Vijenac 733

Kazalište, Naslovnica, Razgovor

Miljenko Puljić, violinist, ravnatelj GK Komedija u Zagrebu

Zagreb i Komedija trebaju novu zgradu kazališta

Razgovarao Andrija Tunjić

Za kulturu je svako vrijeme pogodno, ništa pa ni pandemija ne smije biti zapreka, nego prilika da se vidi koliko su važni kazalište i kultura općenito / Komedija može napraviti iskorake / Od rujna smo imali četiri premijere, naručen je i novi dramski tekst, komedija Vida Baloga, a upravo smo izašli s programom posvećenim skladatelju Alfiju Kabilju / Ni najbolja prodaja ulaznica i sponzorska sredstva ne mogu vam pomoći ako nemate stabilnu potporu vlasnika

Miljenko Puljić od početka tekuće kazališne sezone ravnatelj je Gradskog kazališta Komedija. Zašto se prihvatio te zahtjevne funkcije, što je naslijedio i kako će voditi to kazalište u sljedeće četiri godine, tema je ovog razgovora.


Snimio Luka Stanzl (montaža) / PIXSELL

Gospodine Puljiću, za ravnatelja Komedije kandidirali ste se kada je rad hrvatskih kazališta zbog pandemije gotovo zamro. Zašto?

Ne mogu se složiti s vama kada je posrijedi kandidiranje u vremenu pandemijskih poteškoća. Za obrazovanje, umjetnost i kulturu jednog naroda svako je vrijeme pogodno. Ništa, pa ni pandemija, ne može i ne smije biti zapreka, nego prilika da se vidi koliko je u svemu tome bitno kazalište i kultura općenito. Rezultati toga rada utječu na opstojnost ljudi i kvalitetu njihova življenja, na njih kao društvena i duhovna bića. Pandemije i ratovi logične su posljedice tzv. „doktrine šoka“, liberalnih promišljanja o tzv. zdravoj ekonomiji, kojoj su kultura i obrazovanje naroda i nacija trošak tog i takva društva, a ne dobit, što svi godinama osjećamo. Izazovi koje nam je donijela pandemija, svjetska kriza i ratovi – pogotovo najnoviji u Ukrajini – još više pokazuju čemu je izložena kreativna industrija. To nikako ne ohrabruje, ali po naravi sam optimist i zato sam uvjeren da unatoč svemu Komedija može napraviti iskorake, kako na umjetničkom tako i na poslovnom planu. Tijekom proteklih mjeseci, otkako sam ravnatelj, krenuli smo u tom smjeru i to se po predstavama već vidi.

Mislite da ćete ponuđenim predstavama sačuvati publiku i eventualno pridobiti novu?

Vaše pitanje o publici po mom mišljenju ponajprije se tiče strategije, ozbiljnog i dugoročnog promišljanja o nacionalnom kulturnom identitetu kojega nažalost Hrvatska nema ili, ako ga ima, onda ne donosi rezultate. Što se tiče Komedije i njezine publike, umjetnička je kvaliteta veliki kapital, na čemu ćemo ubuduće ustrajavati u stalnom radu s ansamblom i programima. Zato ćemo raditi projekte koji na postpotresne, pandemijske i postpandemijske izazove odgovaraju osmišljenim programima i repertoarom, formom i veličinom prilagođene publici i ansamblu Komedije. Na taj način omogućit ćemo ravnomjernu zastupljenost dramskih prvaka i solista, kao i svih umjetnika unutar cjelokupnog ansambla Komedije, da se kreativno ostvare i tako kazalište učine kvalitetnijim i konkurentnijim.

Ponudili ste nove mjuzikle, operete i komedije...

Program sam ponudio konzultirajući se s kolegama i oslanjajući se na trenutne umjetničke kapacitete, ali i imajući u vidu budućnost u kojoj se dio ansambla treba pomladiti. Program dakako podrazumijeva i ulaganja u tehniku kazališta, koja u produkcijskim mogućnostima zaostaje za potrebama. U sadašnjim pandemijskim i postpotresnim okolnostima nastojat ćemo održati planirane programe, koji će ipak ovisiti o financijskoj mogućnosti kazališta i osnivača.

U tome će vam sigurno najupitniji biti glazbenoscenski projekti?

Da. S obzirom da Komedija njeguje i realizira glazbenoscenske programe, prva nam je želja ostvariti ih u postojećim okolnostima. Naime, sukladno autorskim pravima, smijemo izvoditi samo originalna scenska djela.

U ponuđenom programu veći dio repertoara činit će strana djela. Što je s domaćima? Nekada je Komedija svake godine na repertoaru imala barem jedno domaće djelo.

To ćemo nastaviti. Eto, od rujna imali smo četiri premijere, od kojih su dvije domaćih autora: Cvit samoće, s tekstom Nere Stipičević, i Zagrepčanke i statičar, s tekstom Ivana Lea Leme. Naručio sam i jedan novi dramski tekst, komediju Vida Baloga, a potkraj ožujka izašli smo s programom posvećenim skladatelju Alfiju Kabilju, čime podupiremo i glazbenu baštinu. U programu o Kabilju čut ćemo i nove skladbe maestra Kabilja. U Komediji postoji stalna želja za novim djelima domaćih autora koja će kvalitetom odgovarati ne samo našim željama nego i zahtjevima publike.

Hoćete li to uspjeti s postojećim umjetničkim osobljem? Naime, po sistematizaciji radnih mjesta Komedija raspolaže s 239 mjesta, a zaposlena su 192 izvršitelja. Razlika je povelika.

Da, postoji taj nerazmjer koji nas opterećuje u produkciji i potrebnoj umjetničkoj kvaliteti. Što se tiče ansambala baleta i zbora, oni se moraju pomladiti u sljedećem razdoblju. Situacija s novim mladim solistima, kojih također nedostaje, nešto je složenija jer oni pri angažiranju moraju zadovoljiti umjetničkom kvalitetom i glumu i pjevanje i ples.

Ima li kandidata?

Ima. Na nedavnoj audiciji za dvije uloge u mjuziklu koji upravo postavljamo javilo se dvjesto kandidata, što govori o zainteresiranosti za rad u kazalištu. No kada je riječ o stručnom umjetničkom osoblju, nailazimo na problem školovanja tih kadrova za ta posebna zanimanja. Zato smo odnedavna uspostavili kontakt s Obrtničkom školom za osobne usluge na Savskoj cesti u Zagrebu i imali prezentaciju u vezi s umjetničkim usavršavanjem u kazalištu.

A kakvo je stanje s orkestrom?

Orkestar je u zadnjem razdoblju podigao svoju razinu umjetničke kvalitete, što je rezultat angažiranja članova putem audicija, na čemu ćemo i nadalje inzistirati. Uglavnom, osnovni su problem plaće i honorari, što pojedina radna mjesta i rad u kazalištima čine neatraktivnima i za koja je vrlo teško na tržištu naći kvalitetnu osobu.

U ambicioznom natječajnom programu ponudili ste više programa i rada, za što je potreban velik novac, što ste već spomenuli. Sada recite, kako ćete pribaviti novac?

Da, novac je uvijek problem. Imajući to u vidu, prvo smo krenuli od nas samih. Da bismo pribavili sredstva, moramo kvalitetno planirati i pratiti troškove i realizaciju, to garantira rezultate. Kako bismo to realizirali, nastojimo imati što kvalitetniju komunikaciju unutar kazališta; u skladu s mogućnostima ulažemo u promidžbu, kvalitetnije pratimo prodaju repertoarnih predstava i sve što donosi značajniji prihod. Zato smo u međuvremenu pokrenuli našu drugu scenu – Klub kazališta Komedija Ex Kontesa – koja nam omogućuje dodatne predstave i marketinške mogućnosti, potpisali smo dugogodišnje ugovore s kvalitetnim sponzorima. Također smo izašli s četiri nove predstave koje je publika dosta dobro primila i od kojih očekujemo stabilna primanja u sljedeće dvije godine, tu je i mjuzikl Mamma mia, koji i nakon sedam godina puni kazalište.

Teku vam med i mlijeko.

Ne teku. Ni najbolja prodaja ulaznica i sponzorska sredstva ne mogu vam pomoći ukoliko nemate stabilnu potporu vlasnika. Zato se nadam da će u sljedećem razdoblju, uz stabilizaciju gradskih financija, institucije u kulturi, a među njima i Komedija, imati adekvatnu potporu za kvalitetniji rad umjetnika na zadovoljstvo publike.

Glede financija, hoćete li aplicirati na europske izvore financiranja kulturnih programa koji su uvjetovani regionalnom suradnjom?

Već smo aplicirali i prihvaćen nam je projekt u EU-fondu solidarnosti u visini od 4,8 milijuna kuna za obnovu kazališta. Nažalost procesi idu odveć sporo, no nadam se da ćemo pravovremeno uspjeti započeti i završiti zadanu obnovu. Što se tiče EU-projekata kojima se financira kulturna suradnja, potpisali smo već sporazume s kulturnim institucijama u Hrvatskoj i inozemstvu i planiramo aplicirati na više tendera, ne samo u prekograničnoj suradnji. Komedija je i prije, a nadam se da će i u budućnosti, gostovati izvan granica Republike Hrvatske. Osim tradicionalnih gostovanja u Sloveniji i BiH uspostavili smo nove kontakte s državama koje nam nisu susjedne i nadam se da ćemo ih unatoč svim okolnostima u svijetu uspjeti realizirati.

Kako ćete sanirati postojeće gubitke, koji su narasli i zbog pandemije?

Završno financijsko izviješće za 2021. govori da smo uspjeli manjak prihoda u odnosu na rashode umanjiti. Obveze iz prethodnog razdoblja smanjene su tako na 802 tisuće kuna. Ako u ovoj godini ne bude nekih posebnih situacija, taj pozitivan trend trebao bi se nastaviti.

Snimio Luka Stanzl  / PIXSELL

Za kraj, možete li nam otkriti kako ste zamislili ostvariti ambiciozan program u postojećim radnim prostorima, u prostorima koji nisu Komedijini?

To je veliki problem. Najveće gradsko kazalište nakon 72 godine postojanja nema vlastite zgrade, što govori o strategiji hrvatske kulture, o čemu sam govorio na početku razgovora. Dugogodišnja zapuštenost i „krpanja“ postojećeg stanja, u nadi dobivanja nove zgrade, dolaze svakodnevno na naplatu. Grad je nedavno prepoznao veliki problem i uistinu brzom intervencijom, na čemu zahvaljujemo, pomogao da uspješno zamijenimo zastarjeli sustav centralnog grijanja, kojem je rok trajanja istekao 2004. godine. Također smo uspjeli upravu kazališta premjestiti u kvalitetnije radne prostore, iako i dalje dio zaposlenika radi u, blago rečeno, neadekvatnim uvjetima.

Hoće li se i kazalište preseliti na novu lokaciju?

Postoji mogućnost da zgrada na Kaptolu 9 bude u vlasništvu Grada i nastavi se koristiti kao dosad, no glazbenoscenske produkcije, koje su tehnički sve zahtjevnije, vrlo će se teško moći izvoditi kao dosad. Dakle, postojeća zgrada nije kvalitetno rješenje te Zagreb i Komedija trebaju novu zgradu kazališta. Novim zdanjem obogatila bi se zagrebačka kulturna scena, ali i identitet grada. Nadam se i vjerujem da članovi Komedije i zagrebačka publika na novu zgradu neće predugo čekati.

Vijenac 733

733 - 7. travnja 2022. | Arhiva

Klikni za povratak