Vijenac 725 - 726

Glazba

Glazbeni umjetnici Zagrebu, Marija Kuhar Šoša, sopran, i Mario Šoša,
klavir, KD Vatroslava Lisinskog, 24. studenoga

Koketiranje s verističkim arijama

Piše Jelena Knešaurek Carić

Ciklus Glazbeni umjetnici Zagrebu u organizaciji Hrvatskoga društva glazbenih umjetnika već gotovo tri desetljeća zagrebačkoj i hrvatskoj publici predstavlja ponajbolje domaće glazbenike, soliste i komorne ansamble koji svojim recitalima čine, zapravo, jedini komorni ciklus koncertne sezone koji nije determiniran ansamblom kao protagonistom, već u njemu sudjeluju svi profili instrumentalista i pjevača. Pošto je zbog obnove zatvoren Hrvatski glazbeni zavod, dosadašnji domaćin ciklusa, koncerti se od ove sezone odvijaju u Maloj dvorani Vatroslava Lisinskog s iznimkom prvoga koncerta, rođendanskog recitala Đorđa Stanettija koji je 12. listopada održan u HGZ-u.


Duo Kuhar Šoša – Šoša pripada umjetnicima senzibilna interpreta

Marija Kuhar Šoša, sopranistica impresivne operne i solističke vokalne karijere, te Mario Šoša, izvrstan pijanist i njezin stalni umjetnički suradnik, bili su protagonisti koncerta održana 24. studenog koji je ponudio raznolik presjek vokalne lirike podjednako predstavljajući hrvatsko i inozemno stvaralaštvo. Pjevačica koju pamtimo kao Mozartovu Papagenu, Paminu, Zerlinu, Susanne, Verdijeva Oscara i Nanette, Zajčevu Jelenu, Smetaninu Esmeraldu, Donizzetijevu Adinu i u nizu drugih uloga, za koncert u ciklusu Glazbeni umjetnici Zagrebu odabrala je djela koja bismo mogli okupiti pod pojmom nježnosti kao zajedničkim nazivnikom.

Koncert je započeo četirima popijevkama Richarda Straussa, a završio emocionalno snažnim i glazbenim izričajem vrlo složenim ciklusom Enriquea Granadosa Canciones amatorias između kojih su svoje mjesto pronašla djela Ivane Lang i Josipa Hatzea. Među najranija Straussova ostvarenja pripadaju pjesme Zueignung (Posveta) i Die Nacht (Noć), dok su pjesme Du meines Herzens Krönelein (Ti krunice moga srca) i Meinem Kinde (Mom djetetu), uspavanka nježna ugođaja skladana uoči rođenja skladateljeva sina Franza, nešto kasnijeg datuma. Sve četiri pjesme otkrivaju značajke Straussova stvaralaštva za glas: dugi luk vokalne fraze, pažljivo i obilno dinamiziranje sukladno pjevanom tekstu, bogati harmonijski slog u klavirskoj dionici te toplinu ugođaja koji stvara iznimna sposobnost integracije teksta s glazbom. Sve spomenuto pažljivo su osmišljenom i iznimno nadahnutom interpretacijom prenijeli Marija Kuhar Šoša i Mario Šoša.

Nevjerojatna lakoća kojom se prilagođava najrazličitijim skladateljskim izričajima posebno je čujna bila u dvjema pjesmama Ivane Lang: ranome djelu Lan izrazito rapsodijske forme, a melodijski se vezuje uz baštinu narodne pjesme, te melankolične, impresionistički obojene pjesme Nokturno na stihove Filipa Valjala. Marija Kuhar Šoša i jedno i drugo djelo ispjevala je s nevjerojatnom lakoćom i sugestivnošću, pokazujući, uz mnogo puta dokazan neizmjerni talent, veliko razumijevanje djela koja nudi publici.

Josip Hatze uspio se opsežnim stvaralaštvom na polju vokalne lirike probiti na repertoar mnogih naših pjevača, što njegovo djelo svojom raznovrsnošću svakako zaslužuje. Iznimno maštovit u razvijanju melodike, poštujući zakonitosti glasa i ustrajavajući na skladnosti između melodije glasa i klavirskog sloga, Hatze je prije svega skladatelj melankoličnih, ljubavnih i filozofskih tema čija djela zahtijevaju iznimno senzibilna interpreta. Duo Kuhar Šoša – Šoša sasvim sigurno pripada takvim umjetnicima, što su dokazali strastvenim tumačenjem pjesama Majka i Serenada, koje koketiraju s odlikama verističkih arija te iznimnom profinjenošću u interpretaciji Lađe u noći i Suza.

Vokalno zahtjevne, ugođajem raznolike, a sve redom ispunjene visokim intenzitetom emocija, Canciones amatorias Enriquea Granadosa označile su kulminaciju izvrsnoga koncerta. Sjajna intonacijska preciznost, velik, ali kontroliran volumen glasa, iznimna osjetljivost pri dinamiziranju i majstorski oblikovane fraze odlikuju Mariju Kuhar Šoša, koja sasvim sigurno pripada najboljim hrvatskim pjevačicama. Mario Šoša nije samo pouzdan, već je u izvornom značenju riječi umjetnički suradnik Marije Kuhar, bez čijeg velikog znanja, odlične tehnike i prije svega sjajne muzikalnosti, ne bi bilo moguće ostvariti ovakav koncert. Veselimo se sljedećem njihovu projektu.

Vijenac 725 - 726

725 - 726 - 16. prosinca 2021. | Arhiva

Klikni za povratak