice
do tišine Svemira,
godi mi
pobjeći od
svekolikog Napretka
ovog svijeta.
Perite dobro ruke
od prljavštine,
život nema cijene,
kao da to nitko
na planetu
nije znao otprije.
Perite dobro ruke
od prljavštine,
distancirajte se
jedni od drugih
izbjegavajte bližnje,
kao da je problem
okrenuti glave od
svake nepravde,
a tu je i priroda
kao utjeha,
šećite, pronađite
negdje pedalj zemlje
bez tragova krvi i ratova.
Distancirajte se
jedni od drugih i
samo perite dobro ruke
od svake prljavštine.
Maskama prekrijte
obraze i lice,
nekako dišite,
nije to pitanje srama
i dostojanstva,
život nema cijene.
Perite dobro ruke
i ne bojte se,
bit će da je
prije svanuća
najhladnije
valjda ne nestaje
ničija duša
samo tako
u bescjenje,
samo perite dobro ruke.
Zagreb, 4. lipnja 2021.
Naoko to su samo obični,
meki bijeli jastuci
skriveno utočište mira
na rubu svemira
i odani čuvari tajni.
Na njima nježni
poljupci snova
u trenu pretvaraju
se u meki bijeli pijesak
na plažama Santiaga,
u trenu kao plodna voda
rađaju se čuda, a
naoko to su samo obični
meki bijeli jastuci
utočište slobode
i uvijek ista
lakoća predaje
bez mogućnosti izdaje
Otisnut ću se rijekom
nizvodno prema
Crnom moru,
istočnije ranije
susreću Sunce.
Na palubi broda
uhvatit ću svanuće,
napiti se svjetlosti
do besvijesti
i sjati, sjati
sve dok me tama
ne smrvi u prašinu
i rasprši u visinu
braći i sestrama
na Mliječnu stazu.
Te noći
padale su zvijezde
na lica
usnulih djevojčica,
mirisao je ružičnjak i
pokošena trava,
rijeka je umirivala obale
kao da ništa
ne prolazi,
kao da nitko
ne odlazi.
Sitne male radosti
postaju svečanosti,
negrljena
neprimjetno
odustaješ od ljubavi,
samoća ne plaši
u gužvi,
a gle tu do nas
pored vatre
dobroćudni psi
uživaju u igri,
prkose izdaji.
Obična mala
predaja sunčanog
popodneva,
u šetnji s nama
igra čula
na livadi,
lelujavi lahor,
žubor potoka,
u krošnji breza
treperave nježnosti,
zvuk živog
kretanja Vječnosti.
Zar ne vidiš,
ne možemo nestati.
* * * * *
Književnica Sonja Zubović autorica je više nagrađenih knjiga za djecu i mlade, pjesnikinja s više objavljenih poetskih zbirki: Sol na koži (1997), Neukradivo nebo (2012), Samo se vjetar smiješi (2016)… Objavljuje i prozu za odrasle, radiodrame, vlastitim projektom Poezija to go promovira hrvatsko pjesništvo. Članica je Društva hrvatskih književnika i Slavenske akademije za književnost i umjetnost u Bugarskoj. Pjesme su joj prevođene na brojne jezike. U novom ciklusu pjesama Dobroćudni psi nalazimo dvostruko kodirane pjesme, u romantičnom i u ironičnom modusu, odnosno one koje su okrenute unutrašnjem doživljaju te one koje govore o doživljaju svijeta, pandemije, uopće stanja kada se naslućuje da nema napretka, odnosno da društveni napredak ne donosi ništa duhovno novo. Pjesme donose otvoreno izražavanje emocija, divinizacijom žene majke (pjesma Snaga Neba u grudima), opise žudnje, atmosfere, a sve su to epifanije kojima se želi dohvatiti trenutak prije nestanka. Pjesme Sonje Zubović pročišćene su, lišene stvarnosnosti, gotovo da žele sublimirati životno iskustvo te govoriti o svijetu kroz metafore i alegorije, metafizičnost. Posebno se naglašava egzistencijalistički nemir: „čopori hijena, / na svakom uglu / prenapučeni / zvuci / mijena“. I baš zbog toga što se jasno vidi trenutak tih brzih promjena, žele se sačuvati slike i prizori, stvoriti atmosfera „kao da nema nestajanja“, ili kao da nema kraja (pjesma Beethovenova deveta). I upravo ljubav jest taj otpor tami: „zagrljeni / nazdravljaju ljubavi / smiju se / smiju se / u lice tami“. Ili pak u pjesmi O ljubavi, u kojoj se snovi o ljubavi pojavljuju i nestaju, i kao da nitko u toj igri nije ni bitan osim snova: „pretvorit se / u snove o ljubavi / i nestati / samoj sebi / pred očima“.
Ni lirska junakinja ne preuzima poziciju one koja ima jasnu i sigurnu spoznaju, kao da se kroz maglu koju spominje teško naziru oblici, sve se „samo čini“. Odnos Mjeseca i čovjeka: „što je njemu / dizat il spuštat / more / uznemirit ljudima / likvore“. Sonja Zubović prikazuje univerzalno iskustvo čovjeka, naglašavajući krhkost bića, jer u trenu „pretvaramo se u prašinu“. U pjesmi Godi mi širina govori se o obrisanim granicama, tišini Svemira te o bijegu od „ svekolikog napretka / ovog svijeta“. Pjesma Perite ruke gotovo je himnički intonirana, a ponavljanje stihova još jače naglašava drugo značenje pranja ruku. Ono postaje metafora za distanciranje od zauzimanja stava, od istine, od nepravde koja as okružuje: „distancirajte se / jedni od drugih / izbjegavajte bližnje, / kao da je problem / okrenuti glave od / svake nepravde“. Ili odlični stihovi: „valjda ne nestaje / ničija duša / samo tako / u bescjenje, / samo perite dobro / ruke“. Autorica piše i o utjehama, izdajama, o trenutku duhovne konverzije, gotovo otkrivenja: „sve dok me tama / ne smrvi u prašinu / i rasprši u visinu / braći i sestrama / na Mliječnu stazu“. I sve vrijeme kroz pjesme odzvanja misao kao da nitko ne odlazi, kao da ništa ne prolazi, kao da nema nestajanja. Tek zamišljaj drukčijeg svijeta, stopljena s Univerzumom, u kojem bi se, poput dobroćudnih pasa, uživalo u igri i prkosilo izdaji. I na kraju, zadnja je pjesma u ciklusu afirmacija Vječnosti, koja potvrđuje da je ionako nemoguće izblijedjeti: „Zar ne vidiš, / ne možemo / nestati“. Na kraju možemo samo citirati kritičara Miroslava Mićanovića, koji je istaknuo da poezija Sonje Zubović nastaje iz potrebe i uvjerenja da se upravo u riječima krije tajna svijeta i sav je napor u tom dosluhu, s prirodom i svakodnevicom, svijetom i njegovom izgubljenošću da se pisanjem dođe do potpunog i cjelovitog oblika pjesme. A to autorici posebno uspijeva u odličnim pjesmama koje donosimo u ovom broju Vijenca.
Darija Žilić
755 - 9. veljače 2023. | Arhiva
Klikni za povratak