Vijenac 739

Film

Uz premijeru humorne sportske drame Prilika života redatelja Jeremiaha Zagara

Energičan prikaz svijeta košarke

Piše Josip Grozdanić

Novom Netflixovu adutu za sezonu proljeće–ljeto 2022. naslov je Prilika života (Hustle), a riječ je o drugom dugometražnom projektu Jeremiaha Zagara, autora kod nas nedistribuirane drame We the Animals iz 2018. Šteta je što taj film nije prikazivan u Hrvatskoj, jer riječ je o ambicioznoj adaptaciji istoimenoga romana američkog književnika Justina Torresa koja je iste godine nagrađena na festivalu Sundance. Zagar je dominantno dokumentarist i autor nekoliko kratkih igranih filmova, a njegovo dokumentarističko zaleđe može se naslutiti i tijekom gledanja Prilike života. Posrijedi je humorna sportska drama za koju su scenarij napisali Will Fetters, koji je kao suautor scenarija za romantičnu glazbenu dramu Zvijezda je rođena Bradleyja Coopera iz 2018. nominiran za Oscar i nagradu BAFTA te dosad nepoznat Taylor Materne, koji je prethodno potpisao predloške tek za jedan kratkometražni dokumentarac i za dvije računalne igrice tematski vezane uz NBA. To je osobito važno, jer upravo je NBA u širem fokusu Prilike života. U užem je fokusu lik sredovječnog Stanleyja Sugarmana, skauta u NBA-u, konkretno za momčad Philadelphia 76ers, kojeg vrlo raspoloženo i uvjerljivo tumači Adam Sandler.

Lik sredovječnog skauta u NBA-u vrlo raspoloženo i uvjerljivo tumači Adam Sandler

Nakon što smo ga prije dvije godine gledali u izvrsnoj egzistencijalnoj triler-drami Uncut Gems braće Bennyja i Josha Safdieja, u kojoj je briljirao u ulozi glavnog antijunaka, Sandler je i u Prilici života opet ostvario odličnu ulogu. Riječ je o glumcu koji je već dulje vrijeme gledatelje naviknuo na iritantne likove i još iritantnije moronske komedije, što mu je priuštilo atribut otpisanoga komičara. Te su posve neduhovite komedije prije više godina pale na tako nisku kreativnu pa i komercijalnu razinu da su počele praktički redovito zaobilaziti kina, odnosno distribuirale su se na televizijskim i internetskim kanalima. Reklo bi se da je Sandler već bio dotaknuo profesionalno dno i da je jedini smjer kojim je mogao krenuti bio prema gore. I to se uistinu dogodilo, ili točnije rečeno upravo se događa, jer već u drugom filmu svjedočimo njegovu uvjerljivu glumačkom preporodu. Uloga sitnog varalice Howarda Ratnera u Uncut Gems kao da je bila pisana upravo za Sandlera, te su mu ovim filmom na efektan način vraćeni glumačko dostojanstvo i kredibilitet. On je doslovce u svakom kadru, tako da cjelina funkcionira kao njegov one man show. Pristup u tom filmu pokazao se dobitnim, pa ga Sandler razumljivo koristi i u novom projektu, koji je u cjelini ipak inferioran u odnosu na Uncut Gems.

On i ovaj put tumači dobrodušna i brbljava obiteljskog čovjeka, ali za razliku od prethodnog filma više se ne kreće rubom zakona uz često zalaženje s druge strane, već je njegov lik isključivo poštenjačina i moralna osoba. Štoviše, toliko je pošten i moralan da će zbog toga imati i neprilika. Kao skaut momčadi Philadelphia 76ers toliko je posvećen poslu da zbog toga pati njegova obitelj, pa čitavih devet godina nije prisustvovao kćerinu rođendanu. Stanley je stalno na putu, u zrakoplovima i hotelima, no on obožava košarku i živi za nju, pa mu realno ništa od toga ne pada osobito teško. Na početku filma njega stari direktor kluba Rex Merrick (autoritativni 91-godišnjak Robert Duvall) upravo zbog njegove predanosti poslu postavi na više upravljačko mjesto, te se Stanley ipak ponada da bi se mogao smiriti. No ništa od toga, jer će Rex ubrzo umrijeti, a postat će i jasno da njegov sin Vince baš i ne podnosi Stanleyja. Kad jednom prilikom bude poslovno boravio u Španjolskoj, Stanley će u jednom uličnom odmjeravanju pod koševima zapaziti darovitog španjolskog igrača Boa Cruza (stvarni igrač Utah Jazza Juancho Hernangómez, suigrač našeg Bojana Bogdanovića), kojeg će odlučiti pod svaku cijenu dovesti u svoj klub. Tome će se međutim ispriječiti svakojaki problemi, od Cruzova temperamenta i sklonosti agresivnim istupima, preko polako rastućeg antagonizma između njega i košarkaša Kermita Wittsa (također stvarni košarkaš Anthony Edwards iz Minnesota Timberwolvesa), koji će također sudjelovati u eliminacijama na draftu, do spomenute netrpeljivosti Vincea Merricka.

Prilika života barata konvencijama i klišejima iz sličnih sportskih priča koje bi se pojednostavnjeno mogle opisati frazom „preko trnja do zvijezda“. No riječ je ponajprije o svojevrsnom ljubavnom pismu košarci kao sportu, ne samo velikim igračima od kojih se brojni i pojavljuju pred kamerom, od LeBrona Jamesa i Charlesa Barkleyja preko Shaquillea O´Neala, Dirka Nowitzkog i Allena Iversona do Luke Dončića i srbijanskog igrača Bobana Marjanovića, uz kojeg je vezan duhoviti prolog filma. Prilika života funkcionira i kao ljubavno pismo čitavom svijetu košarke, svemu onome što taj svijet sačinjava, pa tako i onim zahtjevnim, izazovnim i ponekad manje lijepim stvarima. Redatelj Jeremiah Zagar uspješno na ekran prenosi energiju i dinamiku košarke, film je u tom smislu ritmičan i na neki način slijedi dramaturgiju košarkaške utakmice, sa zagrijavanjem, dvama poluvremenima te dramskom i emotivnom stankom među njima. Ljubav prema košarci, kao i strast same igre te energiju košarke kao sporta, redatelj i scenaristi vrlo efektno uspijevaju prenijeti i na gledatelje, a to svakako valja cijeniti.

Vijenac 739

739 - 30. lipnja 2022. | Arhiva