Vijenac 753

Film

Uz kinopremijeru filma Avatar: Put vode redatelja Jamesa Camerona

Veliko plavetnilo velikoga vizionara

Piše JOSIP GROZDANIĆ

Put vode je iznadprosječno uspio nastavak superiornijeg Avatara, ostvarenje koje Jamesa Camerona potvrđuje kao jedinstvena filmskog vizionara

Baš kao i prvi segment prema najavama petodijelnog serijala, akcijsku fantasy-pustolovinu Avatar iz „davne“ 2009. godine koja je jesenas ponovo puštena u kinodistribuciju, i njegov recentni nastavak podnaslovljen Put vode svakako se preporuča pogledati u kinu. Jedino na velikom platnu, naime, mogu u potpunosti do izražaja doći sva vizualna raskoš, svi specijalni efekti i sve redateljske majstorije kojima je James Cameron nakrcao oba filma. Izvorni je Avatar 2010. bio nominiran za čak devet Oscara, među inima i u kategorijama najboljeg filma i režije, a pozlaćenu Akademijinu statuu osvojio je za najuspjeliju fotografiju Maura Fiorea te u tehničkim kategorijama najboljih vizualnih efekata i scenografije.

Fascinantna vizualnost

Fotografiju u nastavku potpisuje ugledni Russell Carpenter, koji je s Cameronom surađivao i na hitu Istinite laži, da bi Oscar osvojio upravo za rad na njegovu remek-djelu Titanic, te nimalo ne iznenađuje da je i Put vode vizualno fascinantan i na stilsko-snimateljskom planu u svakom kadru promišljen do najsitnijeg detalja. Baš kao i prethodnik, koji je pripreman gotovo petnaest godina i čija je realizacija koštala tada iznimno visokih 300 milijuna dolara, i nastavak je uistinu impresivno snimljen kombinacijom igranog filma i 3D-animacije. Ta se animacija sa zelenom pozadinom i stop-motion-tehnologijom do danas uvriježila u Marvelovim blockbusterima i sličnim filmovima, ali u ono vrijeme bila je praktički revolucionarna. U tom smislu neizbježno je da Put vode ostavi ponešto slabiji dojam od prvog filma, jer čarolije Jamesa Camerona i njegova studija za vizualne efekte Industrial Light & Magic ovaj put ne posjeduju aromu izvornosti, svježine i pomicanja granica u percepciji ovakve vrste filmova. Jednostavno, Cameron nas je naviknuo na čuda iz svoje majstorske radionice, i barem u kontekstu njegova autorskog habitusa u svakom novom filmu očekujemo i nove ekstravagancije.


Vizualno raskošan Put vode govori o traganju za iskonskom i elementarnom ljudskosti, za temeljnom čovječnošću koja je povezana s obitelji i potrebom očuvanja zajedničkog doma / Izvor: Blitz film i video distribucija

Njih ni ovaj put ne nedostaje, i baš kao i u slučaju prvoga nastavka i ovaj se ubraja u možda jedine naslove općenito koji su smisleno i s punim opravdanjem realizirani 3D-tehnologijom. No gledatelji su se u međuvremenu naviknuli na bombardiranje vizualnim atrakcijama, pa je i sam Cameron donekle pao u drugi plan. On je posljednjih godina aktivniji kao filmski i TV-producent te je među ostalim producirao i filmove Alita: Borbeni anđeo Roberta Rodrigueza i posljednji nastavak franšize Terminator podnaslovljen Mračna sudbina. A producirao je i niz dokumentaraca o Titanicu i Atlantidi, pa je očito da radi ono što ga privlači i u čemu uživa, da zaranja u duboko plavetnilo i istražuje ga.

James Cameron trenutačno je možda jedini autentični filmski vizionar, onaj koji ni pod koju cijenu ne odustaje od vlastitih ambicija i planova, koji uvijek teži stvaranju novih filmskih svjetova i očuđavanju gledatelja, i čije su vizije pritom zaokružene i temeljito promišljene. On je i autor u punom smislu riječi, koji stalno varira srodne priče o borbi dobra i zla, o susretima među rasama, kulturama i civilizacijama, ponekad i klasama kao u Titanicu. Pritom jedne rase, kulture i civilizacije obično valja spašavati od drugih, bez obzira bila riječ o pustolovnoj drami Bezdan ili o Avataru. Njegovi filmovi obiluju atraktivnom akcijom, režiranom kronometarski precizno, pregledno i iznimno sugestivno, te je u cijelosti možda i najbolji redatelj filmske akcije uopće. Pritom i protagoniste hoksovski profilira u akciji, ali i emocijama, zbog čega ne stoje prigovori da su u Putu vode likovi plošni i ponekad, recimo u slučaju pripadnika grebenskog plemena Metkayina na planetu Pandori, ponajviše poglavice Tonowarija i njegove supruge Ronal, svedeni na ekološke i roditeljske stereotipe.

Upravo suprotno, njih ekološki stavovi i roditeljstvo od početka ključno definiraju, takvi stavovi u dobroj mjeri definiraju i protagonista Jakea Sullyja tj. Jakesullyja i Neytiri, baš kao što će ih poslije definirati i sudjelovanje u akciji, kad greben i Pandoru bude trebalo spašavati od Milesa Quaritcha i njegovih podčinjenih, od novoga starog negativca koji je vraćen kao Na´vijevski avatar u kojem je klon starog Quaritcha.

Odnos roditelja i djece

Premda formalno govori o izmišljenom dalekom planetu i rasama koje ga nastanjuju, kao i borbi tih rasa i stanovnika planeta poput Tulkuna, divovskih superinteligentnih bića nalik kitovima, koji su i pjesnici i filozofi i matematičari a naposljetku i srodne duše pripadnika plemena Metkayina, protiv osvajača koji žele narušiti njihov miran i idiličan suživot s čitavom florom i faunom (od nekih se bića dobiva svjetlost, od nekih energija, a neka posjeduju i iscjeliteljske moći), Put vode zapravo govori o traganju za iskonskom i elementarnom ljudskosti, za temeljnom čovječnošću koja je povezana s obitelji i potrebom očuvanja zajedničkog doma, formalno Pandore, a u biti Zemlje. Ekološki, altruistički i pacifistički angažman u Cameronovu filmu jasan je i na trenutke odveć doslovan, svakako i izraženiji nego u spomenutom Bezdanu, a autor ga proširuje intrigantnim uslojavanjem likova i nekih motiva, kao i variranjem detalja koji se mogu interpretirati kao religijski.

Tako je lik Quaritcha ovaj put obilježen ne samo psihopatskom agresivnošću i destruktivnošću nego i naznakama humanosti, kroz naklonost pa i ljubav prema sinu zvanom Spider, adolescentu u ljudskom obliku kojem će unatoč određenim dvojbama idiličan život s Na´vijima na Pandori naposljetku biti neusporedivo draži od očeve nasilnosti. Odnos roditelja i djece bitan je motiv koji se u različitim varijacijama provlači čitavim filmom i sve važnije likove, od relacija Jakesullyja i Neytiri s njihovo četvoro djece preko spomenutog odnosa Quaritcha i Spidera do načina na koji se Tonowari i Ronal odnose prema djeci te, što je prilično važno već sad, a vjerojatno će u nastavcima postati i važnije, relacije četrnaestogodišnje Pandorke Kiri i njezine pokojne majke, dr. Grace Augustine, koju kao i Kiri tumači Sigourney Weaver.

Angažman i autoreferencijalnost

O dosljednosti Cameronova autorskog rukopisa svjedoči i profiliranje snažnih i iznijansiranih ženskih likova i u nastavcima zacijelo junakinja, što je njegov izvedbeni forte još od Terminatora i Aliensa. Uz spomenutu Kiri kao posvojenu kćer Jakesullyja i Neytiri, tu je i njihova druga kći, ratoborna Tuk, a tu su i kćeri Tonowarija i Ronal te svakako i trudna pripadnica plemena Metkayina, u vođenju koje je buduće majčinstvo zanimljivo spojeno s borbenošću i angažmanom.

Filmofilima i boljim poznavateljima dosadašnjega Cameronova opusa Put vode će biti zanimljiv i kao poligon za otkrivanje redateljevih referenci na njegova prethodna djela, koje u obliku varijacija određenih likova, situacija i scena u novim kontekstima dobivaju nova značenja. Takav je slučaj ne samo s Bezdanom, na koji se autor i vizualno i motivski jasno referira u segmentu upoznavanja Tulkuna i odnosa prema njima, nego i s Cameronovim filmovima Aliens i Terminator 2. Kad generalicu Ardmore, kao u nastavcima možda važan lik koji tumači Edie Falco, prvi put vidimo u vojničkoj opremi/oklopu, taj kadar neodoljivo asocira na oklop koji u završnici Aliensa u borbi protiv čudovišta HR Gigera navlači poručnica Ripley. Na Aliense izravno asocira lik tinejdžera Spidera, koji je i izgledom i osobnošću jasan derivat djevojčice Newt iz tog filma.

A u završnoj borbi za spas grebena pa i Pandore od Quaritcha i njegovih ljudi/avatara lako je uočiti sličnosti sa završnom borbom u Terminatoru 2. Ukratko, unatoč određenim zamjerkama i jednokratnom padu ritma, u segmentu s upoznavanjem Metkayina i Tulkuna, Put vode je iznadprosječno uspio nastavak superiornijeg Avatara, ostvarenje koje Jamesa Camerona potvrđuje kao jedinstvena filmskog vizionara.

Vijenac 753

753 - 12. siječnja 2023. | Arhiva

Klikni za povratak