Vijenac 727

Likovna umjetnost

Josip Vaništa, Sva lica Gorgone, Galerija Forum, 16. prosinca 2021–22. Siječnja 2022.

Novo lice Josipa Vanište

Piše Barbara Vujanović

Izložbeni projekt predstavio je nikada viđene karikature koje tematskim i stilskim rasponom produbljuju razumijevanje autorskog i osobnog svijeta Josipa Vanište, ključne ličnosti kulturne i intelektualne scene druge polovice 20. i početka 21. stoljeća

Godine 2014. u intervjuu koji je dao novinaru Dobroslavu Silobrčiću za Jutarnji list, slikar Josip Vaništa je, između ostaloga, kazao: „Vrijeme je taj strahoviti sudac. Možda se za deset, petnaest godina pojavi mali element koji će oživjeti. Dolazi vrijeme apsolutne tišine kad čovjek nestane...“ Sedam godina nakon te izjave i gotovo četiri godine nakon smrti umjetnika svjedočimo živosti njegova kompleksnog opusa, koji neprestano pruža izazov novih interpretacija i otkriva se u dosad nepoznatim fasetama. Za to je zaslužan unuk, Luka Filipović, voditelj Zaklade Josipa Vanište. On je u suradnji s povjesničarem umjetnosti i voditeljem Galerije Forum Feđom Gavrilovićem prošle godine ostvario dva važna projekta – knjigu Druga strana te izložbu Sva lica Gorgone, postavljenu u Galeriji Forum. Izložbeni projekt predstavio je nikada viđene karikature koje tematskim i stilskim rasponom produbljuju razumijevanje autorskog i osobnog svijeta Josipa Vanište, ključne ličnosti kulturne i intelektualne scene druge polovice 20. i početka 21. stoljeća.


Vaništa kod Krleže
(unutrašnja strana Vaništinih novosti s Belom i Miroslavom Krležom na prednjoj strani), kraj 1970-ih, početak 1980-ih / Snimio Ivan Posavec

Mentalna inspiracija i provokacija

Nenametljiva i po mnogočemu apartna pojava, istovremeno usmjerena na samostalno i kolektivno propitkivanje granica umjetnosti, iako se ostvarila unutar institucija kao što su zagrebački Arhitektonski fakultet i Hrvatska akademija znanosti i umjetnosti, gravitirala je prije svega suvremenicima i prethodnicima iz područja likovnosti, filozofije, književnosti i glazbe. U intimnoj i stvaralačkoj bliskosti s Milanom Steinerom, Marinom Tartagliom, Émilom Cioranom, Miroslavom Krležom, Arnoldom Schönbergom, pripadnicima umjetničke grupe Gorgona, Vaništa je crpio kreativnu, odnosno mentalnu inspiraciju i provokaciju. U tim je izravnim i neizravnim susretima gradio autentični izričaj i shvaćanje vremena i prostora u kojem je živio i stvarao. Medij karikature, koji nikako ne bi bio prva asocijacija na tvorca Beskrajnoga štapa, već stoljećima na osobito pronicav i zabavan način odražava stvarnost aktualnoga trenutka, napose njegov politički aspekt. Vaništa je karikature posvetio sebi najbližima, supruzi Roszi, znancima, susjedima, neimenovanim kolegama s Akademije, zatim Marijanu Jevšovaru, Đuri Sederu, Tartaglii, Dimitriju Bašičeviću Mangelosu, Miroslavu i Beli Krleža, domaćim i stranim predstavnicima estrade, poput Tereze Kesovija, Drage Diklića, Barbre Streisand, natjecateljima Big Brothera i drugima.


Drago Diklić
, 1960-ih


Roszi Vaništa
, 1980-ih

Interes za karikaturu traje od konca 1940-ih, razdoblja studiranja na Akademiji likovnih umjetnosti u Zagrebu, do 2000-ih. Feđa Gavrilović, autor izložbe koja pruža uvid u sve faze toga segmenta opusa, u predgovoru ističe: „Karikature je, uglavnom, radio za uzak krug obitelji i poznanika, ali kako je ponekada ilustrirao priče za Vjesnikova novinska izdanja, tu i tamo bi objavio i poneku karikaturu u novinama. No, nije bio karikaturist. (…) Josip Vaništa nerijetko je svoju obitelj uveseljavao duhovitim crtežima, njegovim ponajboljim karikaturama i kolažima. Tu je nekoliko autokarikatura, karikatura njegove supruge Rozsi, kao i cijele male interne novine koje sam, za potrebe ove izložbe, nazvao Vaništine novosti.”

Vaništin pristup dobrohotan je prema protagonistima vlastite svakodnevnice, suvremenicima velikanima, herojima i heroinama pop-kulture. S podjednakom je simpatijom (dakle bez zajedljivosti i maliciozna preuveličavanja) pristupao poznatima i nepoznatima, slavnima i anonimnima, te pojedincima koji se nalaze u procijepu tih krajnosti, nastojeći prigrabiti svojih petnaest minuta slave.

Tridesetak odabranih karikatura pokazuje sposobnost prilagodbe rukopisa – od minimalizma krokija, preko uvođenja kolaža do prepuštanja slikarskome nervu. Kompozicija je gdjekad svedena na najnužnije elemente opisa osobe, a gdjegdje je elaborirana. Čest je i kratki tekst, komentar, isječak dijaloga, izrečenoga ili unutarnjega monologa, kojim umjetnik dodatno kontekstualizira i personalizira prikazano. Prividno odustajanje od izravne kritike ustupa mjesto involviranosti i zainteresiranosti, koje su neizbježne u susretu s tim karikaturama.

Odsustvo političkih tema

Nevjerojatna je njihova formalna i sadržajna svježina bilo da je riječ o prizoru s mrko rezigniranim no raspričanim Krležom ili s raspjevanim šansonjerima i malaksalim studentima Akademije maksimalno uživljenima u svoju izvedbu i rad. Tanka je, možda čak nepostojeća granica između banalnosti i uzvišenosti, inherentne umjetnicima i intelektualcima, a postupno skliznuće u reality show-vulgarnost lišena je komentara i oštrice osude. Feđa Gavrilović stoga zaključuje: „Gorgona, uostalom, označava stvorenje iznimne ružnoće čiji pogled čovjeka pretvara u kamen. To je možda ta naša svakodnevica, koja bukom pokušava odagnati sveprožimajući besmisao. Vaništa je i u njezinu pogledu uspio pronaći neku intrigu, zagonetnost i dubinu. Nije joj, kao Perzej, odrezao glavu. Dopustio joj je da ga okameni i, potom, primio njezine darove.“

U društvu sve dominantniju vulgarnost Vaništa je ionako dodatno analizirao, i ti su zapisi objedinjeni u jednom od poglavlja knjige Druga strana. Za kraj potrebno je napomenuti da politika, kojoj se ionako uvijek sklanjao, nije zastupljena u izloženim radovima, koji su testament vremena u kojem su nastajali, ali nisu njegov jednoobrazni odraz. Umjetnikov univerzum sa svim pripadnim vrijednostima i postulatima delikatno je iscrtan na karikaturama koje nas na drukčiji i neobičan način uvode u misaonost i osjećajnost Josipa Vanište.

Vijenac 727

727 - 13. siječnja 2022. | Arhiva

Klikni za povratak