Vijenac 748

Glazba

JAZZ AD LIBITUM

Dva stilski različita festivala Kastav i JazzHR

Mladen MAZUR


 

Pandemija korone imala je poguban utjecaj i na dotad prebogat ljetni raspored brojnih naših festivala jazza. Ipak valja spomenuti dva stilski posve različita festivala održana u dva hrvatska grada koja su se i programski posve razlikovala.


Pijanist Petar Čulibrk / Izvor JazzHR Festival HDS

Prvi koji vrijedi u tom kontekstu spomenuti održan je 22–30. srpnja pod naslovom Jerry Ricks Blues Festival. Festival je to koji se već petnaest godina održava u Kastvu i posvećen je Jerryju Ricksu Philadelphiji, američkom gitaristu i pjevaču bluesa koji je posljednje godine života i djelovanja proveo u Kastvu, gdje mu je na groblju tog grada i posljednje počivalište. Festival je bio programski proširen na mjesta i gradove istočne obale Istre od Lovrana pa sve do Klane, gdje su održani pojedini besplatni koncerti ovogodišnjega festivalskog programa. Organizatori iz Kastva zadržali su večernja neobvezna zbivanja, kao i nekoliko najvažnijih koncerata. Tako su Mošćenice, Opatija, Mošćenička Draga i Klana mogle osjetiti čari različitih blues-interpreta sudionika festivala. A tih je bilo svakakvih, među kojima i nekoliko kakve američki interpret kojem je i ovogodišnji festival bio posvećen nije baš volio. Mjesta u kojima su nastupili pojedini sudionici kastavskog blues-festivala bila su: Mošćenička Draga s nastupima sastava Harlem Blues Band iz SAD-a i Keith Thompson iz Velike Britanije, mjesto Mošćenice s grupama Sir Oliver, Mally & Martin Gasselsberger, Blues And Beyond iz Austrije i domaći sastav Edi East Trance Blues. Potom je Lovran ugostio domaći sastav Route 21, zatim grupu iz Srbije Cotton Pickers i talijanski Mandolin Blues Band, a u mjestu Klana nastupili su Charlie & Bell Blues Experience i Inroots, oba iz Hrvatske, dok su u Opatiji nastupili domaći sastav Tree For The Stars i talijanski Charlie And The Superbad News s programom američkog vokalista Jamesa Browna. Razumljivo sve glavne točke programa zadržao je organizator iz Kastva, koji je u tom gradu održao mahom relevantna blues-zbivanja na čelu s britanskom pjevačicom Kylom Brox i Amerikancem Johnnyjem Rawlsom te našim usnim harmonikašem Tomislavom Golubanom, a u mjestu Ika održao se i niz takozvanih off-programa. Bez obzira na sve zabilježene programske nedostatke, blues-festival u Kastvu ostaje najvažnija takva festivalska manifestacija u Hrvatskoj.

Sasvim suprotno stilski interpretativno i po nekim drugim karakteristikama održan je u Zagrebu 5–7. listopada jesenski JazzHR Festival. „Nema jazza bez bluesa“, izjavio je ne bez razloga još davno jedan istaknuti interpret jazza, a mi bismo dodali „i obratno“. U svom sada već stalnu prostoru zagrebačke Tvornice kulture festivalski je program predstavio organizacijsku i programsku viziju malih sastava iz Zagreba te bendova iz nekih susjednih država. Selektoricu programa Lanu Janjanin izabrao je organizator festivala, Hrvatsko društvo skladatelja. Prve je večeri nastupio Big Band RTV Slovenija sa svojim instrumentalnim i vokalnim solistima te izvedbama originalnih aranžmana svojih suradnika. Druge večeri na programu su bili Kvintet bubnjarice Brune Matić i Kvintet mladog zagrebačkog gitarista Filipa Pavića. U ta su se dva kvinteta predstavile gotovo sve današnje snage suvremenoga zagrebačkog jazza, među kojima su primjerice bili: tenor-saksofonisti Vojkan Jocić i Mario Bočić, gitarist Filip Pavić, pijanisti Hrvoje Galler i Matija Dedić, kontrabasist Zvonimir Šestak i bubnjar Borko Rupena. Posljednje večeri programa nastupili su pijanist Petar Čulibrk solo u programu nazvanu pretenciozno World’s Okayest Pianist, a festivalski je program završio band sina nekad popularna pop-pjevača na ovim prostorima Zafira Hadžimanova, pijanist iz Beograda Vasil Hadžimanov s koncertnom promocijom albuma nazvana Keyf. Izbor sudionika tog festivalskog programa bio je iz više razloga karakterističan, a sudjelovanjem sastava iz Ljubljane i Beograda dobio je i međunarodno značenje. Bio je zasnovan na uglavnom vlastitim skladbama, poštujući na prvom mjestu improvizaciju, jednu od temeljnih značajki jazza. Ostale osnovne elemente jazza, poput swinga i drivea, bilo je u tom programu bez jazz-tradicije teško uočiti. Jazz svih sudionika predstavljen u programu ovogodišnjega JazzHR-a sudi dakako u okvire današnjega modernog autorskog europskog jazz-izričaja i valja ga kao takva i prihvatiti.

Vijenac 748

748 - 3. studenoga 2022. | Arhiva

Klikni za povratak