Paradoksi kulture Borisa Becka
-
Vidjeli smo je 2007. na fotografiji Romea Gacada, snimljenoj u Manili za Getty Images, kako ukočeno sjedi na pozlaćenom dvosjedu u sobi prenatrpanoj kičem: Tiffanyjeva lampa, dvije pozlaćene figure, golem egzotični crveni grozd u vazi na stolu zatrpanu monografijama, još pozlaćenog namještaja, a iza gospođe s brošem tri slike iz 19. stoljeća u golemim, dakako pozlaćenim okvirima, i jedan Picasso. Žena na zidu je Femme Couchée VI, a žena na dvosjedu Imelda Marcos, oksimoronski nazvana željeznom leptiricom, udovica Ferdinanda Marcosa, diktatora s Filipina svrgnuta 1986. Na slici je imala 78 godina, a svjetski je postala poznata pošto su pučisti u njezinoj vili, iz koje je s mužem morala pobjeći, našli 2700 pari cipela.
Lažni Picasso u Nacionalnom muzeju Slovenije / Izvor n1info.si
Život do danas provodi između pokušaja da se vrati na vlast, što je konačno uspjelo prošli mjesec njezinu sinu Ferdinandu Mlađem, i sudskih procesa zbog korupcije, povezanih s pokušajima države da od nje vrati barem dio opljačkanog.
Taj se Picasso vidio na istom zidu nakon izborne pobjede sina, kad je svratio mamici da se pohvali. Soba je ista, samo je dvosjed zamijenio trosjed, i Picassovo se društvo promijenilo, ali to je ista ona Žena koja leži VI, akt u plavoj i zelenoj boji na narančasto-žutom krevetu. Vlasti su od obitelji Marcos dosad uspjeli zaplijeniti 5 milijardi dolara, polovicu svote koju su vjerojatno zamračili, ali taj se Picasso ne mora bojati da će biti rekviriran; naime, krivotvoren je. Na Filipinima je utemeljeno posebno povjerenstvo radi istrage i povrata nezakonito stečena bogatstva Marcosovih, a ono je 2014. proučilo sliku te je vratilo Marcosovima nakon što je zaključilo da je riječ o falsifikatu, a i da su im ostale umjetnine lažnjaci.
Lažni Picasso pojavio se ovih dana i u Ljubljani, u Narodnom muzeju, u dobru društvu Paula Cézannea, Henrija de Toulouse-Lautreca, Joana Miróa, Marca Chagalla i ostalih slikarskih velikana 20. stoljeća. Poput njega, i oni su svi krivotvoreni, što je ondje izazvalo veliki skandal, dijelom kustoski, a dijelom politički – jer i tamo, kao i kod nas, rukovodeće se pozicije dobivaju zahvaljujući stranačkim. Na izložbi, koja je trebala biti otvorena prošli tjedan, i koja je otkazana na sam dan otvaranja, trebalo je biti izloženo 160 umjetnina iz privatne zbirke obitelji Boljkovac. Već je i katalog bio tiskan, i pozivnice poslane, kad je netko zavikao da je car gol i da su doslovno sve slike lažne.
„Stvar je toliko sablasno očita da je teško objasniti ovaj lapsus. Mogu samo nagađati, ali sumnjam da je riječ o kombinaciji naivnosti i žurnosti da se privuku posjetitelji“, rekao je za slovenski N1 viši kustos Moderne galerije u Ljubljani Marko Jenko, dodajući još nešto veoma važno: „Krivotvorine su bile, jesu i uvijek će biti među nama, to nije ništa novo. Danas forenzički čak mogu biti iste kao i originali, pa su čak i popratni dokumenti o vlasništvu ili podrijetlu krivotvoreni, stoga je oprez uvijek na mjestu.“
Kopija može biti ne samo identična originalu nego i bolja od njega, što se može vidjeti posljednjih tjedana u Londonu. Najavljen 2017, konačno je pušten u pogon virtualni koncert švedske grupe Abba, četrdeset godina nakon njihova razlaza na vrhuncu slave. U posebno izgrađenoj areni, za samo 2500 posjetitelja, vrti se svaku večer show s kojeg obožavatelji izlaze iznimno zadovoljni: iluzija je, kažu, savršena i ne može se uopće, osim možda na koji trenutak, shvatiti da to nisu živi ljudi na pozornici. Tvrtka Industrial Light & Magic s pomoću 160 kamera pet je tjedana snimala kretnje izvornih članova, sada bakica i dedeka koji hodaju sa štapovima, i spojila ih s mladim tijelima, dobivši animaciju Abbe u mladosti, kakva odavno ne postoji. Da bi umjetno dobilo auru živoga, besmrtne Šveđane prati živi bend i zbor, dajući nešto nesavršeno savršenom; da bi se varka teže prozrela, publika se neprestano kupa u nevjerojatnim svjetlosnim efektima. Zapanjenost publike na izlazu iz Abbine arene podsjeća na prve projekcije filmova braće Lumière, kada su ljudi, ne poznajući novi medij, skakali sa stolaca pred prizorom vlaka koji ulazi u postaju.
Lažno se tako pokazuje boljim od stvarnoga. Marcosi lažnim Picassima pokazuju da su bogatiji nego što jesu – zašto bi trošili kad njihovi posjetioci ionako ne vide razliku? Ni u Sloveniji nisu morali odgoditi izložbu – pogledao sam na stranici Narodnog muzeja najavu, i mogu vam reći da im Chagall i Miró izgledaju kao pravi. A po isječcima ture Voyage na YouTubeu, Agnetha, Björn, Benny i Anni-Frid na londonskoj pozornici izgledaju i bolje od pravih!
738 - 16. lipnja 2022. | Arhiva
Klikni za povratak