Vijenac 739

Likovna umjetnost

Izložba Slike vremena – politika u dizajnu Borisa Ljubičića, HDD galerija, 28. lipnja–21. srpnja

Politika kao inspiracija

Piše Marko Golub

Ljubičiću je dizajn religiozno važan jer vjeruje u njegov transformacijski potencijal, dizajn za njega podrazumijeva odgovornost da vizualnom komunikacijom progovori o svom vremenu

Da dizajnerski rad Borisa Ljubičića ima inherentnu političku dimenziju, može se naslutiti sasvim letimičnim pregledom nekih od njegovih najpoznatijih ostvarenja, kao što su antiratni plakati nastali ranih 1990-ih, ili projekt integralnog vizualnog identiteta Hrvatske koji posljednjih više od trideset godina neumorno održava živim i vidljivim u javnoj svijesti te ga reaktualizira kada god mu se za to pruži prilika. Tu je, uostalom, i Ljubičić kao javna intelektualna figura neprekidno prisutan u medijima, uvijek spreman izreći pronicava razmišljanja o aktualnim političkim i društvenim pitanjima, koja nerijetko na lucidne načine dovode u vezu dizajn s idejama pozitivne transformacije društva. Takav javni imidž, koji je najvećim dijelom sam izgradio za sebe, u jednu ruku baca u sjenu činjenicu da je, onkraj tog njegova beskrajno polemičnog medijskog lika, riječ o jednom od najboljih i najproduktivnijih hrvatskih dizajnera vizualnih komunikacija uopće. Ljubičić iza sebe ima fascinantan opus, ponajprije u području oblikovanja loga i vizualnih identiteta za neke od najvažnijih hrvatskih institucija, tvrtki, brendova, sportskih i kulturnih manifestacija; a potom i plakata, ambalaža proizvoda i slično. Ljubičić je itekako prepoznat autor na međunarodnoj dizajnerskoj sceni, gdje i dalje prima respektabilna strukovna priznanja te o njemu pišu vodeći svjetski dizajnerski časopisi, a Hrvatsko dizajnersko društvo ove će mu godine, za sveukupan doprinos hrvatskom dizajnu, dodijeliti i Nagradu za životno djelo.

Drsko probijanje konvencija

Izložba Slike vremena – politika i dizajn, koja se trenutno održava u HDD galeriji, upoznaje nas, dakako, s Ljubičićevim „političkim dizajnom“, ali ne zadržava se samo na primjerima navedenim na početku ovog teksta, nego pokazuje kako je Ljubičićev interes za te teme jedan od središnjih u njegovu radu gotovo neprekidno, od ranih godina njegove karijere. U vrijeme Jugoslavije, Ljubičić dizajnira plakate i identitete koji drsko probijaju konvencije političkog diskursa tog vremena. Primjerice, plakat 1941. – 1981. (u povodu 40. godišnjice ustanka i socijalističke revolucije u Hrvatskoj) postavlja u zajednički kontekst revoluciju i pojavu punka. U natječaju za plakat 9. kongresa SKH (1980) predlaže provokativno rješenje u kojem praktički zahtijeva od klijenta (hrvatskog ogranka vladajuće partije) da prema njegovom predlošku umjesto prazne parole ispiše pitanje i dade odgovor relevantan za vrijeme u kojem se kongres održava, a same simbole radničke solidarnosti – srp i čekić – preoblikuje u interpunkcijske znakove upitnika i uskličnika, preinačujući ih tako iz ideoloških simbola u simbole dijaloga.


Krvatska
, 1991.

Odgovor na rat i razaranje

Malo koji plakat je tako snažno označio politički trenutak u kojem je nastao kao Ljubičićev plakat za 11. kongres SKH (1989), s fotografijom Tita u ekstremno krupnom kadru poput Orwellova Velikog Brata, i crvenom zvijezdom koja se gasi u njegovu lijevom oku. Ozbiljan, mračan, gotovo tjeskoban dojam koji plakat ostavlja kao da je nagovijestio kraj jedne ere i propast sustava koji će se doista i dogoditi svega nekoliko mjeseci poslije.


To be or not to be,
Dubrovnik, 1991.

Nijedan hrvatski dizajner nije tako snažno, uvjerljivo i pravovremeno odgovorio na rat i razaranje Hrvatske ranih 1990-ih kao Ljubičić. Dinamična tipografska kompozicija plakata Krvatska (1991), poškropljena dizajnerovom vlastitom krvlju, kanalizirala je krik užasa i strepnje, ali i nepokolebljive postojanosti i hrabrosti, posve apstraktnim sredstvima. Logo Vukovar (nastao na dan pada grada) ukazao nam je na instinktivnu, visceralnu stranu autora poznata po svom racionalnom i visoko konceptualnom načinu razmišljanja, demonstrirajući snagu sinergije značenjske i vizualne dimenzije teksta, a plakat Dubrovnik – To be or not to be sjajno je i suvremeno sintetizirao protest zbog razaranja Dubrovnika i njegovu veličanstvenu povijesnu i kulturnu tradiciju. Ti plakati, kao i plakat Read Between the Lines (1994), koji je u isti mah poetska posveta razrušenom i okupiranom Vukovaru i tipografski esej o medijskoj kulturi, doista su antologijski svjetski primjeri antiratnog plakata, mnogo puta nagrađivani i reproducirani, a njihova univerzalna komunikativnost nije nimalo izblijedjela s protokom vremena.

Manje je poznato da Ljubičićev životni projekt integralnog dizajna hrvatske države ima  prapočetke u razdoblju prije osamostaljenja. Samo dvije godine prije teksta Dizajn domovine, u kojem je iznio svoja dva prijedloga nove hrvatske zastave, u ČIP-u je tekstom Redizajn zvijezde zagovarao kompletan redizajn tada nedodirljivih državnih obilježja, oštro kritizirajući i njihov nedodirljiv status i načine njihove primjene u privredi i institucijama. Premda nikad nisu službeno implementirani, njegov prijedlog nove hrvatske zastave, a potom i jedinstvenog vizualnog koda Hrvatske (zasnovana na sintezi elemenata hrvatskog grba i trobojnice), snažno svjedoče o povjerenju u neku bolju budućnost i prilici osvojenoj osamostaljenjem 1990. Ljubičić je tim prijedlozima stavio dizajn u ulogu jednog od mogućih instrumenata ne samo brendiranja Hrvatske kao novog aktera na međunarodnoj sceni nego i, barem simbolički, njezina uređenja temeljena na modernim, progresivnim načelima. Ljubičiću je di­zajn religiozno važan upravo zato što vjeruje u njegov transformacijski potencijal, di­zajn za njega podrazumijeva odgovornost da se u vizualnoj komunikaciji kaže nešto relevantno za razumijevanje vremena u kojem je nastao. Uza sve te slike koje struje našim svijetom, konstanta njegova rada upravo je u tome – da nam pokaže kako je ključno da ih naučimo čitati.

Vijenac 739

739 - 30. lipnja 2022. | Arhiva

Klikni za povratak