Nova hrvatska poezija: Marijana Jerkić Rukavina
oduvijek smo živjeli na sjeveru gdje mahovina oblaže sjećanja
te je bilo zeleno vlažno bez pukotina oduvijek je bilo toliko
ispod crte da nismo stigli ostarjeti djeca su ostajala djeca
nije bilo umiranja tišina i spokoj lijepili su se o naš epitel
a naša lica bila su plakatno pamćenje istih takvih lica
potonulih u brodolomu južnije tisuće i tisuće godina prije sjevera
(o svemu se saznalo nakon zatopljenja ) naša srca su drhturila
kad bi ptice sjevera zalepršale kad bi list na brijestu naslutio jutro
a bilo je samo jutro i već nakon njega gotovo suton bila je
nirvana
nepotrošivo vrijeme i sve strane svijeta stajale su suglasno u našim zjenicama
naše šume naši posjedi bili su bezgranični stopljeni s posjedima naših bližnjih
isti titraji podržavali su travu i našu limfu i kratkotrajne plodove na drveću
a rodilo bi kad bi rodilo kad bi se tako prohtjelo i nitko se zbog neplodne godine
nije ljutio rađalo je nešto drugo nismo znali ni za sreću ni nesreću
onda je nekome zasjalo u očima titraj zjenica javio je da je trava zelenija
i mekša od one na rubu i onda je počela selidba
odrazi vanjskog odvajali su se od naše nutrine i počeli smo ih prepoznavati
kao svoje neki su već primjećivali da je hladno i da je ovo možda ipak lošija
strana svijeta netko je rekao i to da se zove sjever i da nije dobar za kosti
niti za srce i da negdje već sa zrakom udišeš nešto što te grije
mnogi su krenuli prema središtu prateći rep predanja
od navale njihovih tijela trava je posustajala lišće je gubilo kisik
a njihovim žilama potekli su eritrociti razdora
bili su izvan bilo je toplo i nisu znali da se od ugode
sve više rune iznutra i da ih jednom kad dođe vrijeme ništa više neće pridržati
da se ne ospu jer nema mahovine vječnosti
tako su otkrili sredozemlje
Oprezno, djevojčice!
Zakopčajte svoja grla
Vani je već sunčan dan
Pun opasnih viroza
Darovi su zamotani
U sjajan staniolski papir
S uzorcima izdezodoriranih
Životinja
Red zečeva red srca
Red dječjeg daha
Sloj slatke odgođene smrti
Polako, još spavate
A bežično surfaju
Bolesnici
Ako i otvorite kinder-jaje
Igračke su mrtve
Ako i vozite skejt
Drvo se doista sjeća
Ima nema vremena.
Više vas je dok spavate.
Sinoć smo sanjale isti san
Tko ti je došapnuo moju šifru?
Majka tvoje majke u njoj
Mala majka njezine majke
Sloj babuški pa instant-proizvodi
Onda, čisti grumen pamćenja
Ili još dalje
Do ne svijesti
(izjasni se o ovome, molim te)
Naša baba na Otešu
Pliva u potocima
Raste uz lijeske
Malo niže druga baba
Posuđuje joj rolke
Sve bi to moglo biti
Sve to je
A možda sve su bapske priče
I zašto pričine priče
Uvijek tove babe
A glavni junaci
Uvijek su njihovi ljudi
O telepatiji telefon
Nije rekao ništa novo
Puka verbalna pojašnjenja
Sve je to već doputovalo
Sve postoji oduvijek
A zapravo ga nema
Sve je u grumenčiću stopljeno
I tvoje čvornate ruke
Artritis rheumatica, mama
ne mogu naći grad gdje su me odgodili
mrtvaci sveudilj mašu s prozora
već sprešani u vlastitoj mladosti
zalijevaju
nježne vodenice na balkonima
vakumiranim suzama što utvrđuju grad
šetaju noću, obilaze slomljene šume
traže izgubljeno vrijeme
neki su došli po zapis o rođenju
ničeg pouzdanog
što bi odoljelo rasapu
ponekad, neki okamenjen miris
povuče te s mjesta kojih se prisjećaš
ništa trajno
nije li kraljica škole uzela svoje ruke
s pergamenta umrlih hrastova?
a oči?
oči joj već dugo tonu izvan grada
na tihoj vatri, vatri zamrlih očiju
podgrijava se naša prapovijesna glad
za elipsom
za hranjivom juhom neuzorane povijesti
što kuha se u loncu rane obitelji
dvonošci i papkari
tko to može pojesti i ostati u komadu
nakratko pomogne duboki udah
kako se ne bi primijetilo
da smo odletjeli
i osamdesetogodišnja tetka
ulazi u pubertet
trešnje su rodile i procvjetale u jednom danu
dok kućni ljubimac pridržava
našu ranu obitelj
***
lažu utisci
ništa nismo vidjeli
ništa nismo čuli
to se samo sanjalo
o odbjeglim pilotima
što su se pojavili
nakon sedamdeset godina hibernirani
za njih je kažu vrijeme stalo
ili su oni stali za vrijeme
ovisi iz kog kuta gledate
u prikrajcima je npr.
uvijek malo hladnije
tu se nakuplja prašina i mrvice
centralnih događanja
u kojima se uzorak izdezodoriran
u pravilu rasplinjuje
i stvara nova jezgra
u zakucima je i hladno i toplo
sve je oduvijek tu
ili se odnekud stvorilo
kroz pramenje rominja vrijeme
i nema vremena
nema izgubljenih pilota
nema jezika
nema znakova ni slika
sve je u jezgri
tek malo propusnoj
istodobno
istostvarno
sklanjamo se u zakutke
neki pomisle kako su vinovnici vremena
šutimo sklupčani ni u čemu
kad se odvojimo
počinje govor
ako ste moje prešutite
ako ste odnekud pričajte
direktno iz mog sjećanja
izišle ste na ulice
nedužne i neuhvatljive
kao slomljenim krčazima
zahvaćeno vrijeme
iz očiju prolaznika
cijedila se čežnja
za istim takvim remenom
otišle ste
a nismo se ni upoznale
viđala sam vas u školama
koje nikada nikoga
nisu ništa naučile
već sam čuvala i vašu djecu
tisuće djece oko mene
cijelo moje malo čovječanstvo
i sve sam to mogla
ali nisam vas mogla naći
u šumi u mahovini
kako ćete se vratiti kćeri
kada ste i same
mahovinaste i kako ću vas poznati
u tami sjeverne noći
možda, mali zeleni vitiligo
u vašim grlima
oprostite
bilo je van moje moći
vremenskom enigmom nicali su vam zubi
rasla kosa
i centimetri su mjerili
daljinu i dubinu našeg razdvajanja
sada je sve na mjestu
izgubljene i nađene
Sve je naizgled na mjestu
i u vremenu
Djevojčice se igraju s lutkama
kockasti crveni stolnjak
odjednom nekako odleti u Alpe
Uvijek me smirivao taj patchwork
u kojem se tako lijepo možeš slomiti
i u saten svijetlozelene trave
koja te obrubljuje
i drži da ne propadneš
A mogao bi, sklon si tome
Pa dobrodušne krave
rođene kao milka
iz kojih direktno muzeš kinderpingui
Zavjese su već otputovale
odnijele barbie-komplete
S čim će se djeca igrati?
Gdje su didaktičke igračke
a gdje početak i kraj priče
Po želji, sve se može i kolorirati
ili deletirati
Ali kako sakriti trag
Koliko na sve utječe klima
A koliko okolina
Sve će se već jednom posložiti
Iako se desio masakr
Djevojčice se ljuljaju
izvan zakona fizike
Položene ruke
obrubljuju sve čega
smo se dotakli
a sad istječe
i bezimeno je
-
Sve što smo bili
Jednom će se zaklopiti
Strunuti poput trešnjeva cvijeta
U lipnju
Ali ne tako lijepo
Ili možda da
Završni čin uvijek je repriza
Nestanak obnavlja
Istrošene stvari ostavljaš
Na mjestu preživljavanja
Samo ćemo iscuriti
Kao iz preuskog kaputa
To je nadnaravno lijepo i strašno
Kada odemo
Neka nova slikovnica u masovnoj nakladi
Bit će nečiji život
Neki će se i prepoznati
Kada nakon eona
Prošeću svoje obnovljene oči
Po travnjacima naših mrtvih grla
Spavajte djevojčice, spavajte
U vrtu snježne kraljice
Inje su svemiri zaleđeni
Zvijezde još nisu stale u svemir
U utrobi mu se prapramajka peče
Sige su postelja sluzi i sluha
Spavajte u transu zimine smrti
Treće se oko znoji
Tko kaže da ne sluti
Dolazak jaglaca
Samo je više budan
Ljube se sige i magma
U vrtu ranog snijega
Hibernirani zimzelen
Zgusnuti med
Rasuta pšenica
Nagnuti preko sebe
Svjedoče o prelasku
Srnino oko
Jelenov rog
I unutar boga tvojbog
Sve miruje u ledu
Tone skorene plazme
U visokofrekventnom srhu
Čuvaju vaš san
U kojem ću vas naći
Ubrane i male
sve manje mi treba mudrost svijeta
troši se kamen i boluje klorofil
odbačene stvari idu do vječnosti
u šumi duboko, potpuno nag, zrije žir
taj pomak iz korijena stvorio je svemir
paralelno zriju humanoidi i punoglavci
još sve je točka. ne znaju se pravci
u sliku upadamo ubrani, za hir
od crnih rupa svemira zaledi se dah
u ljubavnom su transu zec i anakonda
netko uvijek isti kadar daje, na mah
u istom parametru honda i gioconda
možda je trebalo dodati svemu više soli
za svemirski orgazam sve na mjestu stoji
kibernetičku misao uberem dok boli
zaključani vrt što žrtve dnevno broji
Ja se više ničega ne bojim
Šutke su zaspali konji
(optrčavši počasni krug)
o sudbini bilja ne dvojim
prijateljima dadoh otpust
(njegujem nutarnji zdrug)
možda i je sve tako kako se službeno čini
al unutar nepca lako
tope se slabi začini
MOŽDA JE TO I BILA KUĆA
Il nešto što kućom zovu:
Unutra kamen umjesto peći
Umjesto opeke
Zvijeri na krovu
* * * * *
PRIREDILA DARIJA ŽILIĆ
Marijana Jerkić Rukavina u studentskim danima postaje članica književne grupe mladih pjesnika i prozaika okupljenih oko Književnog kluba Ivan Goran Kovačić, koji je vodio pjesnik Josip Sever. U razdoblju od 1974. do 1976. u toj su grupi bili mladi pjesnici Branko Maleš, Ana Lendvaj, Sead Begović, Anka Žagar. U to vrijeme bilo je teško objaviti zbirku pjesama, pa je zbog nemogućnosti uknjiženja književna je kritika pjesnike te generacije različitih poetika, nazvala off-generacijom. Treba istaknuti da je neko vrijeme izlazio i časopis Off. Godine 1975. Marijana Jerkić Rukavina dobila je nagradu Goranova proljeća za mlade pjesnike, no njezina prva zbirka pjesama Unutrašnja geografija objavljena je tek 1990. Marijana je zbog bavljenja pravnom strukom bila često izvan toka, no nije samo to. Ona poeziju nije promatrala kao mjesto afirmacije, već kao slobodu, kao kreaciju u kojoj se istražuju jezik, vrijeme, priroda, unutrašnji svjetovi, i kao polje avangarde. I to jest posebnost njezine poetike, koja ekspresivnošću i ritmom potječe od ruske avangarde. Kritike za prvu pjesničku knjigu bile su izvrsne. Alojz Majetić napisao je da je to „jedan od najuspješnijih poetskih rukopisa u generaciji“. Branko Maleš tada je istaknuo genetsko-naturalistički model poezije koja vlastitom poetikom vrlo kvalitetno podupire ptolomejsku predodžbu svijeta kao vrta ili šume, no već tada se nalaze i tumačenja da je ipak riječ o poetesi urbana senzibiliteta s prisjećajem na idiličnu prirodu zavičaja (Grga Rupčić). Hrvoje Pejaković također ističe kontinuitet zavičajnog iskustva.
Druga zbirka pjesama, Memorija, objavljena 1993, reflektira ratno stanje, na neki je način, piše Branimir Bošnjak, duboko prožimanje mrtvih i živih u ratnom vremenu te ističe i njezinu vegetabilno-živodajnu mehaniku i tradicionalnost, koja ipak otkriva samosvojnost. Marijana Jerkić objavila je još i knjigu pjesams Vlati vremena, te Vitiligo. U pripremi je zbirka Herbarij, čiji su ciklusi već bili objavljivani u časopisu Poezija. Zvonimir je Mrkonjić, referirajući se na taj rukopis, istaknuo da je riječ o samosvojnom pjesničkom glasu ma koliko se činilo da je pjev ukorijenjen u tradiciji. U Herbariju je posebno naglašena odvojenost vanjskog „od naše nutrine“, sprešanosti u vremenu, tami sjeverne noći, gubljenje smjera, zaborav igrivosti, pjesme kćerima, i imaginacija svijeta po kojem se šeću neki drugi, „po travnjacima naših mrtvih grla“. I ono što bi trebalo istaknuti da bi nova čitanja poezije Marijane Jerkić Rukavina trebala ići u smjeru da se naglasi avangardnost njezina pristupa u pjesničkim figurama i versifikaciji, te da je njezin koncept ženstva daleko od tradicionalnoga, naturalističkog. Prije bi se, kako ističe Milanja, moglo govoriti o Prirodi kao metonimiji Žene majke.
Ekološka matrica, potreba za očuvanjem smisla svijeta, biofilna ugroženost svijeta, rasap vremena te memorabilnost trajne su preokupacije autorice koja priziva izvornost, ali ne na naturalistički način, nego kao na oblik pročišćenja, ničeanskog oslobođenja od povijesti. Pjesnikinja piše o svojoj već pospanoj Woodstock-generaciji, koju naziva naturščicima: „rekli ste, vidim, zbogom iluzije / život nas je poljubio u čelo / i povijest se zasad redovito ponavlja“. Dirljive su pjesme upućene kćerima, posebno izdvajam stihove: „da budeš lagano svoja i lebdiš dalje / u ovom klonulom i posrnulom svijetu / da odustaneš unaprijed od odličja, medalje / da pokloniš se srcu i sonetu“. I ono što jest posebnost u konceptu majke jest da se gubi oznaka dijakronije, jer novorođene djevojčice nose već sjećanja, pa ona kaže: „ne usudim se reći da sam ti majka, neka / rijeka mnogo šira plavila“. Djeca ne dolaze samo iz majčine utrobe, poručuje pjesnikinja, „mnogo žena davnih iz šuma nosiš“. I to jest važno da autorica time ističe i naše pramajke, sve ono što je baština, prirodna i ljudska, koju moramo njegovati i čuvati, ne misleći da je svijet počeo od nas. Počeci Zemlje su izvan i darvinizma: jer ona „začeta je prije zalaza na kopno / koje miriše na nestajanje“.
Poosobljavanje vanjskog, promatranje iz unutrašnjeg očišta, čini poeziju Marijane Jerkić Rukavina arhetipski simbolističkom, primordijalnom i stoga aktualnom i svježom. Na kraju, Marijana Jerkić Rukavina ovogodišnja je dobitnica književne nagrade Zvonimir Milčec, koju obitelj Milčec i Gornjogradski festival dodjeljuju za izniman književni rad.
737 - 2. lipnja 2022. | Arhiva
Klikni za povratak