Vijenac 746

Glazba

Premijera baleta TransParada, HNK Ivana pl. Zajca, Rijeka, 1. listopada

Baletna transformacija i rast

Piše Gloria Fabijanić Jelović

Prvom ovosezonskom premijerom naslova TransParada Balet HNK-a Ivana pl. Zajca ponovno je oduševio ispunjeno riječko gledalište.

Riječki Balet nekoliko je sezona rastao, napredovao, razvijao se i oduševljavao izvedbama riječku i europsku publiku na gostovanjima te postao brend riječkoga hrama kulture, privlačeći tako mnoge poznate koreografe i plesne umjetnike u riječki teatar. Na audiciju za nove članove Baleta prijavilo se nekoliko stotina plesača iz cijeloga svijeta, želeći postati dijelom uspješnoga riječkog baletnog ansambla.

„Premijera TransParada progovara o svojoj prošlosti, ali i o budućnosti riječkog Baleta“, riječi su ravnateljice Baleta Maše Kolar. Izvedba je koncipirana od začudno lijepih minijatura probranih iz nekoliko prethodnih baletnih sezona, a prva glazbenoscenska minijatura dio je predstave Rossini Cards koreografa Maura Bigonzettija, koja sjajno uigranim plesnim pokretom predstavlja glazbu Gioachina Rossinija. Prvi isječak zanimljiva je i slikovno vrlo efektna gurmanska scena plesača za dugim stolom pri svečanom domjenku u kojem se tijela podčinjavaju ritmu glazbe, prikazujući izvrsnu zajedničku uigranost, a drugi je isječak dojmljiv ljubavni duet izrađen kroz fantastično oblikovane tjelesne skulpture dvoje plesača koji daruju publici ljepotu tijela i bezvremensku snagu ljubavi.


Duet Žar ptica u koreografiji Marca Goeckog na glazbu Igora Stravinskog /
Snimila Fanni Tutek Hajnal

Sljedeća minijatura, u koreografiji Maše Kolar i na glazbu Ludwiga van Beethovena, iz baleta Allegro, jest crno-bijeli svijet u kojem igraju bijeli stolci, bijeli dirigentski štapići i tijela plesača u crnim kostimima koji plesom prate glazbenu priču i daju joj novo značenje, u suživotu iskusnih riječkih plesnih umjetnika s tek pridošlim, novim članovima.

U nastavku je uslijedio duet iz baleta Odiseja koreografa Waltera Matteinija i Ine Broeckx na glazbu Ólafura Arnaldsa, čistih pokreta, u kostimima svijetle nijanse smeđe, u kojem je prikazana Atena kroz zastor sjećanja intimnosti u kojima se bori sa svojim demonima proizašlim iz pogrešnih odluka, a partner u plesu je dio njezinih osjećaja i odbijanja.

Posljednja je minijatura prvoga dijela izvedbe Bolero na snažnu glazbu Mauricea Ravela i u koreografiji Adonisa Foniadakisa, izvedba koja je od premijere 2018. postala zaštitni znak riječkog Baleta, hvaljen od publike i kritike na svim izvedbama. Ponavljanje ritamskog obrasca Ravelova Bolera koreograf je uspio vrhunski dočarati smjestivši pet plesača na trampoline i tako im zadavši zahtjevnu i tešku zadaću izvedbe u zadanom ritmu koji traži izuzetnu energiju, snagu i koncentraciju.

Drugi dio večeri pripao je praizvedbama dviju novih minijatura, kao i duet izveden 2010. za otvaranje nizozemskih Dana plesa. Prva minijatura je naslova N(U/O)MINOUS u koreografiji Ludmile Komkove i na glazbu Daryla Griffitha, Olivera Davisa, Kerenze Peacock, Huwa Watkinsa i Bradleyja Farmera koja je prikazivala čovjekovo maštanje o budućnosti u kojoj se pitamo trebamo li željeti i dalje osjećati i zbog toga izumrijeti ili postati bezosjećajni i dugovječni.

Duet Žar ptica, u koreografiji Marca Goeckog i na glazbu Igora Stravinskog iz istoimenog baleta, pred publiku je postavio začudno lijep pas de deux, neobičan u koreografskom izričaju, gdje se predstavljaju dva muškarca, dva tiha i ponešto sramežljiva lika koji se susreću u plesu i pokušaju leta, ispitujući međusobno osobnosti i moći onoga drugoga.

A za kraj drugog dijela, raskošno i zvukovno i slikovno, bila je minijatura naslova Medium Rare izraelskog koreografa Nadava Zelnera, na glazbu Kazima Koyuncua i gregorijanske glazbe. Obojena crveno, ritmična, pokretna, puna mediteranskog naboja topline i energije, u traženju susreta i rastanaka, koja je iziskivala kompletan angažman cijelog ansambla na pozornici, kako plesački, tako i glumački, izvedba je posve osvojila publiku.

Zaključno prenesimo još jednu misao ravnateljice Maše Kolar, koja ističe da je TransParade jedinstvena priča o ansamblu riječkoga Baleta kao osjetljivom izražajnom korpusu u stalnom procesu transformacije i rasta. Bravo svim izvođačima!

Vijenac 746

746 - 6. listopada 2022. | Arhiva

Klikni za povratak