Vijenac 735

Likovna umjetnost, Mozaik

In memoriam: ĐURO SEDER
(Zagreb, 29. studenog 1927–Zagreb, 2. svibnja 2022)

Odlazak velikana

Piše Milan Bešlić

Za snažno stablo Sederove osobe može se kazati Malrauxovim riječima da je bio hrast koji nije mogla oboriti nijedna životna tegoba, a ni stvaralačka kušnja iako ga je u jednoj fazi gotovo pokosila. Tu čvrstu Sederovu okomicu srušio je crni kosac neumoljivim sječivom prolaznosti ljudskoga života. Ono pak što padom moćnoga Sederova stabla nije kosac pokosio jest raskošna i plodna krošnja slikarevih plodova. Naime, u plejadi hrvatskih klasika Đuro Seder poistovjetio je svoje slikarstvo sa svojim životom pa je stoga to pletivo dviju različitih činjenica isplelo od tjelesnoga i duhovnoga života jedno djelo. Drukčije kazano, slikar je stavio znak jednakosti između duhovnoga i zemaljskoga, estetskoga i etičkoga jer je u slikarstvu tražio smisao svojemu životu. Zato je u pojedinim fazama života iskušavao samo slikarstvo, tj. istraživao sam medij slike napinjući ga do graničnih mogućnosti koje ga počinju brisati. Radikalno zasijecanje u medij slike obilježilo je njegovo stvaralaštvo u šezdesetim godinama pripadnošću grupi Gorgona (1959–1966).             


Akademik Đuro Seder bio je jedan od najvećih hrvatskih slikara / Snimio Emil Fuš

Valja podsjeti i na činjenicu da je Seder tijekom šezdesetih i sedamdesetih objavljivao i lirske tekstove u časopisima Razlog, Forum, Republika i dr. te je 1978. sabrao svoje pjesme u knjizi Otac iz lonca. Na Akademiji likovnih umjetnosti u Zagrebu diplomirao je u klasi Antuna Mezdjića 1951, a specijalku za slikarstvo završio je 1953. kod profesora Marina Tartaglie. Na istoj akademiji bio je redoviti profesor i biran za profesora emeritusa. Bio je redoviti član HAZU. Prvu samostalnu izložbu pripremio je 1958. u Opatiji u Izložbenom paviljonu, a u dugoj kronološkoj liniji imao je više od sto samostalnih izložbi te brojna sudjelovanja na skupnim izložbama u domovini i svijetu. Djela mu se nalaze u nacionalnim muzejima i galerijama te u sakralnim prostorima. Seder je ostvario impresivan opus u brojnim slikarskim tehnikama: uljena slika na platnu, zidna slika, mozaik, vitraj, crtež, gvaš, grafika. O njegovu stvaralaštvu pisala su naša najbolja pera: Igor Zidić, Tonko Maroević, Vladimir Maleković, Zvonimir Mrkonjić, Danijel Dragojević, Ješa Denegri, Zvonko Maković, Grgo Gamulin... Monografske knjige potpisuju Vlastimir Kusik, Zdenko Rus, Mirko Jozić, a Željko Marciuš retrospektivnu izložbu u NMMU-u.

Brojni su pisci u svojim analitičkim interpretacijama Sederova slikarstva naglašavali upravo tu snažnu slikarsku odrednicu koja je determinirala njegov habitus i koju je sam slikar u ključnom razdoblju stvaralaštva problematizirao, ne samo u slikarstvu nego i riječima naslovivši ga Nemogućnost slike. Stoga je njegovo stvaralačko iskustvo paradigmatsko u kontekstu suvremene hrvatske likovne produkcije jer je, da bi obnoviteljskom snagom planulo u radosti slikanja, dovodio samo slikanje u kušnju stavljajući ga pod upitnik. Zasijecajući u sam smisao slikarskoga nastojanja Seder je produbljivao sam medij i učvršćivao uvjerenje boreći se protiv sumnje, snažio vlastiti izraz osnažujući sam slikarski postupak, čije su duboke teksture usporedive s dubokim tragovima što ih je ostavio u hrvatskom slikarstvu. „Vrlo je važno saznati“, piše Ortega y Gasset, „što više o razlozima slikareve odluke da učini neki jednostavni potez kistom.“ Naime, ovom tezom kritičar kazuje da razloge slikarstvu valja tražiti u samom slikaru jer će samo iz njega buknuti slika stvaralačkim plamenom.

Upravo je na ovim premisama, i u ovom kontekstu, Đuro Seder tražio smisao svojemu stvaralaštvu, kojega je zasijecao dosljednom radikalizacijom slikarskog postupka. Kad kažemo radikalno, tad nam valja podsjetiti da je taj slikarev radikalizam smjerao i prema negaciji slike, pa i potiranju samog medija slike. No obrat prema slici i slikarstvu koji se poslije tog Sedereva iskustva dogodio, po svojoj katarzi blizak je Pavlovu obraćanju vjeri i Bogu. Iz tog je novog, a sada i „probuđenog“ slikara, šiknula ta stvaralačka svjetlost što tako snažno emanira u Sederovu slikarstvu jedinstvenim likovnim svjedočanstvom u obnovljenu vjeru u sliku.

Taj obrat prema slici dogodio se za njegova boravka u Parizu, koji je sam slikar opisao: „Stanovao sam u atelijeru Cité internationale u kojem se dogodila odluka koja će pokrenuti stvaralački proces i otvoriti nove mogućnosti slike.“ Nedvojbeno je Seder golemim slikarskim opusom u dugim desetljećima ostvario jednu od najvažnijih dionica u suvremenom hrvatskom slikarstvu u obama tematskim poljima, sakralnom i svjetovnom. U prvom se prometnuo, uz Iva Dulčića, u najvažnijega suvremenog hrvatskog slikara sakralne tematike, a u drugom njegov je prinos krucijalan u korpusu nacionalne umjetnosti. Bogate darove ostavio nam je kao trajno dobro hrvatske umjetnosti i kulture te kao paradigmatsko slikarsko iskustvo koje je sumnja u slikarstvo preobrazila u vjeru u slikarstvo. Čini se da je taj obrat sam slikar najslikovitije izrazio riječima: „Naime, negdje na samu početku bijaše opčinjenost slikarstvom. Sretna žeđ. Njoj se vratih. Vratih se radosti slikanja.“ U toj će se radosti slikanja dogoditi i radost hrvatskoga slikarstva jer baštini Sederovo dragocjeno djelo.

Vijenac 735

735 - 5. svibnja 2022. | Arhiva

Klikni za povratak