Vijenac 732

Glazba, In memoriam

Zbogom velikanima hrvatskog jazza

Jazz ad libitum Mladena Mazura



Ova zima nije bila nimalo obzirna prema svijetu hrvatske glazbe. Napustio nas je niz imena hrvatskoga glazbenog života, a među njima i nekoliko istaknutih predstavnika naše jazz-scene. Među tim imenima hrvatskog jazza red je da se na prvom mjestu prisjetimo trubača i skladatelja Stanka Brichte, među našim džezistima poznata kao Finta ili Fintić.

Rođen u Zagrebu 1933, Stanko Brichta je do dvanaeste godine svirao violinu da bi se kao stilski profiliran jazz-trubač već potpuno potvrdio slušajući i gledajući poznate američke filmove s Harryjem Jamesom i Kirkom Douglasom Bal na vodi i Mladić s trubom.

Stanko Brichta završio je gimnaziju 1964, a studij trube diplomirao na tadašnjoj Višoj glazbenoj školi u Zagrebu. Privržen swingu, već je u srednjoškolskim danima nastupao na plesnim večerima i zabavama izvodeći u tom stilu tada popularne jazz-hitove. Prvi je vlastiti mali jazz-sastav osnovao još 1952, koji će 1953. prerasti u Nonet Brichta–Boić, u kojem su svirali najiskusniji zagrebački džezisti tog vremena, poput trombonista Jurice Čukca, alt-saksofonista Bojana Hohnjeca, tenor-saksofonista Feđe Cegura, pijanista Dražena Boića, kontrabasista Hrvoja Židovca i bubnjara Andreja Quinza. Bilo je to doba raznih političkih restrikcija i u jazzu, te su brojne jazz- i blues-skladbe morale nositi izmišljene domaće naslove. Svirajući trubu u brojnim malim sastavima stekao je veliku popularnost.


Stanko Brichta bio je vrstan jazz trubač

Godine 1955. ulazi u trubačku sekciju tadašnjeg Plesnog orkestra Radio Zagreba, u sastavu kojeg će ostati sve do umirovljenja. No to ga u počecima nije smetalo da formira ili nastupa i u malim jazz-sastavima. Primjerice u oktetu Tomice Simovića, s kojim je 1956. nastupio i na legendarnom jazz-koncertu u tadašnjoj dvorani Istra u Zagrebu. Nakon legendarnih koncerata big banda Dizzyja Gillespieja u Zagrebu, Stanko Brichta osnovao je septet koji će snimiti i nekoliko originalnih skladbi za tadašnji Radio Zagreb, izbjegavajući ponovno američke naslove skladbi. Tako je nastala i Brichtina legendarna blues-tema nazvana Kolo. Na poziv legendarnoga njemačkog jazz-eksperta i radijskog urednika Joachima Ernesta Berendta, koji je početkom šezdesetih pratio međunarodne jazz-festivale na Bledu, Stanko Brichta sudjelovao je kao jedan od sedmorice jazz-trubača u Badenu u međunarodnom jazz-programu Jazz Gehört und Gesen. Bio je i član sastava Big Brass trubača Stanka Selaka, kao solist-trubač nastupao je i uz Zagrebački jazz kvartet, a kao član velikoga jazz-orkestra Dičić–Petrović nastupio je u sklopu programa međunarodnoga jazz-festivala Jazz Fair u zagrebačkom Kulušiću 1981. Svirao je u Kölnu pod ravnanjem Jacquesa Dievala na koncertu Glazba ne poznaje granica, Jazz na Elizejskim poljima u zagrebačkoj dvorani Istra te među ostalim redovitim nastupima, s našim big bandom na festivalima u Nagykanizsi i Székesfehérváru 1980. Od važnijih stranih džezista nastupao je gotovo sa svim u nas gostujućim stranim solistima kao što su bili: saksofonist i flautist Jerome Richardson, alt-saksofonist Pete King, tenor-saksofonisti Lucky Thompson i Sal Nistico, vokalist Georgie Fame, trombonisti Kai Winding i Lou Blackburn, trubač Art Farmer. Bio je naš prvi jazz-trubač nakon Drugoga svjetskog rata privržen stilu swinga i pravog istinskog jazza, kojim hrvatska jazz-scena gubi jednog od svojih izvrsnih instrumentalista.

Zvonimir Makar Šiljo napustio nas je 2. veljače. Kao vrstan kontrabasist svirao je godinama u kvartetu pijanista Vanje Lisaka. Nastupio je na festivalima jazza Zagrebački jazz fair u klubu Lap 1982, 1983. i 1984, a od međunarodnih nastupa valja spomenuti one u jazz-klubu Sigija Feigla u Leibnitzu, kao i sudjelovanje u snimanju s ruskim alt-saksofonistom Grigorijem Garanianom te nastupe s talijanskim harmonikašem Peppinom Principeom na festivalima jazza u Zagrebu i na koncertu u Karlovcu. Svega tjedan poslije, 9. veljače, napustio nas je shrvan teškom bolešću koju nikada nije želio priznati i tenor-saksofonist Vlado Jazbec Jazo. Našem je jazz-slušateljstvu bio poznat najprije po nastupima u zagrebačkom Varijeteu te kao član big banda Nikice Kalogjere, a potom i kao nezamjenjivi i dugogodišnji član sekcije saksofona Društvenoga jazz orkestra Hrvatskoga glazbenoga zavoda.

Vijenac 732

732 - 24. ožujka 2022. | Arhiva

Klikni za povratak