Vijenac 753

Glazba

Riječki harfistički duo – Diana Grubišić Ćiković i Veronika Ćiković,
Zajednica Talijana u Rijeci, 4. prosinca 2022.

Slikovita glazbena naracija dviju harfi

Piše Gloria Fabijanić Jelović

Ako biste poželjeli čuti glazbu koja vas smiruje i istovremeno zvukovno oduševljava, a sjajno se sljubljuje s blagdanskim ugođajem, bio bi to upravo koncert održan u prosincu u Svečanoj dvorani Zajednice Talijana u Rijeci, koncert dviju harfi – Diana Grubišić Ćiković i Veronika Ćiković.

Dvije riječke umjetnice, majka i kći, podarile su riječkoj publici glazbenu večer koja će zasigurno ostati u lijepom sjećanju. Diana Grubišić Ćiković studij harfe završila je u Ljubljani, a nakon toga i dvogodišnji poslijediplomski studij u klasi profesorice Irine Petrovne Pašinske. Tijekom bogate umjetničke karijere održala je brojne solističke i komorne koncerte, a danas djeluje kao redovita profesorica na Muzičkoj akademiji u Zagrebu. Njezina kći Veronika Ćiković diplomirala je harfu na Muzičkoj akademiji u Zagrebu, nakon čega upisuje poslijediplomski specijalistički studij harfe u klasi profesorice Mirjam Lučev Debanić, kao i dvogodišnje umjetničko usavršavanje u Milanu u klasi profesorice Irine Zingg. Mlada umjetnica nastupa solistički i u raznim komornim sastavima, čime je zaslužila brojne nagrade na domaćim i međunarodnim natjecanjima, od kojih je najsvježija ona u rujnu 2022. kada je osvojila prvo mjesto i prvu nagradu na cijenjenom 11. međunarodnom natjecanju Suoni d’Arpa u Italiji, u duetu s flautisticom Lucijom Stilinović.


Veronika Ćiković i Diana Grubišić Ćiković / Snimila Gloria Fabijanić Jelović

Program koji su dvije riječke umjetnice odabrale za nastup bio je raznovrstan i u rasponu široka luka s djelima od baroknih skladatelja pa sve do onih 20. stoljeća. Za početak su odabrale zanimljiv segment iz Händelove opere Solomon, naslova The Arrival of the Queen of Sheba, koji je transkribirao za dvije harfe njemački glazbenik Merz. Uslijedio je divan ritmički uigran koral iz Lovačke kantate Johanna Sebastiana Bacha BWV 208 da bi se nastavilo Pjesmom bez riječi (Lieder ohne Worte, op. 19, br. 1) Felixa Mendelssohn-Bartholdyja. Bio je to zanimljiv spoj bogata suzvučja dviju harfi u kojem su se glazbenice izvrsno razumjele i besprijekorno nadopunjavale.

Poseban izvodilački izazov bila su četiri stavka iz suite za klavir četveroručno Gabriela Fauréa Dolly suite, op. 56 (I. Berceuse, II. Mi-a-ou, III. Le Jardin de Dolly, IV. Kitty-valse), koje su glazbenice svirale iz originalnoga klavirskog zapisa uspješno i slikovito. Uslijedio je zatim prvi stavak En Bateau iz popularne Male suite Claudea Debussyja u kojem su umjetnice dočarale impresionistički kolorit tako poseban i osoban u Debussyjevu rukopisu.

Program se nastavio Ravelovim djelom za klavir četveroručno Ma mere l’Oye / Moja mama Guska iz 1908. (I. Pavane de la Belle au bois dormant, II. Petit Poucet, III. Laideronnette, imperatrice des pagodes), u kojem su vrlo suptilno izražene španjolska ritmika i melodika. Suita nastala prema pričama Charlesa Perraulta poslužila je, poput drugih njegovih djela, kao nadahnuće za scenska postavljanja u obliku baleta, a dvije su harfe čistom i dinamičnom izvedbom postigle posebno emotivan i slikovit glazbeni doživljaj.

Slušatelji su u nastavku večeri uživali u Granadi Isaca Albeniza, pjesnika klavira, skladatelja koji je u klavirskim djelima slikao žarku, neobuzdanu i sanjarski čeznutljivu Španjolsku blistava kolorita u sočnim i bogatim harmonijama koje su zvučale upravo onako kako i očekujemo, temperamentno i ritmično, s vrlo izražajnom dinamikom u žicama dviju harfi. Posljednja programska točka bila je Danza Espagnola, br. 5 – Andaluza, Enriquea Granadosa, koji je kao tipični romantik glazbom tumačio svoja duhovna stanja, te su i u ovome djelu elementi španjolske narodne melodike i ornamentike, rezultat njegovih refleksivnih stanja i emocionalnih doživljavanja.

Bio je to koncert koji rijetko vidimo i slušamo, koncert dviju harfi, instrumenata specifična eteričnog zvuka, koji nas bogatim rasponom pronosi od tonova tamnih dubina do svijetlih i beskrajnih nebeskih visina. Dvije glazbene umjetnice, Diana Grubišić Ćiković i Veronika Ćiković, muzikalnošću su, elegancijom pokreta ruku i snagom prstiju na žicama te emotivnom uživljenošću i virtuoznom izvedbom publiku provele slikovitom glazbenom naracijom koju je publika dugim pljeskom nagradila i izmamila ovogodišnji česti glazbeni dodatak – božićnu narodnu ukrajinsku pjesmu.

Vijenac 753

753 - 12. siječnja 2023. | Arhiva

Klikni za povratak