Vijenac 738

Film

Uz kinopremijeru filma Nepodnošljiva težina golemog talenta redatelja Toma Gormicana

 

Solidna autoironična zafrkancija Nicolasa Cagea

Piše Josip Grozdanić

Drugi redateljski projekt Toma Gormicana, realiziran osam godina nakon njegova prvijenca, slabašne i problemima tijekom produkcije praćene romantične komedije Onaj trenutak kad..., znatno je suvislije, zanimljivije i u cjelini zabavnije ostvarenje. Zasluge za to možda i u najvećoj mjeri pripadaju Nicolasu Cageu, glumcu turbulentne karijere koji je – da nas je u to teško i povjerovati – davne 1996. osvojio Oscar za glavnu ulogu u romantičnoj egzistencijalnoj drami Napuštajući Las Vegas Mikea Figgisa, da bi sedam godina poslije za također glavnu ulogu (štoviše, njih dvije!) u crnohumornoj psihološkoj egzistencijalnoj drami Adaptacija Spikea Jonzea ponovo osvojio oskarovsku nominaciju. Vremena kad je Cage bio ambiciozan i zanimljiv glumac davna su prošlost, jer on već po prilici desetljeće i pol niže filmove u boljim slučajevima za jednokratno gledanje i brzi zaborav, a u gorima za zaobilaženje u širokom luku. Istodobno kakav-takav glumački dignitet pokušava sačuvati ulogama u filmovima kakvi su triler-drama Dark Paula Schradera, prošlogodišnja drama s elementima trilera Svinja Michaela Sarnoskog, te sad već davni Kick-Ass Matthewa Vaughna i Proročanstva Alexa Proyasa, ili pak svježom akcijskom krimi-komedijom Nepodnošljiva težina golemog talenta Toma Gormicana.


U najnovijoj krimi-komediji Nicolas Cage silom prilika postaje akcijski junak

Kao što se može vidjeti iz ovog filma, koji je tijekom listopada 2020. dijelom sniman i u Dubrovniku, koji vrlo uvjerljivo „glumi“ Mallorcu, Cage je itekako svjestan svog imidža, možda bi ga želio i promijeniti, a ako i ne bi, preostaje mu da se barem solidno zabavlja njegujući ga. U Gormicanovu djelu svakako je takav slučaj, Cage se vrlo dobro zabavlja poigravajući se predodžbom o sebi i ironizirajući je, a na njegovu sreću u filmu se mnogo toga sretno poklopilo. Scenarij svakako nije osobito maštovit, kreće se na tragu onoga za također metafilmsku krimi-komediju Veliki povratnici Georgea Galla, ali je dovoljno pomaknut i zabavan. Svakako, najvažnije je poigravanje likom i filmskim opusom Nicolasa Cagea, koji se slično svom angažmanu u Adaptaciji pojavljuje u dvjema ulogama, a oba puta opet tumači sebe. No dok je u Adaptaciji tumačio kreativnom blokadom mučena Charlieja Kaufmana i njegova brata blizanca Donalda, ovdje je Cageov drugi lik njegova pomlađena verzija Nick, koji kao da je stigao sa seta Divljih u srcu Davida Lyncha iz 1990. Asocijacija na taj film je posredna, baš kao donekle i na Arizonu Juniora braće Coen, i ovisi o filmofilskoj potkovanosti gledatelja, no one koje se intenzivno nižu odnose se na Cageove popularnije i svježije naslove, od hita Con Air: Opasan let odmah u uvodu, preko ponajviše hitova Hrid i Čovjek bez lica, na koji se naslanja, i dijelom akcijskog obračuna u završnici, do romantične komedije Opčinjena mjesecom i dvaju nastavaka hit-crtića Croods.

S biofilmografske strane Cage u filmu jest filmska zvijezda i nekakva filmofilska legenda, dok je s fikcijske strane umorni sredovječni glumac mučen raspadom braka s fiktivnom suprugom Oliviom i zategnutim odnosom s kćeri Addy. Nakon dugo vremena on čezne za nekom kvalitetnom i zanimljivom ulogom, a čini se da bi ona koju mu u svom novom filmu nudi (stvarni) redatelj David Gordon Green mogla biti takva. Obje spomenute strane Tom Gormican i scenarist Kevin Etten razmjerno vješto spajaju i prepleću, no nažalost izostaje razrada tog motiva, čime se metafilmska razina mogla dodatno naglasiti. Kad mu taj angažman propadne, Cage će pristati da otputuje na Mallorcu i za milijun dolara uveliča zabavu svog obožavatelja, milijardera Javija Gutierreza (Pedro Pascal). Tu priča već skreće u konvencionalnije vode, jer će u nju biti uvedeni motivi krijumčarenja oružja s kojim je povezana otmica djevojke s početka, kao i dvoje ne osobito spretnih agenata CIA-e, a naposljetku će i sam Cage silom prilika postati akcijski junak. U boljim ili zabavnijim dijelovima, recimo kad on stigne na Mallorcu i kad se druži s Gutierrezom, potpisanog kritičara provlačenje motiva humorne egzistencijalne drame i kreativne blokade asocira na film Vis-a-Vis Nevija Marasovića. Naposljetku je tu i dodatni premaz metafilmskom aromom, kad Cage na kraju u kinu sa suprugom, kćeri, producentom i još nekima gleda ekranizaciju svega što smo upravo vidjeli. On, dakako, i u tom filmu u filmu tumači sebe, a suprugu mu u zgodnoj cameo-ulozi glumi Demi Moore.

U cjelini, Nepodnošljiva težina... neujednačeno je ostvarenje koje bi istovremeno željelo biti ludistički zaigrano i luckasto, ali i donekle ozbiljno te pretjerano konvencionalno, a zapravo dobrim dijelom postaje banalno. Ipak, Cage je glumac koji se voli poigravati vlastitim identitetom, kao i motivima zamjene identiteta i višestrukih identiteta likova koje tumači, pa bi bilo zanimljivo opet ga vidjeti u nekom sličnom projektu.

Vijenac 738

738 - 16. lipnja 2022. | Arhiva

Klikni za povratak