Vijenac 745

Glazba

Domaća diskografska jazz-proizvodnja

Jazz ad libitum Mladena Mazura

LP-ploče, kasete, diskovi, nosači zabilježenog zvuka, dokumenti su vremena djelovanja pojedinih izvođača, a to se u ovom tekstu odnosi ponajprije na domaće etikete koje rjeđe potpisuju i jazz-izdanja, o kojima će u ovom tekstu biti riječ. Iz tih je razloga bar jedanput na ovome mjestu potrebno spomenuti i naše recentne jazz-nakladnike, koji se na domaćoj sceni i time bave, bez ikakve namjere da ih na bilo koji način promoviramo. Vrijedi ovdje napomenuti i činjenicu da je broj prodavaonica s nosačima zvuka u nas reduciran na svega nekoliko stacioniranih u većim gradovima Hrvatske. U našim malobrojnim i za nosače zvuka specijaliziranim dućanima tako nije lako naći željenu ploču s domaćim jazz-sadržajem.

Na čelo jazz-izdavača svrstavamo našu najstariju diskografsku kuću Croatia Records, koja se u katalozima može pohvaliti i najvećim brojem izdanja jazza, a u zadnje vrijeme pokazuje i najnoviju tendenciju izdavanja jazza povratkom na danas u svijetu sve popularniju vinil-produkciju. Pritom se dakako koristi i svojim bogatim fundusom. Tvrtka Dancing Bear sudi među najstarije zagrebačke produkcije. Izdala je dosad već petnaestak naslova koje je smatrala sebi primjerenim jazz-viđenjima. Među tim je izdanjima dala i diskografsku šansu našim mlađim jazz-sastavima, što je svakako hvalevrijedna namjera. Prema svemu sudeći najveći je dio hrvatske diskografske industrije skoncentriran u glavnom gradu, što svakako dovodi do nekih razmišljanja o komercijalnim efektima pojedinih njihovih jazz-izdanja. Aquarius Records zagrebačka je etiketa koja se u svojim katalozima može također pohvaliti dijelom kataloga posvećena domaćoj jazz-proizvodnji. Ta je produkcija također među prvima dala šanse i zagrebačkim malim sastavima, primjerice američkom pijanistu sa stalnim boravkom u Zagrebu Joeu Kaplowitzu i njegovim skladateljsko-aranžerskim viđenjima vlastitih originala ostvarenih s malim sastavom, kao i poznatoj zagrebačkoj afro-jazz-grupi Cubismo. Spomenutim se etiketama u Zagrebu pridružuje i Dallas Records s nizom jazz-izdanja naših poznatih, ali i onih manje popularnih jazz-glazbenika, te njihovih originalnih sastava, skladbi i interpretacija. Ipak i u tom se popisu mogu naći neka imena našeg već afirmirana jazza, ali i opet mahom s izvedbama vlastitih skladbi. Neka se imena, naravno, ponavljaju i u programima drugih etiketa. Dosad se spomenutom nizu zagrebačkih diskografskih izdavača, u katalozima kojih možemo naići i na jazz-izdanja, može pribrojiti i onaj koji već duže vrijeme djeluje pod imenom Menart Records. Ta etiketa, uz ostale zadatke, zastupa i neke relevantne strane kompanije, primjerice vrlo poznatu Sony. No da se samo spomene najnoviji u jazzu rijedak, ali stilski profiliran CD posvećen uspomeni na izvrsnoga sisačkog jazz-gitarista Damira Kukuruzovića Smile i onaj legendarnog Djanga Reinhardta, bilo bi dovoljno da i tu etiketu spomenemo u ovom tekstu.

Zagrebačkom nizu izdavača jazz-CD-ova, valja pridodati i skromnu ali simpatičnu produkciju Nota-Bene Records, zasad s tek nekoliko jazz-izdanja, te ekspozituru Društva hrvatskih skladatelja Cantus, koja uglavnom po nekim svojim kriterijima izdaje CD-e s prvenstveno originalnim jazz-djelima svojih članova.

Uza sve navedene zagrebačke, zasad jedine u nas relevantne etikete, vrijedi u ovom tekstu spomenuti i jedinu izvanzagrebačku proizvodnju, varaždinski Aulos nakladnika Vladimira Gotala, zahvaljujući kojem je zaboravu otrgnut niz imena i izvedbi naše klasične glazbe, ali i objavljivanje originalnih snimaka čakovečkog Dixieland ansambla, ali i povijesno relevantnih dokumenata varaždinskih džezista, pijanista Marija Jajetića i bubnjara Nenada Šimunčića.

Vijenac 745

745 - 22. rujna 2022. | Arhiva

Klikni za povratak