Vijenac 745

Film

FILM IZDVAJA

Janko HEIDL

Objavljena knjiga Protest, 55 godina poslije

I za svoga filmskoga djelovanja u kojem je potpisao čak sedamnaest cjelovečernjih igranih filmova – u žustroj aktivnosti od debija Abecedom straha 1961. do 1971. njih čak dvanaest – više od ijednoga hrvatskog sineasta, svestrani Fadil Hadžić, odnosno njegovi slikopisi, kao filmaš nije nailazio na osobitu podršku stručnih (pr)ocjenjivača.

Poput većine plodnih, radišnih redatelja, za sobom je ostavio ponešto slabih djela, no i nemalen broj onih koje se, u kasnijim prevrednovanjima, mnogima učiniše nepravedno, katkad i nerazumljivo zanemarenima. Pritom se najčešće izdvajaju Službeni položaj (1964), Druga strana medalje (1965), Lov na jelene (1971) i Novinar (1979) te povrh svih Protest (1967), tmurna, nevesela drama o protestnom samoubojstvu socijalističkog radnika samoupravljača skokom sa zagrebačkog Iličkog nebodera. U drugom izdanju knjiškog niza Učimo klasike u nakladi Hrvatskoga filmskog saveza, u uredništvu Diane Nenadić, monografski se retrospektivno sagledava upravo Protest, koji brojni drže središnjim i najboljim djelom Hadžićeva celuloidnog opusa te filmom koji valja svrstati u panteon ovdašnje kinematografije. U knjižici džepnoga formata nadahnute i stručne tekstove o Protestu sagledanu iz različitih kutova potpisuju Damir Radić, Dragan Jurak, Nina Bačun, Irena Paulus, Ana Đordić i Ilija Barišić.

Radionica hibridnog filma u Kino klubu Split

Filmovi koji slobodno sljubljuju, prožimaju, miješaju igrano, dokumentarno, eksperimentalno, animirano nisu novost suvremene kinematografije.

No negdašnja je pojmovno-dojmovna paradigma težila što jasnijem odjeljivanju filmskih vrsta, dok se u novije vrijeme češće i otvorenije naginje zamagljivanju granica, odnosno ukazivanju na njihovu propusnost odvajkada i poširoko područje ničije zemlje. Tako je u 21. stoljeću na vidljivosti i popularnosti dobila i sintagma hibridni film, koji bismo u nas mogli zvati, primjerice, prožetak. Kako god, agilni Kino klub Split od 24. do 26. rujna nudi Radionicu hibridnog filma pod vodstvom filmaša Igora Bezinovića, na kojoj će se polaznici praktičnim radom upoznati s koracima produkcije i vrstovnim neograničenjima.

Filmska čitanka u Kinoklubu Zagreb

Do 1. listopada u Kinoklubu Zagreb odvija se treće izdanje Filmske čitanke, niza besplatnih javnih predavanja objedinjenih egidom „Prizori za pamćenje“, temeljenih na pomnoj raščlambi filmskog prizora po izboru predavača.

Izlagači su Bruno Kragić, Karla Lončar, Leonardo Kovačević, Silvestar Mileta i Leonida Kovač, a predavanja će, audiovizualno i pismom, ostati dostupna na internetskim stranicama KKZ-a. Cjelina je zaokružena radionicom filmske analize pod vodstvom filmske kritičarke i filmašice Višnje Pentić Vukašinović.

Vijenac 745

745 - 22. rujna 2022. | Arhiva

Klikni za povratak