Vijenac 747

Glazba

Kvarnerske jazz-gitare

Jazz ad libitum Mladena Mazura

Rijeka je jedan od hrvatskih najsnažnijih jazz-središta. U tom gradu djeluje niz izvrsnih jazz-glazbenika o kojima je već bilo riječi u ovoj rubrici. Među tim glazbenicima ističu se jazz-gitaristi, te je baš zbog rasprostranjenosti njihovih boravišta od Lovrana pa sve do Cresa došlo do naslova ovoga članka. Ipak grad Rijeku smatramo središtem njihove edukacije i djelovanja.

Gitara se kao instrument u jazzu pojavljuje relativno kasno i to zahvaljujući Eddieju Langu te napose Lesu Paulu i njegovu izumu zvukovno snažnije električne gitare, koja će baš tom invencijom postati ravnopravnim dijelom džezističkog instrumentarija, što dotad zbog zvukovne inferiornosti nije bila.

Gitara je danas instrument koji dominira u rock- i pop-grupama pa i neki današnji jazz-gitaristi dolaze iz područja te glazbe. I u jazzu, premda ne tako čest, gitara je važan solistički i prateći instrument. Tako i naša jazz-scena ima tradiciju s nekoliko izvrsnih predstavnika tog instrumenta, što u slučaju povijesti hrvatskoga jazza i nije bio slučaj.


Jazz-gitarist Zvonimir Radišić

Rijeka je grad uz koji je vezan niz gitarista jazza raznih generacija. Na njihovu je čelu izvrstan melodičar i improvizator Spartaco Črnjarić, koji je godinama kao „kompjuteraš“ radio u riječkom brodogradilištu 3. maj. Črnjarić je skroman jazz-glazbenik koji je u mladosti dosta slušao izvrsnoga talijanskog jazz-gitarista Franca Cerrija, što mu je svakako bio jedan od vrlo dobrih temelja daljeg razvoja. Majstor svog instrumenta s velikim smislom za improvizaciju, Črnjarić je u ovom trenutku nasljednik gitarističke jazz-linije koju su u našem jazzu još davno zacrtali Milan Lulić i Damir Dičić. Nastupa najčešće sa svojim sastavima pretežito na jazz-festivalima u Rijeci (Jazz-Time) i okolici, a sad sprema i novi CD s Elvisom Stanićem, ovaj put na harmonici.

Nešto drukčiji u pristupu, ali ne manji prilog jazzu svojim pristupom pokazuje već godinama i riječki jazz-gitarist Darko Jurković Charlie. Prvi je u nas svladao takozvanu taping-tehniku sviranja gitare da bi sad već neko vrijeme pokazivao virtuoznost i istovremenim sviranjem na dvjema gitarama. Nakon niza solističkih uspjeha deset je godina nastupao i u inozemstvu u triju s jazz-glazbenicima iz Češke u kojem su nastupali František Uhlir, kontrabas, i Jaromir Helasic, bubnjevi. Darka Jurkovića sjećamo se i s niza vrlo uspjelih solističkih nastupa te s nekoliko zapaženih diskografskih izdanja.

Sljedeći je u tom nizu Elvis Stanić, gitarist iz Lovrana i dugogodišnji organizator opatijskih jazz-festivala. Mnogo je iz područja jazza i ponašanja jazz-glazbenika naučio od Boška Petrovića, s kojim je neko vrijeme i dosta surađivao. Danas se sve češće kako u diskografiji tako i u svojim nastupima pojavljuje i kao harmonikaš, što mu je bio i prvi osnovni instrument. Ipak je u svijetu našeg jazza najpoznatiji kao jazz-gitarist dosta velika utjecaja na domaćoj jazz-sceni te kao autor brojnih diskografskih izdanja.

Među novopridošlice jazz-gitare u Rijeci možemo usprkos već dobrano potvrđenoj jazz-karijeri spomenuti i Brunu Mičetića. Jazz-gitarist je to koji je rano pokazivao zanimanje za jazz-glazbu. Tako je već 2001. nastupio u zagrebačkom Lisinskom u programu Novih nada jazza, a slijedili su nastupi na Umbria Jazz Festivalu te na festivalu Jazz Is Back u sklopu ljetne jazz-škole u Grožnjanu. Uzori su mu bili Joe Pass i Wes Montgomery, a poznat je i po izjavi da većina naših jazz-gitarista dolazi iz sfere rock-glazbe. Prvi CD Phantom’s Whisper snimio je još 2013. s Joeom Kaplowitzom na orguljama i Ratkom Divjakom na bubnjevima. Godine 2004. upisuje studij jazza na glazbenoj školi u Klagenfurtu, gdje će provesti punih pet godina, a elektrotehniku je studirao na fakultetu u Rijeci. Jedan je od stupova današnje suvremene jazz-gitare u tom gradu.

Tradiciju jazz-gitara na Rijeci nastavlja nadareni mladi Zvonimir Radišić. Uzori su mu u jazzu, što za mladoga hrvatskog jazz-gitarista uopće nije nevažno, Chuck Wayne, Wes Montgomery i Jim Hall. I on studira jazz u Klagenfurtu. S vrlo zaposlenom riječkom ritam-sekcijom u sastavu: Henri Radanović, kontrabas, i Tonči Grabušić, bubnjevi, Radišić, koji je diplomirao na odsjeku za jazz Muzičke akademije Gustav Mahler u Klagenfurtu, do sada je već snimio dva CD-a: New Horizons, koji je riječku promociju doživio na Tršćanskoj gradini 17. kolovoza ove godine, i autorski album Šilo meka jazza s kvartetom basista Dina Ivelje.

Prikaz jazz-gitarista s Kvarnera valja završiti pojavom još jednog predstavnika tog instrumenta koji se odlučio za izvođenje jazza. To je mladi Filip Flego sa Cresa. Kao rođeni Riječanin jazz-gitaru je studirao na Konzervatoriju Giuseppe Tartini u Trstu. S poznatim riječkim alt-saksofonistom Denisom Razumovićem Razzom upravo sprema svoj prvi autorski CD te se, ne samo time, svrstava u red relevantnih jazz-gitarista s Kvarnera.

Vijenac 747

747 - 20. listopada 2022. | Arhiva

Klikni za povratak