Vijenac 733

Film

FILM IZDVAJA

Josip Grozdanić

18. ZagrebDox (3–10. TRAVNJA)

U vrijeme izlaska ovog broja Vijenca 18. izdanje Međunarodnoga festivala dokumentarnog filma ZagrebDox u kinu Kaptol Boutique Cinema bit će već u punom jeku. No to svakako nije razlog da se određeni naslovi iz uobičajeno bogata festivalskog menija (86 filmova u jedanaest programa) ne preporuče za gledanje, dijelom i stoga što će i ove godine posljednjega dana festivala biti program The Best Of, s projekcijama pobjedničkih i nagrađenih ostvarenja. Ne samo simbolički, „punoljetni” ZagrebDox održava se u sjeni ruske invazije na Ukrajinu, u skladu s čim je počasna članica žirija ukrajinska autorica Irina Cilik, redateljica filma Zemlja je plava poput naranče, koji je otvorio lanjski festival te pobijedio u programu Movies That Matters.

Tu su i tri filma iz Međunarodne konkurencije koji se izravno ili posredno bave ratom u Ukrajini: crno-bijeli Rovovi francuskog ratnog reportera Loupa Bureaua, u kojem autor dojmljivo bilježi osam godina rata niskog intenziteta u regiji Donbas, potom Kuća od krhotina Danca Simona Lerenga Wilmonta, koji predočava svakodnevicu djece privremeno razdvojene od roditelja u utočištu u istočnoj Ukrajini, te 107 majki slovačkog autora Petera Kerekeša, ovogodišnji poljski kandidat za Oscar koji donosi svjedočanstva zatočenica ženskog zatvora u Odesi.

Hrvatske premijere na ZagrebDoxu

Hrvatske i svjetske premijere na festivalu doživjet će pet domaćih dokumentaraca, među kojima su i novi filmovi Gorana Davića (Hrvatskog narodnog preporoda) i Vedrane Pribačić (Veće od traume). Dok Devića ponovo zatječemo u rodnom Sisku, s pričom o nekad ambiciozno zamišljenoj zgradi za radnike sisačke željezare, Vedrana Pribačić bavi se traumama i sudbinama triju žena žrtava silovanja u Domovinskom ratu. U programu Retrospektive održava se autorska večer Katarine Zrinke Matijević, redateljice zapaženih dokumentaraca i nekoliko igranih filmova koja će se predstaviti trima dokumentarcima u izboru filmske kritičarke Diane Nenadić.

U programu Majstori doxa preporuku zavređuje film Marx može čekati veterana talijanskog i europskog filma Marca Bellocchija, koji u kontekstu aktualne pandemije opisuje svoj odnos prema ideologiji, a u Međunarodnoj konkurenciji neobičan omnibus Godina vječne oluje sedmero autora, među kojima su i Jafar Panahi, Apichatpong Weerasethakul i Laura Poitras, koji opisuju svoje živote u samoizolaciji.

Filmovi Abbasa Kiarostamija u kinu Tuškanac

Bogatu filmsku ponudu ovaj put zaokružuje Kino Tuškanac, u kojem će se od 11. do 18. travnja prikazati ambiciozan ciklus filmova Abbasa Kiarostamija, možda i najvažnijeg iranskog filmaša svih vremena, a svakako autora koji je uz Mohsena Makhmalbafa, Jafara Panahija, Majida Majidija i Asghara Farhadija presudan za međunarodnu afirmaciju suvremene iranske kinematografije. Obilježja su autorskog rukopisa naglašenog individualista Kiarostamija minimalizam, pseudodokumentarizam, poetičnost, korištenje dugih panoramskih kadrova te bavljenje relacijama stvarnosti i fikcije, kao i života i smrti.

U svim njegovim djelima, podjednako u biografskoj krimi-drami Krupni plan kojom će ciklus biti otvoren, kao i u glasovitoj „trilogiji o potresu“ ili „Koker trilogiji“, koja će također biti prikazana, te filmovima Provjerena kopija i Kao netko zaljubljen iz posljednjeg razdoblja njegove karijere i života, Kiarostami se predstavlja kao jedinstveno liričan autor i humanist koji vrlo malo drži do konkretnijih zapleta, ukida granicu između stvarnosti i filmske fikcije, postavlja pitanja, ali ne nudi odgovore ni rješenja problema koje otvara, osobito ne jednostavna rješenja, radi s neprofesionalnim glumcima i snima bez scenarija te majstorski stvara opore i meditativne slike ljudske opstojnosti i u nehumanim okolnostima.

Vijenac 733

733 - 7. travnja 2022. | Arhiva

Klikni za povratak