Nova hrvatska poezija: Milko Valent
noć opet kaplje.
pokvarena je božanska pipa.
opet ću staviti srebro na kapke.
ja sam urbana Saloma.
da sam barem afrička vuna.
opet ću plesati sama
u crnoj prozirnoj spavaćici.
odavno su pali svi velovi
s mojih očiju. bože, to je zato
što sam morala plesati s
mravima. da, opet ću staviti
srebro na kapke. ludog li dana!
muškarac s knjigama i tikvicama.
čista komedija zabluda. to niti
Borges ne bi smislio. idu li uopće
knjige i tikvice zajedno? pa nije
mi danas rođendan. ako možda i
jest, za dar žudim zvučno umjetničko
djelo. recimo priču koja će barem
naslutiti moje postojanje, koralje i
alge u prostranoj ali tijesnoj sobi mog
djetinjstva. ali ovo je urbano ognjište.
ima li uopće ovaj grad muškarca
koji ne poklanja prosječnost i
rutinske darove kaosa prije odlaska
na spavanje u malu i veliku smrt?
ako ga ikad sretnem, reći ću mu:
više nisam slatki automat autizma.
dođi! ja sam sada veliko veselje.
priđi! moje ime je grešnica.
uđi! ja sam plesačica i grijeh.
Teško je biti bog, jer to je
velika odgovornost. Razvrstati
bitno od nebitnog, kruške i
jabuke pomiriti u pobjedničkom
noćnom voćnom kupu, iznenaditi
Sotonu pravodobnim vražjim
odlukama i otkriti grijehe svetaca,
iz nereda spasiti dojmljive stihove
i gipka tijela od zaborava, ispraviti
krive rijeke i biti elegantno predziđe
kršćanstva, okopati urbane gredice
i unijeti ekološku svijest u zaostale
članove božjeg naroda, izvježbati
ono neprolazno prolaznim sredstvima,
komentirati smrt pod mrvicama
jutarnjeg snijega kad već curi raspored
za novi stari dan. ljubav i seks proglasiti
jednim bez bojazni da te proklinju
tankoćutni dežurni licemjeri za
vrijeme nedjeljnih misa i ručaka.
ujediniti pesimiste i optimiste na
zajedničkom projektu nestajanja.
Da, teško je biti bog, jer to je
velika odgovornost. Teško je
biti bog i raditi čitavu noć za šaku
stihova. i biti umoran kao pas za
opći spas i biti vapaj i biti psovka
u ustima pogana podanika.
Dan je varljivo spasenje. dan je
uvodna noć bez milosti. za ranim
doručkom već leluja bolna mjesečina.
visi jestiva luna na okrepljujućem izlasku
sunca. u glavi boga lunatici muče rime
sve do zadnjeg sloga, a dnevna rutina
je bijela od usijanja. i velika je to slava
biti rob svoje svemoći i blistati u nemoći,
ubijati se noću, uskrsnuti danju sa
šakom stihova: vječnim buketom,
vječnim buketom za treću smjenu.
izvjesnosti dana su plodovi noći,
lice i naličje stvoritelja. Teško je biti
bog i biti umoran kao pas i biti bog i
biti pas za šaku stihova: vječnozelenih
dionica dana i noći, i noći i dana.
samo trenutak da ugasim
strast i lunapark, poznato
zabavište pune mjesečine.
a sada slijedi odmor
zadovoljenih lunatika.
crna učenice, nastavit ću tamo
gdje sam stao kad smo
blagovali večer na balkonu
i slušali jazz, grimiz na usnama,
vino i smokve bez lišća.
mila, ja sam Kàiros, izazivač
muze i dobra navigacija kroz
krizu drugih. za to vrijeme dok
izazivam muzu, češkaj mi
svilenu kožu. naoštri noćne nokte,
fatalna djevojko kružne radosti.
mali ponoćni down s plavim anđelima
djevojke su i ove godine dobro rodile.
ipak, samo sam tebe volio.
ponoć, to je naše vrijeme rekao si i
često obogatio mesnate bilance. sveta
glazba pretvorila me u svijeće. ja sam
vjernica noćnog nigdje. moj mali
mehanizam vedrine stavljam ti u usta:
prave misionarke dogorijevaju u praksi.
prošlost je razorena duša i samo hrabri
studiraju psihu. ove naše noćne molitve
obuzdale su kolektivni kretenizam. pri ruci
je pozirao užitak. na mahove obradovala
sam se kao ništa. i onda si bio Isus i ustrajno
si radio na meni. postala sam svetica: vesela
i izmoždena pionirka. obožavala sam misu.
prebirući te kao krunicu u katakombama
na tvoju nježnost nanizala bih kyrie, gloriu,
credo, sanctus i agnus dei. dok smo mi
trenirali službu božju napolju su nevjernici
proizvodili novi radni dan. tvoje janje malo
pred zoru je jenjalo. zaspalo. ruže su postale
san. ali jedne noći usred mise banuli su plavi
anđeli odjeveni u nevine uniforme neba.
ogromni Hasan, strah i trepet Maksimirske
šume, i njegov asistent zvan neupadljivi.
revolvere su nosili prokleto nisko, a
voki-toki nepodnošljivo visoko, jašta!
čeličnoplavim očima bezlično su proučili
naše osobne karte. siva izmaglica obavila
je njihova snažna čela. muk. onda je Hasan
odlučno protisnuo: lični i slični kontakti
u privatnom stanu nisu zabranjeni. otišli
su bučno i dostojanstveno. svjesni velike
odgovornosti isijavali su red i mir. sve je
podsjećalo na strogu dijalektiku. anđeli
čuvari nikada nisu znali za milost. isključio
si gramofon. molitvu smo dovršili u tišini.
ja i ti koji jesi. zauvijek sam posvetila ime
tvoje na sveta tri kralja. poljubila sam ljubav
i nasmiješila se. mise su čekale u redu. amen!
najdraža, za sreću je potrebno
svašta i sunčana koncentracija,
malo povijesti i malo konjaka.
iz povijesti uzmeš hladan um i
djevojčicu sa žigicama pa imaš
plamenu renesansu. konobari tada
diskretno klize unazad. dodaš
zatim svinjsku mast, sve dobro
podmažeš i demokracija uspijeva
u neurednim gredicama nužnosti.
pojedinac se mrijesti u slobodi
kao individualnost u zavjetrini.
katkada zapleše salsu, skuha
špagete, svrne u narod, a sve u
namjeri da ostavi dojam gipkog
leoparda.
magični realizam: to se ego runi
pri pokušajima popularizacije.
sunce troši kožu za doček voljene
osobe. kolači su uvijek u pokretu na
Silvestrovo, na Valentinovo, na sajmu,
na aerodromu. hombre, jebi se! ništa
više nije isto. čak i prosjaci prose kulturu,
mole boga i klimatiziraju nebo. nova jutra,
novi jarboli u marini, nove djevojke ispod
čekića, nove pjesme u novom sladoledu
od vanilije. nije ni čudo što se osjećam.
nije čudo što mi se u vršama ukazuje more
i u njemu lijepe imenice i pridjevi: Zagreb,
Venecija, Brač, skliske ribice Dalmatinke,
blago izbuljene jastučaste crne čarobnice.
moglo bi se reći da neobuzdano vršljam s
gipkim egom kroz mekane zore kao
konceptualan nježnik u revitaliziranim
snohvaticama ljepote: tople profesionalne
juhe za neprilagođene ljevoruke zvijeri.
na rubovima noći jučer su leopardi
žderali jorgovan. danas, usred ružičaste
zore, liznem na tvojim kapcima probavljen
početak i proljeće. uzalud tražim okus
stida, ljupki začin za brzu malu smrt.
nema ga. da, dobro je činiti dobro.
renesansa je počela uz miris alkohola.
renesansa je počela s jorgovanom.
(requiem u noći)
opijelo tijela dovršava put
(materijalističko čitanje tijela)
trupu ponestaje truposti. u nama
sivi i tanki ćilimi leda kao istanjene
magnetofonske plahte istrošene
harfine strune-tralje. talasaju se
terasaste malje umora. umaramo
se sve glatkijim limom. (gdje su fine
runske ralje međunožja?)
hladni pasteli noći. to su naši
glečer-dodiri, suhi štapići dosade.
to su rekvijemske note zanovijetalice
crne ure njihalice, kazaljke hujalice
kurvice Vremena. gdje li je ritam
tam-tama, krvna partitura erekcije?
ne možeš više raširiti ljubav
erektivnim drajfovima.
postelja je bijela putanja lijesa,
truli sanduk sjećanja,
lutajuće rulanje smrti,
umrtvljen hitac utaman na
posljednjoj crti crvenog
grafikona. postelja označava
bijelu nevidljivu točku-rupicu.
kroz nju odlazi postojanje.
glačati glečer znači večerati
rublje Arktika ugašenim glačalom,
postati led, u kristale odlutati,
nestati, odglačati
Ciklus Noćno voće predstavlja autorski izbor noćne poezije u povodu ovogodišnje nagrade Matice hrvatske Sisak, Plaketa sv. Kvirina koju je za ukupan doprinos hrvatskom pjesništvu dobio Milko Valent. Na ovom mjestu nije moguće u par rečenica opisati bogat pjesnički, prozni, dramski i esejistički rad Milka Valenta. Ovaj ciklus pjesama pak sublimira razne aspekte autorove poetike tijekom godina. U setu narativnih pjesama, metaforičkih sočnih grozdova, nalazimo slike koje ocrtavaju zanos apsolutnog romantizma, postmodernu poetiku također, jer Valent u poeziju unosi niz referencija, dijalog sa suvremenim i klasičnim piscima i djelima, podsjećanje na antropološko-mitološke strukture. Dionizijski aspekt plesa, grijeh i užitak, primordijalna biblijska tema i pjesnik koji svojim kozmogonijskim noćnim radom iznova stvara svijet: „Teško je biti bog, jer to je / velika odgovornost. Razvrstati / bitno od nebitnog, kruške i / jabuke pomiriti u pobjedničkom voćnom kupu...“ kroz poetiku romantizma i modernizma i potpunu posvećenost pisanju kao teškom radu, jer se radi „čitavu noć za šaku stihova“. Pjesnik izražava i euforičnost stvaranja, ali i rezigniranost. „Teško je biti bog i biti umoran kao pas i ...“ Fatalnost, persuazivna ekspresija, hiperboličnost, pjesnik kao izazivač muze, pisanje iz pozicije ženskog božanstva, ponovo rušenje tabua, jer pjesnik je i Bog i urbana Saloma, povezivanje molitve, mise i nokturalnog, tenebrističkog,romantičkog, kristološkog, nizanje narativnih stihova frenetičnim ritmom u kojem se postiže supostojanje raznih vremenitosti, fantazmagoričnih slika – primjerice usred mise upadaju plavi anđeli odjeveni u nevine uniforme neba. U pjesmi Leopardi su žderali jorgovan Valent vrhunski parodira i suvremeno društvo: „sve dobro / podmažeš i demokracija uspijeva / u neurednim gredicama nužnosti“. I sama sloboda pojedinca, individualizam je ironično prikazan u globaliziranom svijetu: „pojedinac se mrijesti u slobodi / kao individualnost u zavjetrini“. Nalazimo i hladnoću svijeta u metafori glečer-dodiri , kroz sliku potpunog nestajanja dodira i tjelesnosti. Poezija kao borba i noćna molitva protiv „kretenskog kolektivizma“. I pjesnik pita: „gdje su fine runske ralje međunožja?“. Isto tako i „krvna partitura erekcije“ u sterilnom svijetu. Izvrsne su pjesme Milka Valenta i autopoetičke jer se on referira na vlastite knjige (Jazz, afrička vuna, dvanaesta knjiga poezije Otvorena rosa). Ipak, autor uspijeva ponovo biti svjež, inovativan, zaneseni pjesnik apsolutnog romantizma koji barem u noćima snatrenja piše i postoji, usred sveg tog nestajanja.
DARIJA ŽILIĆ
747 - 20. listopada 2022. | Arhiva
Klikni za povratak