Vijenac 735

Glazba, Mozaik

Uz 25 godina Umjetničke akademije u Splitu

Retrospekcija akademske glazbene naobrazbe u srcu Dalmacije

Piše Karmen Širović

Umjetnička akademija u Splitu bogatim programom slavi 25. obljetnicu, koja je povod i za kratku retrospekciju akademske glazbene naobrazbe u srcu Dalmacije.

UMAS je od osnutka 1997. objedinio likovni, kazališni i glazbeni odjel, koji djeluju poput tri akademije ujedinjene pravno-administrativnom upravom. Koliko takav koncept ima prednosti, a koliko nedostataka, navodi prodekanica za nastavu Odjela za glazbenu umjetnost Vesna Podrug Kossjanenko: „Kad smo bili manji, zajedno smo bili jači kao institucija, jer se umjetnička struka uvijek bolje razumije međusobno. Odvajanje odjela tema je o kojoj se povremeno raspravlja, uzimajući u obzir sve okolnosti, strukturne i financijske“. UMAS djeluje na čak sedam lokacija, što je i jedan od razloga izostanka sinergije i suradnje među odsjecima. Glazbeni je odjel na jedinstvenoj lokaciji, u srcu studentskih zbivanja na Sveučilišnom kampusu, ali kako navodi Vesna Podrug Kossjanenko, nedostaje prostora: „Nedostaje nam cijeli jedan kat, prostori u kojima radimo slabo su izolirani, manjak je vježbaonica i nemamo veliku dvoranu.


Obljetnica se slavi raznim koncertima, izložbama, filmskim projekcijama,
predavanjima i radionicama / snimio Tomislav Miletić

U prošlosti smo imali plan jedne zgrade unutar kampusa za sva tri odjela, ali osobno smatram da to nije dobra ideja. Možda kao paviljoni unutar jednog prostora, jer kipari, likovnjaci i njihov ‘nered’ ne idu s našom ‘galamom’. Zbog toga smo sretni s našim nastavnim bazama pa surađujemo i kompenziramo nedostatak velike dvorane s Hrvatskim domom Split i splitskim HNK-om te s Muzejom grada Splita. Unatoč svim problemima naš najveći forte su profesori koji izvan nastave čine sve da nadoknade navedene nedostatke.“ Dio početne profesorske postave i danas predaje na Glazbenom odjelu, poput skladatelja i zborovođe Vlade Sunka, klarinetista Željka Milića i profesorice Mirjane Siriščević. Kamen temeljac odjela bio je studij glazbene pedagogije, koja je u Splitu djelovala još od polovine prošlog stoljeća, a pridružuje joj se studij klavira, flaute, violine, violončela, glazbene teorije i solo pjevanja. Danas studenti glazbenog odjela, među kojima prednjače oni iz Splitsko-dalmatinske županije, ali ih ima iz cijele Hrvatske pa čak i inozemstva, mogu studirati i gitaru, violu i saksofon. Jedan je od novijih programa studij kompozicije, koji predvodi uspješan i plodonosan skladatelj Ivan Božičević, a trenutno broji dva studenta. Posebnost je splitskog studija u odnosu na ostale glazbene akademske programe u Hrvatskoj modul klapskog pjevanja uveden prošle akademske godine, a trenutno je u pripremi te na evaluaciji i studij mandoline.

U obljetničkoj godini održana je promocija posljednjih doktoranda doktorskog studija etnomuzikologije, koji nakon smrti prof. Nikole Buble više nije imao dovoljno kadra za izvedbu, ali je zato u pripremi doktorski studij glazbene teorije. Mješoviti zbor UMAS-a pod vodstvom Vlade Sunka dobro je poznat na glazbenoj sceni, a njegove nagrade s raznih natjecanja teško je pobrojati. Dolaskom skladatelja i saksofonista Gordana Tudora studenti postaju aktivni i na području suvremene glazbe te s ansamblom S/UMAS provode zanimljive i raznovrsne projekte i koncerte, a na scenu je nedavno stupio i ansambl violinista Kinor u kojem je prof. Evgenia Epshtein okupila najbolje sadašnje i nekadašnje studentice iz klase. U kontekstu grupiranja glazbenika s UMAS-a svakako treba spomenuti i komorni ansambl Splitski virtuozi, koji je većinom sastavljen od studenata i profesora akademije.            

Obljetnica se obilježava raznim koncertima, izložbama, filmskim projekcijama, predavanjima i radionicama od kojih je većina održana u travnju. Glazbenici su slavili koncertima studenata solo pjevanja, Odsjeka za glasovir te u sklopu Split sax week(end)a. Naročito je zanimljiv i hvalevrijedan projekt Hrvatski operetni intermezzo u sklopu kojeg su studenti solo pjevanja iz klase Žane Marendić ujedinili snage s kolegama Muzičke akademije u Zagrebu, koja ove godine obilježava prvo stoljeće djelovanja. Zagrebačka publika već je imala priliku čuti dio programa u veljači u dvorani Blagoje Bersa, a splitska je uživala u najljepšim arijama iz opereta hrvatskih autora 26. travnja u foajeu HNK-a te dan poslije u Hrvatskom domu Split.

Koncertni program povezan lajtmotivom ljubavi zahvaljujući kostimografiji studenata Tekstilnog i modnog dizajna, redateljskoj intervenciji i kreativnim scenskim pokretom, uz pijanističku potporu Eve Kirchmayer Bilić i Zorana Velića, omogućili su studentima da osim vokalnih sposobnosti prezentiraju i glumačko te plesačko umijeće. Glazbeno se slavlje nastavlja, a središnji događaj najavljen je za 4. lipnja, kada će solisti UMAS-a u Amfiteatru Medicinskog fakulteta nastupiti s Orkestrom HNK-a u Splitu.

Vijenac 735

735 - 5. svibnja 2022. | Arhiva

Klikni za povratak