Nova hrvatska poezija: Marijan Grakalić
Padalo je cvijeće na tenkove
zvonili su zvonici u crkvama
crveni lukovi uzdigli se u noć
vrtoglavo s dugim stankama
tlo zatrese sapeto nestajanje
ne čujem dobro šum i prasak
sluh mi zaleđuje lažna tišina
raspada se opna budućnosti
iskustvo potvrđuje jedino ono
nestvarno postojanje, stakleno
i krhko, nestalno poput cvijeta
umrla u trenu pada na čelik.
U predvečerju ostaju očeve riječi:
Jedan će se vratiti. Brat ne govori.
Na papiru lako naškrabana mimika
ne znam hoće li ikome stizati pisma
kronike našeg voštana postojanja.
U sumrak koračamo zbog ravnoteže
svijeta, žice i straže su ispred nas,
vojarna je u mraku, žare se cigarete,
čekaju nas hladne cijevi i postelje
ujutro kažu, dolaze vijenci za mrtve.
Nakon uzbune vani je i dalje jutro
oštar zvuk nestao je u sjaju sunca.
Hoće li nas plavetnilo prevariti?
U daljini zvuci pucnjave i vatra
pogled nije slučajno u visinama
nije slučajno jutro sišlo u podrume
U blatnoj jeseni, na neravnom pločniku,
na trgu sa spaljenim zgradama, na obali
rijeke i pod kišom što prigušuje disanje,
na polomljenom prozoru na prvom katu,
ispod cerade kamiona i na udaru vjetra,
svugdje gdje se blisko osjeća zadnji čas.
Poredani poput kulisa u jedan red
u istom času povlačimo obarač,
pucamo u anonimni horizont,
u mrak, u strah, u vrhove Apenina:
stalo nam je da dokončamo besmisao.
Pucnjevi grme kao na rok koncertu
nestaje led u žilama, a naša krv vrije
i prošlost teče pred očima nezadrživo,
repetira se u gluhom vrisku,
odjekuje u svakom pucnju
i kasnije kad nastupi ranjena tišina
nad rijekom s lokvanjima, umire.
Rov u kolovozu ima šansu da ne bude sezonski
natopit će ga jesen svojim kišama i maglama
utroba će mu postati blato od kog smo stvoreni
i neće više biti razlike između nas užeglih u rovu
i onih koji dolaze k nama kako bi blatom postali.
cesta je uska a put veoma dug
pod gromom i vrelinom što lomi zrak
i tuče ravnodušnu zemlju
savijaju se tijela od udara i ruši neki zid
u dimu su obrisi smrtne ljepote:
kako li je prije izgledao naš život i
gdje se izgubio mirni svod i let goluba.
Gusta magla slabo poznaje život
ona je nedoumica otvorena oka
prekriva cestu i linije uz rijeku
važno je u noći kada ona vlada
ne skrenuti na krivu stanu, izići
pred bunker ili stražu, u tjeskobu
koja za razliku od magle zna kraj.
Pogodio je kekse iz kantine
sad su mrtvi umjesto mene
rasuti u naprtnjači u mrvice
slatki su iako ne liče na sebe
Pojest ću ih kada ogladnim
i popiti čašu tamnog vina.
Čuva se svitanje po cijenu života
a metak spava u cijevi cijelu noć
kiša je, rijedak ali oprezan šapat
zvuči kao molitva u slogovima:
da ne dođe nitko ni prijatelj drag
Barake ograđene žicom i lišćem,
čuvamo ih i sve čega se sjećamo.
Osluškujemo bešumne korake,
tjestenine i cigareta ima dovoljno.
Noću dolaze mačke tražeći nadu,
tiho vrebaju konzervu sardina, to su
jedina ljudska posla koja vole
Navečer je počela kiša
pada na crno kamenje
još se puca kod rijeke
i svijet nestaje u magli
istrošio je svoje svjetlo
nema sporednih stvari
sve su važne do jutra
tada će se već vidjeti
to što je bilo s nama.
Gdje si? Mi smo u pjesmi.
U unutarnjem sluhu rata
sve se pretvorilo u zvukove:
i radosti i jauci, i patnje i jad,
i sreća i smrt.
Zovi, samo zovi,
i poći ćemo dalje,
nečujni do kraja
dok tutnje sati dana.
Krmi nebo iznad zvonika
dok prelijeće naše rovove
udah se čuva pod jezikom
iščekujući trenutak sutona
kada će mu se zatresti tlo
u prvoj brazdi pod rilom
Postoji samo toliko koliko se može zadržati dah
prije no što se povuče oroz i zapuca preko polja
u tamnu šumu ranjenu ratom i krivim kvrgama
korijenja, tu se krv skuplja u sebe u svom zavičaju
crvenom na snijegu, on će se pretvoriti u vodu
i natopiti zemlju, tiho, poput duha kojem pripada.
Ujutro je zaselak ispod brijega osvanuo mrtav
starci i psi leže u krvi, samo su kokoši tu žive.
Kažu da je posrijedi osveta selu na krivoj strani
na krivoj granici, čiji su ljudi bili u krivoj vojsci.
Smrt će ustvrditi da je ona sama po sebi nevina
jer o njoj ne ovisi kada otvara svoju radnju i oči.
Tu je da ispuni blatne rake nečistima i sirotinjom
da učini to na svaki način, nečujno ili rafalom
u tami pred jutro kada se sanja pozlaćeno cvijeće
s oltara i nada da nitko ne vreba gore u brdima
od kuda se spušta crna podrugljiva hladnoća.
Traje od početka života
i beskrajno je star, baš
poput rata, u kojem je jak
jer se bavi danima koji
su još pred nama.
Sanjat ću sutra.
Vrijeme je otežalo tijelo i oči
čeka se što će biti, u hodniku
svira tranzistor, vijesti drhte,
mjere nas svojim porukama
zavjera su protiv budućnosti
poput kasnih jabuka u jeseni,
oktobarskih, što crvene cijele
prije mraka i prije ledene noći.
Čujem je u svakom običnom danu
na vrhu je ulice i na vrhu jezika
taj tih trenutak bezumne misli
jedine još ostale u ratnoj spremi.
* * *
Marijan Grakalić (1957), publicist, prozaik i pjesnik, objavio je više pjesničkih knjiga. Među ostalim Pjesme od formata (2014), Pjesme izgubljenih ljeta (2019), pjesničku haiku-knjigu Samuraji šanka iz 2020. te fotopoetičnu monografiju Po dragom kraju, koju potpisuje uz fotografa Zorana Osrečaka, objavljenu 2021, u kojoj se nalaze pjesme o zelinskom kraju. Ono što je posebnost Grakalićeve lirike jest okrenutost prošlom, naglašena metaforičnost, ali ne u smislu pozicije onoga tko bi bio samo laudator temporis acti, već proživljenost i sugestivnost, nostalgičnost, klasicistički odmjeren izraz u kojem autor ne piše isključivo iz pozicije jastva, već želi prijeći granice ovog svijeta, odnosno „prevoditi s drevnih jezika“. I novi ciklus, Pjesme vojnika, karakterizira okrenutost događajima iz prošlih vremena, gust i koncizan izraz, dojmljivost detalja kojima povezuje iskustvo svagdana i iskustvo vojnika na ratištu. Grakalić je naime i 1991. i 1995. godine kao hrvatski vojnik bio na ratištima, no tek nakon trideset godina odlučuje svoja iskustva, bolna i traumatična, poetski prikazati, bez hipertrofije, odmjereno i slikovito, snažnim metaforama i metonimijama kojima dočarava i atmosferu rata i teški položaj vojnika koji brani svoj dom.
U Grakalićevim pjesmama osjeti se ta pozicija ništavila, neznatnosti ljudskog bića u ratnoj zbilji, o tome jasno govore stihovi „tek toliko da se osjeti kako nisi ništa / pod bijelim svjetlom signalne rakete“. U pjesmama se osjeća atmosfera suspensa, napetosti koju stvara gomilanjem epiteta, genitivnih metafora, bez mnogo glagola, te tako nastaje osjećaj nivelacije jer nema razlike „između nas užeglih u / rovu / i onih koji dolaze k nama kako bi blatom / postali“. Čovjek je jednak stvari, u toj tjeskobnoj atmosferi vlažnosti, guste magle i zvukova rafala. Umjesto slike, kao lajtmotiv nameće se zvuk: „u unutarnjem sluhu rata / sve se pretvorilo u zvukove: / i radosti i jauci, i patnje i jad, / i sreća i smrt“. U pjesmama se osjeća pomirenost sa stanjem, blizina smrti, odjek izgubljenih dana, koji se pojavljuje i u prethodnim Grakalićevim knjigama, no u ovim pjesmama posebno je naglašen jer je riječ o specifičnom iskustvu vojnika suočena sa smrću i patnjom drugih.
Posebno snažno dočarana je praznina, kada se nakon oslobođenja vraća u svakodnevnicu: „kamion je stao iza kazališta i u prljavoj / uniformi / postajem glumac na pločniku u gradu koji je / već / otišao dalje“. Upravo razdvojenost od vremena svijeta koje teče pridonosi tomu da se rat iz vanjskih prostora premješta u „unutarnju stvarnost“, koja se tek nakon mnogo godina može poetski izraziti. U suvremenom hrvatskom pjesništvu nedostaje izvrsne poezije koja poetizira Domovinski rat, možda je sada trenutak nastanka vremenskog odmaka u kojem će pjesnici ratnici početi pisati dobru poeziju. Ciklus Pjesme vojnika autora Marijana Grakalića svakako zaslužuje taj epitet književne kvalitete.
728 - 27. siječnja 2022. | Arhiva
Klikni za povratak