Vijenac 746

Kazalište

KAZALIŠTE IZDVAJA

Leon ŽGANEC-BRAJŠA

SORRY LAUREAT DRUGE DODJELE NAGRADE IVO HERGEŠIĆ

Nagrada Ivo Hergešić, koju je Hrvatsko društvo kazališnih kritičara i teatrologa ustanovilo kao godišnje priznanje za najbolje umjetničko ostvarenje u prethodnoj sezoni, ove je godine dodijeljena drugi put. Nakon prošlogodišnjeg laureata, predstave Krizni stožer, nastale na nezavisnoj sceni, ove je godine nagrađen rad stvoren pod okriljem institucije. Sorry, predstava u režiji Bobe Jelčića, izvedena premijerno ovoga lipnja u zagrebačkom HNK-u kao dio projekta Prospero. Žiri koji su činili Tomislav Kurelec, Olga Vujović i Anđela Vidović ocijenio je da „redatelj Velibor Bobo Jelčić nakon prekida suradnje s dramaturginjom Natašom Rajković nastavlja razvijati prepoznatljivu poetiku u kojoj je katkad ‘pretumbao’ poznati tekst ili zaglušio glumačku gestu, pa bez obzira je li time izazvao odobravanje ili negodovanje, njegove predstave nisu nikoga ostavljale ravnodušnim. Valja reći da neke predstave nisu opravdale visoka očekivanja, ali HNK-ova predstava Sorry sadrži sve najbolje što Jelčića razlikuje od većine redatelja. Najvažnije, sadrži i određeni pomak unutar njegove prepoznatljive poetike pa da istaknemo najvažnije: lagana diverzija unutar krovne kazališne institucije, ravnopravna podjela uloga glumačkim veteranima i tek stasalu naraštaju glumaca te, iako diskretan, učinkovit humor na račun tradicionalnih vrijednosti.“ Dodjela nagrade održana je 25. srpnja u Vili Arko.

OPSTOJNOST KAZALIŠNE SCENE UNATOČ IZAZOVIMA

Tradicionalno, sredinom i krajem rujna u hrvatskim kazalištima počinje nova sezona nakon ljetne stanke i festivala. Ove se godine u sezonu ulazi bez posebnih mjera protiv koronavirusa i posljedičnih ograničenja kapaciteta gledališta. Ipak, izazova ne nedostaje. U gotovo svima od pet nacionalnih kazališta nastupile su promjene. Split i Rijeka ostali su bez intendanta te ih vode vršitelji dužnosti, u Zagrebu je nova intendantica na početku svoje prve sezone, a Dramu privremeno vodi vršiteljica dužnosti, dramaturginja Mirna Rustemović.

U Varaždinu prvu punu sezonu počinje Senka Bulić, a osječko je jedino na starom, vodi ga Dražena Vrselja. U Zagrebu, obnova GDK Gavella još nije završena. Usprkos i unatoč svemu, većina je kazališta objavila barem prve premijere, mnoga i planove premijernih naslova za cijelu sezonu, a osobito raduje da je i nezavisna scena aktivna i vitalna usprkos svim nedaćama koje su tijekom razdoblja ograničenja i zabrana pogodile taj najzanimljiviji dio hrvatskog kazališta, koji zaista i živi od svojih predstava.

AUTSAJDERSKI POGLED NA KANADSKU DRAMSKU PRODUKCIJU

Antologija suvremene kanadske drame engleskog govornog područja nije sasvim novo izdanje, no o njoj se nije mnogo pisalo, a zavređuje pozornost, posebno uzme li se u obzir da je uvrštene drame izabrala i priredila Cintija Ašperger.

U predgovoru tumači svoj izbor tematskog polja drama sintagmama „pogled autsajdera“ i „drugi i drugačiji“, ali i iskustvom uloga u predstavama nastalima po nekim od uvrštenih tekstova te opažanjima pozitivnih reakcija publike na druge. U knjigu je ušlo pet drama, Lav na ulicama Judith Thompson, Dječak koji crta Michaela Healeyja, Berlinski blues Drew Hayden Taylor, Istočno od Berlina Hanne Moscovitch i Staklenik Concorda Jordana Tannahilla. Vrlo je, uvidima o uvrštenim tekstovima, ali i kanadskoj drami općenito, informativan i pogovor Sashe Kovacs s Odsjeka za teatrologiju Sveučilišta Victoria.

Vijenac 746

746 - 6. listopada 2022. | Arhiva

Klikni za povratak