Vijenac 743 - 744

Glazba, Zadnja stranica

Opere riječkoga HNK-a Ivana pl. Zajca
i osječkog HNK-a u Finskoj, Savonlinna Opera Festival, srpanj

Međunarodne ovacije za hrvatske operne kuće

Piše Gloria Fabijanić Jelović

Gostovanje opera riječkog i osječkog HNK-a na jednom od tri najuglednija i najstarija svjetska operna festivala, Savonlinna Opera Festivalu u Finskoj, završilo je kao veliki međunarodni uspjeh ta dva hrvatska kazališta: sa stajaćim ovacijama za operu Julije Cezar u Egiptu i gromoglasnim pljeskom za jednočinke Arlecchino i Gianni Schicchi

-

Opera HNK-a Ivana pl. Zajca predstavila se publici baroknim spektaklom Julije Cezar u Egiptu Georga Fridricha Händela pod dirigentskim vodstvom australsko-nizozemskog maestra Benjamina Bayla i u režiji Marina Blaževića, kao i dvjema opernim jednočinkama ostvarenim u koprodukciji s HNK-om Osijek, Arlecchino Ferruccia Busonija u režiji Marina Blaževića i Gianni Schicchi Giacoma Puccinija u režiji svjetski poznata Fabrizija Melana, a pod dirigentskim vodstvom maestra Valentina Egela.

Savonlinna Opera Festival postoji od davne 1912. kao zamisao svjetski poznate finske sopranistice Aino Ackte, koja je posjetila krasan dvorac Olavinlinna, smješten usred jezera Saimaa, najvećeg jezera u Finskoj i četvrtog najvećeg u Europi. Dvorac je simbol grada Savonlinne i njegova glavna atrakcija, poznat je kao najsjeverniji srednjovjekovni dvorac na svijetu i najbolje očuvan dvorac u cijeloj Finskoj, a u njemu se i održava Festival čije natkriveno gledalište može primiti oko 2500 gledatelja. Festival traje cijeloga srpnja i programi se odvijaju svaku večer uz posve ispunjeno gledalište, a cijena ulaznica kreće se od 60 do 190 eura. Procjena je da na Festivalu program pogleda oko 60 tisuća posjetitelja, od čega četvrtina dolazi na izvedbe iz inozemstva. Svake godine, uz izvođenje vodećih djela klasičnog opernog repertoara gostujućih kazališta, postavlja i vlastite produkcije, pa su ovoga ljeta, uz gostovanje osječke i riječke opere, izvedene i opere Carmen, Tosca i sjajna Aida, kao i zanimljivi koncerti zbora i malih orkestralnih sastava. Na Festivalu su dosad gostovale poznate operne kuće sa svih svjetskih kontinenata: Estonia Theatre, Mariinsky (Kirov) iz Sankt Peterburga, londonski Covent Garden, Opéra national du Rhin iz Strasbourga, Nova izraelska opera, a prije pandemije na njemu su gostovali Teatro alla Scala iz Milana i Volksoper Wien, pa je tim više gostovanje dviju hrvatskih opernih kuća veliko međunarodno priznanje.


Dubravka Šeparović Mušović i Luka Ortar u operi Julije Cezar 2022.

Na finskom je gostovanju sudjelovalo 130 umjetnica i umjetnika, kao i produkcijskog i tehničkog osoblja obaju kazališta.

Na Festivalu su se obje operne kuće prezentirale s reprezentativnim, izvrsnim opernim solistima iz Hrvatske, pa su se tako finskoj publici i mnogobrojnim gostima u pet izvedbi, od kojih tri izvedbe Julija Cezara u Egiptu i dvije izvedbe Arlecchina i Giannija Schicchija, u sjajnom izdanju predstavili Diana Haller, Anamarija Knego, Dubravka Šeparović Mušović, Sonja Runje, Luka Ortar, Franko Klisović, Ivan Šimatović, Giorgio Surian, Leon Košavić, Marko Špehar, Darija Auguštan, Slavko Sekulić, Emilia Rukavina, Bože Jurić Pešić, Jurica Jurasić Kapun, Marijan Padavić, Sofija Cingula, Marko Fortunato, Karlo Miličević, Katarina Toplek, Blaž Galojić, Robert Adamček, Lorena Krstić, a uz njih glumci Serena Ferraiuolo, Giulio Settimo, Giuseppe Nicodemo i baletan Andrei Koteles. Njima su se pridružile i međunarodna operna imena Rachel Kelly (kao zamjena za Michaelu Selinger, kojoj je iznenada preminuo suprug, poznati austrijski dirigent) i Bryan Lopez Gonzalez. Uz pjevače, izvrsnom su se koreografijom predstavili i članovi riječkoga baletnog ansambla u operi Julije Cezar u Egiptu.

Koprodukcija dviju hrvatskih opernih kazališta rezultat je potpisanih ugovora o pokretanju konzorcija nacionalnih kazališnih kuća, inicirana i potpomognuta Ministarstvom kulture i medija Republike Hrvatske, pa je kao pilot-projekt pokazao svrhu i uspjeh zajedničkog rada na jednom tako značajnom međunarodnom festivalu.

Umjetnički je direktor Savonlinna Festivala dirigent, pijanist, skladatelj i pjevač Ville Matvejeff, koji će tu dužnost obavljati do 2027. „Planova je mnogo, a Festivalom se želi ljubiteljima opernog izričaja ponuditi posebne trenutke vrhunske umjetnosti“, govori Matvejeff.

Posebno lijepa gesta u Savonlinni bila je podignuta hrvatska zastava između finskih, a nakon naših izvedbi njihovi su se mediji raspisali o našim predstavama, pa ćemo izdvojiti neke od njih:

Novine Ita-Savo, piše Riitta-Leena Lempinen-Vesa

„Bravo, Rijeka! Barokna opera bila je nevjerojatan događaj u kojem je Händelova glazba zvučala svježe, pjevači su bili nevjerojatni, a publika ugodno iznenađena, nasmijana i bez daha od ushićenja. Prva izvedba Opere riječkog HNK-a prikazala je izvrsne pjevače i skladan mali orkestar, a sve je osmišljeno po najvišim glazbenim standardima.“

„Riječki Julije Cezar je barok u svom najboljem izdanju, glazbeno i režijski… zabavan, divan,.. šarolik i duhovit… obiluje elementima prošlosti i sadašnjosti, povezuje čudne i nespojive stvari i tako drži publiku koncentriranom u ovom dugom djelu.“

 „Djelo zahtijeva sjajan pjevački ansambl, a upravo je takav došao iz Hrvatske u Savonlinnu, pri čemu su gotovo svi solisti Hrvati. Nevjerojatno je visoka razina pjevanja koja dolazi iz tako male zemlje.“

Novine Helsinki Sanomat, piše Samuli Tiikkaja

„…iako su Arlecchino i Gianni Schicchi toliko različiti, sjajno se nadopunjuju. Ugodno je bilo gledati glumce Serenu Ferraiuolo i Giulia Settima koji zajednički izvode ulogu Arlecchina, njihov fizički scenski rad i brze reakcije kojima su stvarali sjajno okruženje za operne pjevače koji su činili jak pjevački ansambl.“

Novine Ita-Savo, piše Riitta-Leena Lempinen-Vesa

„…riječka opera ima popriličan adut u rukavu, bas-baritona Giorgia Suriana koji više nije mlad, ali ima snažan glas i vrhunsku glumu…Darija Auguštan i Bryan Lopez Gonzalez blistaju na pozornici glazbeno…u svim ulogama ima izvrsnih pjevača, pažljivo tipiziranih…“

Grad domaćin, Savonlinna, uredan je, čist, pun brižljivo uzgajana cvijeća i privlačnih zelenih oaza, a Finci se ponose autohtonim proizvodima izloženim u dojmljivim trgovinicama. U gradu se još mogu vidjeti kuće s drvenim fasadama, izvrsno očuvane zahvaljujući posebnim bojama po kojima je Finska poznata u svijetu. Finci su vrlo organizirani, kod njih svi prelaze na pješačkim prijelazima, najčešće se voze biciklima ili pješače, veliki su ljubitelji prirode, a turistima nude i polusatne ture brodom po jezeru Saimaa. Na pješčanim plažama kupaju se u srpnju, kad je jezerska voda ugodne temperature. Parkovima se bezbrižno šeću patke, a cijeli je grad obavijen pjevom ptica pjevica.

 Za kraj samo treba reći da je generalni direktor Festivala Jan Strandhol oduševljeno istaknuo da je prvi put na Festivalu Savonlinna izvedena barokna opera i da su sve tri izvedbe izvrsnošću zaslužile biti dio uglednoga svjetskog festivala.

Vijenac 743 - 744

743 - 744 - 8. rujna 2022. | Arhiva

Klikni za povratak