Vijenac 734

Film

FILM IZDVAJA

Tomislav ČEGIR

Portreti Thomasa Vinterberga i Yorgosa Lanthimosa

U nizu kvalitetnih filmskih ciklusa u zagrebačkome kinu Tuškanac potkraj travnja na redu su dva vrlo zanimljiva portreta: danskoga autora Thomasa Vinterberga i grčkoga Yorgosa Lanthimosa.


Još jedna runda

Prisjetimo li se da je Vinterberg – uz Larsa von Triera – jedan od utemeljitelja Dogme 95, a djelovanjem je odavna izašao iz okvira nacionalne kinematografije, važnost i kvaliteta njegovih filmova neupitna je. Izbor sedam naslova iz opusa obuhvaća djela od Proslave (1998) do Još jedna runda (2020), a svako je vrstan iskaz Vinterbergova autorskoga rukopisa. Od zasad osam filmova Yorgosa Lanthimosa bit će ih prikazano šest – tek prvi iz 2001. i ovogodišnji neće. I Lanthimos je početkom prošloga desetljeća izašao iz čisto grčkoga produkcijskoga miljea, a među njegovim ostvarenjima zacijelo su najpoznatiji Jastog (2015) i Ubojstvo svetog jelena (2017) iako ni ostala ne zaostaju kvalitetom, a niz nepobitno pokazuje razvojnu liniju stvaralaštva.

Dva španjolska filma

Iako se prikazuju u raznim kinima, gotovo je začudno da su se dva prošlogodišnja španjolska filma našla na rubovima zanimanja.


Ego protiv ega

Dramu Paralelne majke filmskoga velikana Pedra Almodovara i španjolsko-argentinsku komediju Ego protiv ega Mariana Cohna i Gastóna Duprata povezuje odlična glumica Penélope Cruz. Pritom Almodovarov film ne pokazuje ni natruhu autorske dekadencije. Dapače, i film i njegov redatelj, baš kao i Cruzova, nominirani su ili nagrađeni više puta, a film se nalazi na mnogim listama najboljih prošle godine. Ego protiv ega filmska je komedija o nastajanju filma, znatne kvalitete i autorskog promišljanja, a u njemu glumi i Antonio Banderas. To djelo o procesu nastanka filma istodobno je ironično, ali i potvrda filmskih vrijednosti.

Noviji filmološki radovi

Svježina, kao i visoka kvaliteta svjetskih filmoloških radova razvidne su i u prvim mjesecima ove godine. Među najvažnijima – a svakako i u žarištu interesa potpisnika ovoga teksta – nalaze se Transnationalism and Imperialism: Endurance of the Global Western Film s nizom autora i raznovrsnih eseja te The Dark Interval: Film Noir, Iconography, and Affect Padraica Killeena.

Novi su to i izrazito raskošni pogledi na žanr vestern i podžanr film noir, a barem u prvom slučaju odražavaju i disperziju žanra u raznim razdobljima i kinematografijama. Stoga je uvršten i esej o ratnom partizanskom filmu Kapetan Leši (1960) Živorada Mitrovića, filmu koji je postulate vesterna transponirao u taj specifičan jugoslavenski žanr. U takvu se sagledavanju i vestern i film noir pokazuju i nadalje relevantnim, bitnim za razvoj filma.

Vijenac 734

734 - 21. travnja 2022. | Arhiva

Klikni za povratak