Već i sam grafički oblik pjesama u zbirci Reci mi… (Stihomašina) napisanih u sklopu performansa Reci mi riječ i napisat ću ti pjesmu upućuje na dvije ključne karakteristike Abramićeve poetike – neposrednost i komunikativnost. Uz namjerno ostavljene znakove pretipkavanja, dopisivanja stihova rukom i pravopisne pogreške, kod većine su pjesama markerom naznačena imena naručitelja, odnosno osoba kojima su posvećene.
Performans u Ljubljani / Izvor službena stranica Noći knjige
Stilski je autor usavršio specifičnu poetiku uvjetovanu zahtjevom pisanja po narudžbi u kratkom roku, svojevrsni ekvivalent jazz-improvizaciji u kojem važnu ulogu igraju zvučnost, rima i jezične igre, dok se na motivskoj razini ističu brojne referencije na popularnu kulturu, pogotovo glazbu. Bliska tradiciji američke bitničke književnosti, u današnjem je kontekstu Reci mi… pravo osvježenje, ne samo po odmaku od prevladavajuće poetike, već i po neopterećenosti i izostanku traume kao stalna mjesta najnovije hrvatske poezije. U razdoblju buke i kolektivizama koji samo produbljuju jaz među ljudima, Abramić svojim performansima poeziju izvodi na otvoreno, uspostavlja komunikaciju istodobno se obraćajući pojedincu i čovjeku općenito te optimistično objavljuje: Grlimo vas iako ste ljudi.
S obzirom na važnost koju u njemu imaju motivi smrti i vjere, kratki roman Rođeni u nedjelju u kojem Ingmar Bergman iz dječje perspektive opisuje ljetovanje obitelji Bergman nadaje se kao ključno djelo za razumijevanje redateljeva filmskog opusa. U svijet svoga djetinjstva autor nas uvlači predstavljajući niz zanimljivih likova, kako šire obitelji u kojoj tinja netrpeljivost između oca, siromašnog pastora, i bogate majčine porodice, tako i posluge od koje mali Pu – osjetljivo dijete fascinirano smrću koje teško razlikuje maštu od stvarnosti, dječak razapet između majke i oca čiji odnos počinje propadati – sluša priče o nadnaravnom, pa tako i onu da ljudi rođeni u nedjelju mogu vidjeti duhove.
Prev. Željka Černok,
izd. Disput, Zagreb
Prev. Miloš Đurđević, izd.
Šareni dućan, Koprivnica
Riječ je o romanu velike umjetničke vrijednosti u kojem se prustovske kvalitete uranjanja u fikcionalni svijet, pažnje za detalje i vješte izmjene vremenskih perspektiva miješaju s naglim izmjenama registra i autoironijom vezanom za dječju perspektivu koja snažno obilježava i nedovoljno spominjan roman Johna Fantea Pričekaj proljeće Bandini. Naposljetku, po svojim stilskim i tematskim obilježjima – posebice po prikazu kompleksnog odnosa s ocem – Rođeni u nedjelju najavljuje uspjeh autobiografske proze Karla Ovea Knausgårda, koji je i sam izrazio divljenje za Bergmanove romane.
729 - 10. veljače 2022. | Arhiva
Klikni za povratak