Vijenac 747

Glazba

52. Varaždinske barokne večeri

Varaždin u zvukovima Irske

Piše Zdenka Weber

Ovogodišnji je 52. VBV programski dogovaran s diplomatskim i glazbenim predstavnicima Republike Irske. Rezultat su bila četiri koncerta s nastupima irskih glazbenika

Otkako je na funkciju umjetničkog ravnatelja VBV-a 2007. imenovan varaždinski skladatelj Davor Bobić, u međuvremenu afirmirani redovni profesor osječkog Sveučilišta Josip Juraj Strossmayer, varaždinske svečanosti barokne glazbe usmjerile su se na posvećivanje pozornosti autentičnom, dakle povijesno osviještenu izvođenju glazbenog repertoara od kraja 16. do prve polovice 18. stoljeća. Takva usmjerenost pretpostavlja pozivanje solista i ansambala koji muziciraju na povijesnim glazbalima, uglavnom replikama starih instrumenata, a ideja da se svake godine program ostvaruje u suradnji s jednom državom kao partnerom u programiranju pomogla je dovođenju u Varaždin itekako uglednih glazbenika koji su specijalizirani za povijesno vjerne interpretacije. Dakle, nakon Slovenije, Njemačke, Češke, Poljske, Slovačke, Izraela, Austrije, Ruske Federacije, Italije, Francuske, Španjolske, Mađarske, Japana i Švedske ovogodišnji je 52. VBV programski dogovaran s diplomatskim i glazbenim predstavnicima Republike Irske. Rezultat su bila četiri koncerta s nastupima irskih glazbenika.


Muka po Mateju
J. S. Bacha uz vodstvo maestra Anđelka Igreca / Izvor VBV

Ponajbolji irski glazbenici

Svečano otvaranje VBV-a održano je 23. rujna prema tradiciji u varaždinskoj katedrali Uznesenja Blažene Djevice Marije, a čast prvog nastupa pripala je Irskom baroknom orkestru pod umjetničkim vodstvom Toma Fostera i uz sudjelovanje mezzosopranistice Katie Bray. Dakako da su u publici bili brojni ugledni i uvaženi gosti. Uzvanike je pozdravio i veleposlanik Republike Irske u Republici Hrvatskoj Ruaidhri Mark Dowling.

Glazbeni dio programa, nazvan Dublinske veze, započeo je Concerto grosso Aleksandrov pir u C-duru, HWV 318 G. F. Händela, a u nastavku, kao šareni zvučni purpuri, nizale su se vokalne i instrumentalne skladbe Pasqualija, Giordana, Vivaldija, Glucka, Vaňhala (ustupak organizatoru koji je ove godine zamolio sve goste da u programe uključe i djelo iz hrvatske baštine), Arnea i Maldere. Osim važne činjenice da je Händel djelovao u Londonu, a njegov antologijski oratorij Mesija, HWV 46 bio praizveden u Dublinu 13. travnja 1742. godine, nije lako prepoznati upravo dablinsku vezu svih navedenih skladatelja. Bilo kako bilo, odabrani su naslovi izvođačima, jednako vrsnoj britanskoj solistici Katie Bray, kao i članovima Irish Baroque Orchestra, u koji su se očito dobro uklopili hrvatski puhači, dali priliku za vedrinu u interpretacijama koja je, primjerice u Plesu furija iz Gluckove opere Orfej i Euridika, Wq 30, dosezala razmjere teško ukrotive razigranosti.


Irski barokni orkestar uz umjetničko vodstvo Toma Fostera

Iz Irske je stigao i Ansambl Dagda, vrlo simpatični ženski kvintet u sastavu Clodagh Kinsella, sopran, Caitríona O’Mahony i Leonie Curtin, barokne violine, Norah O’Leary, barokno violončelo i Kieran Finnegan, čembalo. Nastupivši u uršulinskoj crkvi 24. rujna, što je bio koncert podržan od strane Kluba mecena VBV-a, odlično uigrane, ali nimalo nametljive već decentno nasmijane, predstavile su se glazbenice koje djeluju u irskom gradu Corku programom nazvanim Velika glazbena turneja. Započele su Responsorijem sv. Antuna iz Padove Ivana Šibenčanina, a potom je violinistica Caitríona O’Mahony šarmantno ispričala priču o Guliverovim putovanjima, liku koji je u književnost uveo irski pisac Jonathan Swift 1726, a već 1728. glazbeno opisao u svojoj Guliverovoj suiti G. Ph. Telemann. Deskriptivna je glazba oživjela u interpretaciji Ansambla Dagda naglašeno poletno, a u istom je tonu protekao cijeli program s djelima Castruccija, Bickhama, Geminianija, Dubourga, Händela i Giordana. Već je po imenima skladatelja moguće iščitati namjeru predstavljanja skladatelja koji su u 17. i 18. stoljeću odlazili na grand tour (veliko putovanje) Europom povezujući uglavnom talijanske uzore s domaćim, u ovom slučaju irskim glazbenicima. A i hrvatski predstavnik Ivan Šibenčanin, koji je djelovao u Italiji, ali i na kraljevskom dvoru u Londonu kao pjevač, dio je glazbenog kozmopolitizma razdoblja u kojemu se putovalo napornije i sporije, ali trajno sa željom povezivanja i učenja.

Koncert Irskog baroknog orkestra mladih s programom Dablinskog veselja 30. rujna u Koncertnoj dvorani HNK-a oduševio je vedrinom irskih glazbenika, kojima se pridružio i engleski plesni par Kath Waters i Steven Player pretvorivši večer u posebnu radost susreta sa zanimljivim repertoarom u uvijek lepršavim plesnim i sviračkim izvedbama. Opet neizostavni Händel, ali i manje poznati autori P. Castrucci ili pak J. S. Cousser, uz Vivaldija, Cambru, Lullyja i Geminianija, razgalili su slušateljstvo zahvaljujući discipliniranim i tehnički sigurnim mladim glazbenicima predvođenima umjetničkom ravnateljicom, violinisticom Claire Duff.

A upravo je barokna violina u rukama Claire Duff, u sastavu Camerate Kilkenny, u suradnji s violinisticom Marjom Gaynor, violončelisticom Aoife Nic Athlaoich i čembalistom Malcolmom Proudom oduševila na matineji 1. listopada u dvorcu Trakošćan do te mjere da je žiri VBV (u sastavu Zdenka Weber, predsjednica, Tamara Jurkić Sviben, zamjenica predsjednice, Davor Brđanović, Davor Matačić, Nataša Maričić, Dada Ruža, Predrag Šantek, članovi) odlučio navedenim irskim glazbenicima dodijeliti nagradu Jurica Murai za najbolju umjetničku interpretaciju. Preciznost, stilska vjerodostojnost i vedrina s kojom muziciraju predstavnici države partnera Republike Irske, članovi Camerate Kilkenny, izvodeći djela Corellija, Telemanna, Geminianija, Taylora, Händela i dakako iz hrvatske baštine Cecchinija, osvojili su publiku, a žiri je nagradom potvrdio njihovu visoku profesionalnost oduševljen i očitom radošću u izboru životnog poziva.

Valja dodati da je nagrada Jurica Murai dodijeljena ex aequo i maestru Anđelku Igrecu za koncert održan 28. rujna u varaždinskoj katedrali u povodu 25. obljetnice osnivanja Varaždinske biskupije na kojemu je ugledni dirigent, skladatelj i orguljaš ravnao velikim izvođačkim aparatom u izvedbi Bachove velebne Muke po Mateju, BWV 244.

Od ukupno devetnaest koncerata 52. VBV-a koji su održani u varaždinskim prostorima, među njima i dva u dvorcu Trakošćan, a ulazili su u konkurenciju za dodjelu festivalskih nagrada, na jedanaest su termina nastupili hrvatski solisti i ansambli. Objašnjenje da je trebalo, nakon godina pandemije, dati mogućnost nastupa mnogima koji se posvećuju autentičnom baroknom muziciranju, moguće je prihvatiti. Pa ipak, razlike u izvedbenim razinama upućuju na potrebu ne samo kritičnosti u pogledu izbora koja se očekuje od umjetničkog ravnatelja već i samokritičnost glazbenika, koji bi ipak morali imati veću odgovornost prema festivalu nacionalnog i međunarodnog ugleda. Tako je nastup Hrvatskoga baroknog ansambla 29. rujna u crkvi sv. Nikole s odličnim oboistom Stjepanom Nodilom zasjenilo neadekvatno pjevanje sopranistice Jelene Štefanić, a Zagrebački su solisti za koncert 3. listopada u Franjevačkoj crkvi ipak trebali odabrati vrsniju solističku suradnju od sopranistice Klasje Modrušan, koja doista nema predispozicija za barokne kolorature.

Ali kada se zanemare propusti, ostaje niz izvedbi kojima hrvatski glazbenici potvrđuju konkurentnost i publika je s oduševljenjem pratila izvedbe Ansambla Garestin s vrsnim interpretacijama instrumentalnih trio-sonata Cecchinija i odlično otpjevanim duhovnim koncertima Schütza (24. rujna, palača Sermage), Ansambla Responsorium, dobitnika nagrade Ivan Lukačić za muzikološki rad i umjetnički domet ansambla za obrade i interpretacije Marijanskih moteta iz opusa Hieronimusa Talonusa Polensisa (27. rujna, crkva sv. Florijana), kao i koncert na kojemu je Projekt Lazarus pod vodstvom Franje Bilića predstavio opus Vinka Jelića Parnassia Militia (29. rujna, crkva sv. Florijana). Riječ je o novom kritičkom izdanju zbirke duhovnih koncerata Vinka Jelića, koje je u povodu 400. obljetnice prvotiska objavio Ogranak Matice hrvatske u Svetoj Nedelji, a za suvremeno izdanje priredio Franjo Bilić.

Ugledna začetnica „pokreta“ barokne interpretacije u Hrvatskoj, violinistica Laura Vadjon, sa čembalistom Pavlom Mašićem predstavila je novi CD te ponovno potvrdila da su njih dvoje u vrhu hrvatske glazbene reproduktive kada je riječ o baroku (30. rujna, palača Sermage), a za Koncert 4 akademije na kojemu su 26. rujna u Županijskoj palači nastupili polaznici muzičkih akademija iz Zagreba, Splita, Pule i Osijeka izvodeći djela G. P. Telemanna a koji je kao mentorica projekta pripremila Laura Vadjon pohvale valja uputiti baš svima!

Varaždinski skladateljski krug

Nezaboravne dojmove ostavio je koncert Zbora HRT-a i Varaždinskog komornog orkestra s vokalnim solistima pod ravnanjem Tomislava Fačinija s izvedbama djela iz varaždinskoga skladateljskog kruga (Vaňhal, Werner, Ebner, 2. listopada) kao i tradicionalni koncert učenika Glazbene škole u Varaždinu uz pratnju VKO u istom, predivnom prostoru katedrale. Ali nemoguće je svima na ovome mjestu odati zaslužena priznanja.

Prikraćeni za iscrpnije pohvale ostaju i članovi svjetski ugledna ansambla Barrocade Israeli Baroque Collective sa sopranisticom Mayom Amir i kontratenorom Yanivom d’Orom, čije pjevanje uvijek zaustavlja dah, kao i portugalski duo Teresa Duarte, sopran, i Tiago Matias, lutnja, te turski glazbenici, članovi Ansambla Izmir Barok i članovi Pera Ansambla, koji su s hrvatskim sudionicima pod ravnanjem Mehmeta Yeslicaya ostvarili festivalsku opernu produkciju Sultani u operi. Bile su to suradnje s prijateljskim državama s kojima RH ove godine obilježava obljetnice uspostave diplomatskih odnosa i potvrda uspješnosti organizatora VBV-a, jednako umjetničkog ravnatelja Davora Bobića kao i ravnatelja Koncertnog ureda u Varaždinu Raymonda Rojnika u ostvarivanju suradnje i organizaciji nastupa najboljih umjetnika iz država s kojima je RH prijateljski i diplomatski povezana.

Vijenac 747

747 - 20. listopada 2022. | Arhiva

Klikni za povratak