Vijenac 754

Film

FILM IZDVAJA

Vanja Kulaš

Netflix – nova serija

Na Netflixu smo dočekali dugo odgađanu četvrtu sezonu izraelske serije Fauda (2015–), a novi nastavci protagoniste s dosadašnjih lokacija, iz arapsko-izraelskog gradića Kfar Qasim te iz Pojasa Gaze, izmještaju u palestinski grad Janin na sjeveru Zapadne obale, a onda i epizodno u briselski useljenički geto, zloglasni Molenbeek.

Antiteroristička jedinica pod vodstvom eksplozivnog karizmatika Dorona (igra ga Lior Raz, koji i supotpisuje scenarij temeljen na vlastitim iskustvima iz izraelske vojske) u zahtjevnim vojnim akcijama iz sezone u sezonu tragično ostaje bez barem jednog člana, no specijalni tim usprkos ranjavanima i traumama čuva zajedništvo i ustrajava u borbi. Bit će tu dakako i stereotipnih situacija i klišeiziranih likova karakterističnih za žanr, no ipak svježe i s pomakom napisanih, a zahtjevniju publiku ovom sad već dugovječnom serijalu ponajprije privlači realističko pa i, prema tvrdnjama upućenih, objektivno prikazivanje izraelsko-palestinskih sukoba. Privlačno je i isprepletanje dvaju jezika, arapskog i hebrejskog, kao i izmjenjivanje markantnih fizionomija u odlično režiranu kaosu za koji se nikad ne zna u kojem će trenutku eskalirati i hoće li fatalno završiti. Spomenut ću i efektne totale u kojima su iz zraka snimani gradovi u tonovima sepije, jednostavna arhitektura i sporadična vegetacija u pustinjskoj izmaglici. Praćenje te akcijske napetice u četiri puta po dvanaest epizoda vrijedilo bi kombinirati s iščitavanjem minucioznog romana Apeirogon Columa McCanna (Fraktura, 2022), koji o tamošnjim etničko-religijskim razlikama progovara iz kuta unesrećenih civila, a upravo u malim osobnim pričama treba tražiti istinu o arapsko izraelskim ratovima, onkraj povijesne faktografije i geopolitičkih analiza.

Les Olympiades

Osvrnula bih se i na film koji kod nas nije (još) prikazivan, naime na Les Olympiades ili Paris, 13th District (2021), kako je distribuiran izvan Francuske, s potpisom Jacquesa Audiarda i snimljen u crno-bijeloj tehnici, što smo posljednjih godina viđali i u ostvarenjima poput Idemo, idemo (C’mon, c’mon) i Malcom i Marie (Malcom and Marie) iz 2021, Roma i Hladni rat (Cold War) iz 2018, te Frances Ha i Oh Boy iz 2012, navodim tek neke od dopadljivih novijih primjera akromatike

Audiarda poznajemo kao autora dojmljivih socijalnih drama, no premda se čini da njegov aktualni naslov nema motivsko tematskih poveznica s hvaljenim prethodnicima, on se i ovdje, baš kao u zatvorskoj drami Prorok (Un prophète, 2009) ili klasnoj drami Hrđa i kost (De rouille et d’os, 2012) zaokuplja prikazom odabrane društvene skupine pri čemu s velikom pomnjom oslikava specifičan ambijent. Tako je slagalica od emocionalnih i egzistencijalnih perturbacija četvero milenijalaca ujedno i lijep omaž modernističkoj gradnji naselja na jugu 13. arondismana, impresivnim betonskim tornjevima i njihovim stanovnicima. U fokusu je mladić Camille koji upoznaje nešto mlađu Emily kad se javi na oglas za sobu u stanu koji je njoj prepustila bolesna baka, da bi potom započeo i vezu s Norom koju sreće na poslu kojim on financira doktorat, a gdje se ona zaposli kad odustane od studija. Nakon razočaravajućeg odnosa s Camilleom, Nora će se vezati za camgirl Amber. Simbolički prostor susreta četvero vrlo različitih vršnjaka nepredvidive su odluke, nelogični potezi, nesporazumi kojima se radnja pokreće i dinamizira, naposljetku osamljenost i tjeskoba koje se rasplinjuju u neočekivano saharinskom svršetku.

Vijenac 754

754 - 26. siječnja 2023. | Arhiva

Klikni za povratak