Vijenac 739

Film

Uz nagrađene filmove djece i mladih na natječaju Influenceri i mi 5. Dana medijske pismenosti

Šest vrutaka stvaralačke vedrine

Piše Janko Heidl

U sklopu 5. Dana medijske pismenosti, u organizaciji Agencije za elektroničke medije i Ureda UNICEF-a za Hrvatsku, uz druge partnere, pod pokroviteljstvom Ministarstva kulture i medija i Ministarstva znanosti i obrazovanja, i ove je godine raspisan filmski natječaj za osnovnoškolce i srednjoškolce. Tema Influenceri i mi oslanja se na misao vodilju ovogodišnjih Dana: „važnost medijskog obrazovanja s naglaskom na kritičko razmišljanje“. Dulje obrazloženo: „razumijevanje funkcioniranja medija, prepoznavanje dezinformacija te razumijevanje utjecaja influencera, prikrivenog oglašavanja i algoritama koji određuju koje informacije i sadržaji nam se nude na internetu i društvenim mrežama te utječu na naše stavove i stvaranje slike o svijetu oko nas, ključnim društvenim temama i događajima.“

Na natječaj je prijavljeno trideset (vrlo) kratkih filmova, a žiri – Robert Tomljenović iz AEM-a, Marina Knežević Barišić iz UNICEF-a, Sanja Zanki Pejić iz Hrvatskoga filmskog saveza i Ana Dokler s portala medijskapismenost.hr. –  nagradio je dva i posebnim priznanjima osvjetlao četiri filma. Sve ih je moguće slobodno gledati na mrežnim stranicama Medijske pismenosti. 


Medijska pismenost razvija među mladima sposobnost kritičkog razumijevanja medija / Snimila Marina Knežević Barišić / UNICEF

Tih šest izdvojenih filmova istovremeno su i zgodni vježbovni radovi mlađanih entuzijasta, ali i poprilično profilirana ostvarenja koja ne gledamo tek kao prve mačiće, već kao živahne slikopise autora koji se žele i znaju poigrati, iz kojih izbija radost stvaralaštva i nesputanosti, a izrađeni su s dovoljno vještine i usredotočenosti da se ne raspu u nevezane djeliće zanimljivih ideja. Zastupljeni su i igrani i dokumentarni i animirani, čak i eksperimentalni film, kao i njihovi prožeci, oni koje se gdjegdje domišljato naziva ostvarenjima slobodnoga stila ili otvorene kategorije.

Najkraći u ponudi, 50-sekundni prvonagrađenik osnovnoškolske kategorije (NE) Imam granicu učenika OŠ August Cesarec iz Ivankova – Dominika Matakovića, Filipa Vasilja, Gabriela Drinovca i Josipa Mikulčića, pod mentorstvom prof. Marije Matić – možda i nije posve razumljiv izvan natječajno-tematskog konteksta i bez pojašnjenja koje ćemo naći na mrežnoj stranici Medijske pismenosti. No mjerica zagonetne nedokučivosti nije nedostatak, dok je u ovom filmu ipak sasvim razvidno da je riječ o svijetu digitalne umreženosti. Mališan zagledan u pametni telefon sjedi u školskom hodniku, u kojem se, niotkuda, otjelovi drugi dječak i otme mu napravicu. Slika koju gledamo prožeta je digitalnim umecima i smetnjama, a slična je karaktera i zvukovlje. Ako nam radnja, odnosno poenta, i nije posve bistra, neugodna prijetnja onostranoga, entiteta koji jest i nije stvaran, uspješno je ostvarena. I to jednostavnim, inventivno uporabljenim filmsko-slikovnim sredstvima iz područja o kojem je riječ.

Duhom eksperimentalnoga, uz oveliko povjerenje u to da gledatelj sam povezuje zvučno-slikovne istrške, zvoni i trominutni prvonagrađenik srednjoškolske kategorije, igrani Bon appétit učenica Elektrostrojarske škole u Varaždinu – Mije Danko Janeš, Mihaele Belčić, Kaje Čuljak i Martine Šmic, pod mentorstvom prof. Aleksandre Rodeš i Tibora Büna. Ostvaren u crno-bijelom, prikazuje tinejdžericu koja cjelodnevno zuri u mrežne uratke kojekakvih influencera, što očito doživljava svijetom zbiljskijim od zbilje. Donekle zbunjujuća vreva slike i zvuka u dinamičnom, a opet preglednom oblikovanju uspješno dočarava zbrku misli koju moguće izaziva neprestana (opsesivna?) izloženost takvim sadržajima koji se ne čine osobito sadržajnima. Viri li u podtekstu pitanje o tome koliko su danas tzv. ozbiljniji, službeniji popularni mediji (velike televizije, novine, časopisi, radiopostaje...) iznad toga što nude ti samouvjereni mladi, sam svoj majstor pojedinci-poduzetnici-utjecajnici? Što je uzrok, a što posljedica u povratnoj sprezi utjecaja?

Influenceri oko nas Tene Fider iz filmske grupe EPISKOP OŠ braće Radića u Pakracu svojevrstan je brzopotezni reportažni dokumentarni film, Svijet influencera grupe osnovnoškolskih četvrtaša Područne škole Nova Ves, kao i Dnevnik Ekonomske škole grupe autora Ekonomske i trgovačke škole Ivana Domca u Vinkovcima bodro golicaju sljubljivanjem dokumentarnog i igranog, a vibrantan Školski prank grupe trećaša Srednje škole Prelog tomu spoju opuštenom duhovitošću dodaje i animaciju. Radovi nisu besprijekorni, no svaki od njih neodoljiv je vrutak stvaralačke vedrine kakva (pre)često izvjetri u profesionaln(ij)im produkcijama.    

Vijenac 739

739 - 30. lipnja 2022. | Arhiva

Klikni za povratak