Vijenac 747

Glazba

Uz prisjećanje na Marka Ruždjaka, povodom desete godišnjice
smrti skladatelja

Autentična glazba trajne umjetničke vrijednosti

Piše Karolina Rugle

U veljači se navršilo deset godina kako je preminuo skladatelj i pedagog, akademik Marko Ruždjak. Odajući mu počast, Hrvatsko društvo skladatelja i Hrvatska akademija znanosti i umjetnosti organizirali su autorski koncert koji je okupio ponajbolje glazbenike u izvedbi nekolicine skladbi iz njegova šarolikog, uvijek svježeg i vrijednog opusa.

Glazba je to koja svih ovih godina živi na programima koncerata, festivala te kao nadahnuće i mimo glazbeničkih praksi, čime se potvrdio kao umjetnik čije djelovanje nadilazi razdoblje kakve skladateljske skupine ili tek predstavlja hrvatsku inačicu implementacije trendova u glazbi. Njegova je glazba autentična, nosi trajnu umjetničku vrijednost. Nepretenciozno i iskreno, kompozicijski znalački pisano, a poetički jedinstveno jest Ruždjakovo bavljenje univerzalnim temama koje nadilaze područje glazbe. U svojim djelima daje širinu i nudi višedimenzionalnost prostora unutar kojih postavlja i rastvara pitanja, ne dajući put k odgovorima, ostavljajući slušateljima slobodu da odaberu put, ali i svoj odgovor na sve čega se umjetnički dotaknuo komponirajući kroz svoju vječnu potragu, nalazeći uvijek zadovoljstvo u stvaranju novog.


Koncert za Marka Ruždjaka /
Izvor HDS

Pojašnjavao nam je svoju redukcijsku tezu govoreći kako se dobro treba zapitati što i zašto komponira onaj tko piše skladbu dulju od deset minuta. Manje je u njegovu slučaju bilo više, preferirao je „jednu liniju, kratke forme, detalje, a ne epiku“. Poticalo ga je kada bi netko od njega tražio da komponira. Rezultat obiju tih odrednica ogleda se i u programu kojim mu je odana počast na autorskom koncertu u povodu desete obljetnice smrti. Program koncerta odabrao je nekadašnji Ruždjakov student, skladatelj i muzikolog Tomislav Oliver, vodeći se vlastitim afinitetom unutar njegova opusa, istodobno sa željom da upravo tom kompilacijom djela nekomu tko možda ne poznaje tu glazbu predstavi opus Marka Ruždjaka.

Zahvalna publika koja je ispunila Preporodnu dvoranu uživala je u interpretacijama nekih od naših najistaknutijih interpreta. Sjajni i vrlo aktivni Trio Elogio (koji je nedavno debitirao u glasovitoj dvorani Concertgebow) Ruždjakovu je glazbu izvodio i na svojim ljetnim koncertima, a upravo su Notturnom za gitarski trio i metalofone udaraljke, uz Filipa Merčepa, započeli koncert. U svojoj su izvedbi uspjeli naglasiti autorovo osebujno korištenje različitih gitarskih tehnika. Poetički luk nastavili su u duu klarinetist Davorin Brozić i mezzosopranistica te česta protagonistica (bez premca) suvremenoglazbenih partitura Martina Gojčeta Silić. Skladbu Versus ranije su i snimili, što još jednom potvrđuje konstantu života Ruždjakove glazbe na koncertnom repertoaru, u eteru, na nosačima zvuka, kao i u (nipošto nevažnim) razgovorima unutar glazbene zajednice. Poslije će se solistica uz Petrita Çekua vratiti na scenu u još jednoj izrazito ekspresivnoj vokalno-instrumentalnoj izvedbi. Pođimo sada, ti i ja donosi nevjerojatno razvijen pristup glasu, koji ide onkraj glazbenog, ponirući u jezik, u zvuk, gotovo s muzičkoteatarskim elementima.

Ruždjakove je tekstove akademik Nikša Gligo nazvao „izvanglazbenim jamcima protiv opasnosti od ispraznosti zvuka“, a slušajući takve izvedbe i (u)poznavajući Ruždjakovu glazbu, ispraznost zvuka nije nešto na što se pomišlja. Naprotiv, razmišljalo se i govorilo o pozamašnom zbroju umjetničkih posebnosti, ali i onih osobnih. Malo tko od glazbenika, kolega i studenata nema pregršt uspomena koje bi mogao ispričati, mahom duhovitih (ali istinitih) izjava o glazbi i skladateljima, ili razgovora koji su ostali duboko ugravirani u pamćenje i srca. Upravo Gligu je posvetio svoj posljednji opus, Vedute, prvi i jedini klavirski trio koji su ovaj put izveli članovi Riječkoga klavirskog trija. U glasovitom Ruždjakovu djelu Prudent Views of My Love Passing by the Seasons za tzv. „Messiaenov kvartet“, koje su na svojim međunarodnim turnejama izvodili i članovi Cantus Ansambla, pridružio se triju i Davorin Brozić. Njegov snažni ton i dojmljiva interpretacija naglasili su dodatno taj instrument koji nosi važnu ulogu u opusu Marka Ruždjaka. Koncert je zaključio Goran Jurković posvećenom interpretacijom Passamezza za saksofon i tam-tam, sažimljući zvukovnu i karakternu zalihost glazbe koja svakom novom interpretacijom otkrije novi mogući put ka odgovorima, ali i nova pitanja.

Kao što je njegov umjetnički i stvaralački habitus uz glazbu činio niz drugih dimenzija i umjetničkih polja, tako je i za razumijevanje Ruždjakove glazbe potrebno osvijestiti izvanglazbene komponente, biti i sam putnik, istraživač i znatiželjnik, mnogo prije negoli znalcima o glazbi, umjetnosti, jeziku i životu, što je on nedvojbeno bio.

Vijenac 747

747 - 20. listopada 2022. | Arhiva

Klikni za povratak