Vijenac 733

Glazba

Giacomo Puccini, La bohème, dir. Ivan Repušić, Njemačka opera u Berlinu, 8. ožujka

Repušićevi berlinski boemi

Piše Zdenka Weber

Novinski članak pouzdano nije dovoljan prostor za opis doživljene izvedbe Puccinijeve opere La bohème pod ravnanjem maestra Ivana Repušića u Njemačkoj operi u Berlinu (Deutsche Oper Berlin) 8. ožujka, ali valja pokušati. Mnogo se toga dakako prepušta iskustvima čitatelja, svakom dobrom poznavatelju Puccinijeva remek-djela koje trajno živi na brojnim opernim pozornicama svijeta, dakako i na pozornici HNK-a u Zagrebu.

Ivan Repušić u Njemačkoj je danas jedan od najtraženijih dirigenata mlađe generacije i njegova je karijera u stalnu usponu. U uglednoj berlinskoj opernoj kući u Bismarckstrasse, popularno poznatoj kao DOB, hrvatski je maestro prepoznat već nakon prvih nastupa u sezoni 2012/13, da bi od sezone 2016/17. bio imenovan za prvoga gostujućeg dirigenta, što je vrlo visoka funkcija u sustavu opernih kuća.


Opera pod ravnanjem hrvatskog dirigenta Ivana Repušića izvedena je besprijekorno, onako kako se i očekuje u najvećoj berlinskoj opernoj kući  / Snimio Bettina Stoeß

Uz intendanta, kao glavnog „šefa“ kuće, za glazbeni dio zadužen je glavni glazbeni direktor, GMD, po obrazovanju dirigent, a time i glavni dirigent, koji uglavnom ravna premijernim predstavama. Generalni je glazbeni direktor DOB-a škotski dirigent Donald Runnicles, a na funkciji intendanta je od 2012. njemački dramaturg Dietmar Schwarz. Dakle, uz poziciju šefa dirigenta Radijskog orkestra u Münchenu te dakako druge pozive za ravnanje simfonijskim koncertima ili opernim predstavama, Ivan Repušić ima trajne pozive za vođenje opernih izvedbi u svakoj tekućoj sezoni u DOB-u.

Pandemija je bolno prekinula mnoge djelatnosti diljem svijeta, tako i rad u njemačkim i ne samo glazbenim institucijama. Gotovo dvogodišnja šutnja vladala je u koncertnim dvoranama i opernim kućama. Dakako, svemu dođe kraj, pa iako virus još nije pobijeđen, počeli su povraci planiranim programima. Uz obavezne potvrde o cijepljenju i maske na licu moguć je ponovni ulazak i u DOB. Za našu temu važne bile su izvedbe Puccinijeve opere u ožujku jer je od 23. veljače do 8. ožujka, u nizu od šest predstava, za dirigentskim pultom bio Ivan Repušić. To da je 6. ožujka hrvatski maestro uskočio i ravnao predstavom Donizettijeve opere Lucia di Lammermoor bio je tek dokaz njegove odlične pozicije u kući i spremnosti za iznenadne izazove.

Kako je bio međunarodni praznik, Dan žena, predstava je održana u 15 sati, što je bila prigoda za publiku doista svih uzrasta. Bilo bi zanimljivo detaljno opisati scenografiju i režiju opere La bohème – premijeru je još 1988. osmislio legendarni intendant i redatelj Götz Friedrich (1930–2000), a lik Alcindora tada je pjevao hrvatski bas Tomislav Neralić (1917–2016). Naime, kako je autorica ovoga članka i sama radila u DOB-u nekoliko godina, imala je priliku doživjeti našeg renomiranog umjetnika kojemu je upravo Alcindoro bio jedan od posljednjih likova na pozornici na kojoj je bio slavljen punih četrdeset godina, sve do umirovljenja 1996. Na ovome mjestu valja tek reći da sve pojedinosti režije i vođenje likova „u glavi“ nosi voditeljica (Spielleitung) Gerlinde Pelkowski, što je već samo po sebi poseban fenomen u odnosu na rad u opernoj kući, a scenografija i kostimi, kojih je autor bio legendarni njemački scenograf i kostimograf Peter Sykora (1944), za tako važnu režiju dakako ostaju sačuvani.

Maestro Ivan Repušić omiljen je jednako kod orkestralnih glazbenika kao i kod vokalnih solista i zbora. Da je tomu tako, dokazuje nadasve pozorno praćenje njegovih kretnji, ali i njegovo pomno praćenje solista, kojima daje punu slobodu kada trebaju ispjevati svoje arije. Uopće, „kadrovska politika“ DOB-a – pružanje mogućnosti mladim pjevačima da uz financijsku potporu Kluba mecena DOB-a (Fördererkreis) prvo budu stipendisti kuće, pa akto se pokažu izvrsnima, ulaze u njezin ansambl – način je privlačenja i angažiranja doista vrsnih opernih umjetnika iz različitih država svijeta. Time poticana multinacionalnost ansambla temelj je koji opernoj kući osigurava najviše domete i svakako svjetski ugled. U tu priču ulazi i hrvatski maestro, prepoznat kao vrhunski dirigent i zadržan kao stalni gost.

Puccinijeva opera La bohème dirljiv je, na kraju i tužan prikaz pariških siromašnih, ali nadobudnih mladih umjetnika i takav sadržaj traži mlade protagoniste. Ruski tenor Andrei Danilov u ulozi Rodolfa, njemački bariton Philipp Jekal kao Schaunard, australski bariton Samuel Dale Johnson kao Marcello i južnokorejski bas bariton Byung Gil Kim kao Colline kvartet su mladih pjevača koji su svi debitirali u ulogama Puccinijevih boema i svi su članovi ansambla DOB-a. Reći nešto više od utvrđivanja činjenice da su svi glasovno i glumački dorasli svojim ulogama u ovoj je prigodi nemoguće. Kada je pak riječ o tragičnom liku Mimi, sinonimu lirske uloge s antologijskim arijama, rusku je sopranisticu Elenu Tsallagovu, također članicu ansambla, i to već punih osam sezona, potrebno obasuti komplimentima zbog topline i sigurnosti zapjeva, nježne pojave i savršene glume. Musetta, frivolna suprotnost krhkoj i umilnoj Mimi, dobiva u interpretaciji armenske sopranistice Mané Galoyan sve značajke koje takvu liku osiguravaju životnost, a u slušatelja izazivaju oduševljenje i simpatije. U ovoj postavi kao Benoit nastupa njemački tenor Jörg Schörner, Parpignola utjelovljuje američki tenor Patrick Cook, a u ulozi Alcindora nastupa Ulrich Burckhard, član DOB-a još od 2001.

Poslovično vrhunski orkestar i sjajan zbor, a oba su velika ansambla također međunarodnog sastava, izveli su sada već 132. predstavu antologijske Friedrichove režije doista besprijekorno, onako kako se i očekuje u najvećoj berlinskoj opernoj kući s angažiranim glazbenicima koji su za svoje umijeće dobro plaćeni. Publika, dokazano cijepljena i s maskama na licu, popunila je dvije tisuće mjesta i pljeskala burno i dugo, očito sretna što je mogla čuti dobru opernu izvedbu, i to konačno u punome broju.

Uz tradicionalno bogato opremljenu programsku knjižicu publika je dobila i listić naslovljen Solidarnost za mir, kojim se DOB pridružuje osudi ruske agresije na Ukrajinu i poziva međunarodnu umjetničku zajednicu na potporu stanovništvu Ukrajine, kao i onima u Rusiji i drugim pogođenim državama koji se suprotstavljaju ratu.

Vijenac 733

733 - 7. travnja 2022. | Arhiva

Klikni za povratak