Vijenac 735

Strip

CORTO MALTESE: CRNI OCEAN

Novi pogledi na strip

Piše Tomislav Čegir

Za devetu je umjetnost nemjerljivo značenje stripa Corto Maltese (započeta 1967) talijanskog autora Huga Pratta (1927–1995). Pomaknuo je taj strip granice pustolovnoga žanra, dotaknuo dublja, čak i filozofska promišljanja o svijetu i položaju pojedinca u njegovim okvirima, crtačka je izvedba bila iznimna, pa je postao i svojevrsni kulturni fenomen. Zbog toga nije bilo čudno da je Prattov nakladnik Casterman godine 2015. nastavio serijal sa scenaristom Juanom Diazom Canalesom i crtačem Rubenom Pellejerom. Njih su se dvojica albumima Pod ponoćnim suncem (2015), Ekvatorija (2017) te Dan Tarowean (2019) kronološkim odrednicama usuglasili s maticom serijala, smještajući ih fabulom u prvu trećinu 20. stoljeća. Prošle je pak godine tiskan album Crni ocean sa scenaristom Martinom Quenehenom i crtačem Bastienom Vivesom, u kojem je Corto Maltese prebačen na početak 21. stoljeća! Francuska je to kritika stripa nazvala filmskim terminom reboot – odnosno ponovnim početkom serijala. Kako zagrebački nakladnik Bookglobe ima prava na objavljivanje Prattova opusa, tako je i Crni ocean tiskan nedavno u nas pa čitatelj može vidjeti koje su to promjene unijeli Quenehen i Vives te koliko se taj strip kvalitetom može usporediti s originalnim Cortom Malteseom.


Izd. Bookglobe, Zagreb, 2022.

U otprilike stotinu i šezdeset tabloa ovoga stripa Corto Maltese prelazi široke geografske prostore – od oceanskih bespuća preko tokijskih ulica pa sve do peruanskih Anda, a u zapletu koji obuhvaća sukobe s tajnim nacionalističkim društvom i trgovcima drogom kao i potragu za mitskim blagom. Kako se pogotovo Hugo Pratt, a ni Canajales i Pellejero nisu ustezali dojmljiva karakteriziranja ni predočavanja niza likova – ne samo junaka, i Quenehen i Vives slijede zadani put, smještajući likove u suvremeni društveni i geopolitički kontekst uz apostrofiranje junakova individualizma i dosega osobne slobode. Ne treba zaboraviti da je Crni ocean ostvarenje iznimna ugođaja, iako ne toliko natopljen sjetom kao Prattova djela. Uvjetovano je to ponajprije samim središnjim likom, njegovim težnjama i osobnošću, premda će i neki sporedni likovi stavom i djelovanjem pridonijeti emocionalnom predznaku. Nastavljaju tako autori Prattov model snažnih i osebujnih ženskih likova, ponajviše fotografkinje Freye, kojoj je Corto izrazito sklon. Ipak, zbog pustolovnog načina života  njihovo je potpuno zajedništvo nemoguće. S druge strane, pojava Cortova prijatelja Rasputina više se doima kao posveta ili pozivanje na originalne postavke serijala nego što bi on bio uistinu nužan u građi stripa.

Zaplet je Crnoga oceana slojevit, vjerodostojan i spretno usklađen sa suvremenim društvenim previranjima i žanrovskim predznakom. Završnica nam istovremeno dokazuje da dosezanje željenoga cilja nije najvažnije, najvažniji je put koji junak prolazi pa njegovo putovanje možemo nazvati mitskim, čime korespondira s postavkama umjetnosti kao suvremenoga mita, dakle današnjih nasljednika davnih mitskih predaja i njihova značenja u kulturnom i osobnom iskustvu pojedinaca.

Riječ je o crno-bijelom stripu izražena grafizma. Formulirajući strip kroz model od tri pasice po tablou, Quenehen, a pogotovo Vives, krenuli su u samosvojno istraživanje mogućnosti jezika stripa. U rasponu od crnoga tuša do bjelina, Vives je posegnuo i za primjenom niza tonova sive, čime postiže ugođaj i plastičnost crteža. Njegov je potez kistom lagan, precizan, a u mizanscenu opažamo krajnosti od potpunog apstrahiranja do evokativnoga crteža arhitekture ili pak prirodnoga podneblja. Riječ je o impresionistu stripa – što je bila i Prattova stilska preferencija. Bez obzira na pitanja o nužnosti stvaranja reboota Corta Maltesea, Crni ocean kvalitetan je i otvara nove poglede na strip.

Vijenac 735

735 - 5. svibnja 2022. | Arhiva

Klikni za povratak