Vijenac 727

Glazba

Novogodišnji koncert 1001 noć, HNK pl. Zajca, Rijeka, 27. prosinca

Plesna poletnost novogodišnjeg koncerta

Piše Gloria Fabijanić Jelović

Prvi od pet novogodišnjih koncerata, nazvan 1001 noć, riječkoga HNK-a Ivana pl. Zajca uspješno je izveden pred gotovo ispunjenim gledalištem u Rijeci. Sjajni glazbenici Riječkog simfonijskog orkestra pod vodstvom fantastičnoga mladog šefa dirigenta, maestra Valentina Egela, priuštili su zainteresiranoj publici beskrajan užitak slušanja brižljivo i zanimljivo izabrana programa.

 Večer je započela simfonijskom poemom finskog skladatelja Jeana Sibeliusa En saga (Legenda) iz 1892, koju je autor prepravio 1901. i u kojoj se kroz čaroliju glazbe doživljavaju slike finskih prostranstava, zamagljenosti kraja te ljepote i prolaznosti finskoga proljeća. U djelu se zrcali svijest o veličanstvenosti prirode i zaigrana mašta pod utjecajem legendarnog svijeta, što je Riječki simfonijski orkestar oživio punoćom zvuka, sjajno izrađenom dinamikom uz vrsne soliste – obou, klarinet i violu. U suiti Aladin Carla Nielsena izvedeni su ulomci Orijentalni marš, Tržnica u Ispahanu i Afrički ples, u kojem je orkestar briljirao preciznim osjećajem za ritam, gdje su do izražaja došli udaraljkaši. Za kraj prvog dijela koncerta publika je uživala u Polovjeckim plesovima (baletna scena iz II. čina opere Knez Igor) Aleksandra Porfirjeviča Borodina, gdje su melodijski emotivno dominirali drveni puhači (oboa, flauta, klarinet, engleski rog i fagot), vođeni vještom i preciznom rukom maestra Egela. Borodin je duboko originalan melodičar, smion u harmoniji i blještavo živopisan u svom nacionalnom glazbenom izričaju.


Maestro Valentin Egel i njegovo rasplesano vođenje Riječkoga simfonijskog orkestra bilo je fascinantno / Snimila Gloria Fabijanić Jelović

U drugi dio koncerta publiku je uvela simfonijska suita Šeherezada Nikolaja Rimskog-Korsakova. Rimski-Korsakov, dirigent, pedagog i teoretičar, bio je ponajprije operni skladatelj, odnosno skladatelj opernih priča. Šeherezada je planetarno popularno Korsakovljevo djelo, nastalo iz skladateljeve težnje za dočaravanjem istočnjačkih i fantastičnih ugođaja, a podloga je simfonijskoj suiti čuvena zbirka istočnjačkih legendi Tisuću i jedna noć. Na koncertu su izvedena dva stavka od četiri – More i Sinbadova lađa. Na početku izvedbe skladatelj predstavlja dvije glavne osobe priče – okrutnoga i nemilosrdnog sultana Šahrijara, u temi koju donosi cjelovit orkestar, i njegovu ženu Šeherezadu, koja se predstavlja violinom solo uz pratnju harfe.

Publika je uživala u izvedbi solističkih dionica na violončelu, violini, harfi i flauti. Uslijedio je Lohengrin, preludij za 1. čin opere Richarda Wagnera, u kojem se orkestar predstavio profiliranim pianissimima i čistim i sigurnim gudačkim visinama, dok je koncert-majstor Anton Kyrylov pokazao svoj izvrsni umjetnički solistički izričaj. Upravo se Lohengrin smatra prvim usavršenim primjerom reformirane Wagnerove opere, gdje lajtmotiv postaje osnovom novoga sustava glazbeno-dramskog razvoja.

A onda je publici darovan Johann Strauss II, bez kojega nema ni jednoga novogodišnjeg koncerta. Uz njegovo ime vezana je pojava bečkoga valcera u opereti. Tom popularnom plesnom trodobnom ritamskom obrascu, koji je našao put i do opere, Johann Strauss mlađi dao je polet i svježinu, koja se osjeća u njegovim čuvenim valcerima Na lijepom plavom Dunavu, Priče iz Bečke šume, Proljetni zvuci i mnogima drugim. Pod njegovim utjecajem valcer je postao neizostavni element bečke i europske operete. Na novogodišnjem koncertu prvo je izveden Egipatski marš, u kojem su glazbenici i pjevali, nakon toga je uslijedio valcer Tisuću i jedna noć, u kojem su se izvedbom istaknuli truba i violončelo, da bi u izrazito brzom tempu orkestar izveo neizbježnu Trič-trač polku. Prekrasan valcer Ruže s juga dojmio se publike, a za kraj, kao poslastica, odjeknula je neizostavna novogodišnja polka Pod gromovima i munjama.

Maestro Valentin Egel pomno je razradio svaki detalj sjajnoga koncerta, dok je njegovo rasplesano vođenje Riječkoga simfonijskog orkestra bilo zaista fascinantno – njegove ruke i kretnje tijela pričali su uz orkestar još jednu glazbenu priču darovita umjetnika. Skladno pripremljena scena sa satom u središtu iza orkestra, dvama bijelim borovima i bijelim zvonima na prosceniju uklopila se u dojmljivu novogodišnju glazbenu priču. Nakon dugotrajna pljeska oduševljene publike uslijedili su valcer Na lijepom plavom Dunavu i dvostruka izvedba Radetzky marša, u čiju su se izvedbu, tradicionalno, uključila i svi prisutni.

Vijenac 727

727 - 13. siječnja 2022. | Arhiva

Klikni za povratak