Vijenac 724

Glazba

Algarve Music Series, Faro, Portugal, 14–22. listopada

Portugalski glazbeni festival kao primjer

Piše Zdenka Weber

 

 

            Ljetni glazbeni festivali rasprostranjeni su diljem Europe i čine važnu kulturnu ponudu namijenjenu domaćinima i turistima koji večeri žele ispuniti ugodnim glazbenim doživljajima. U tome Hrvatska sa svojim glazbenim festivalima duž jadranske obale nije iznimka. Ipak, postoje europske pokrajine u kojima ljetni ugođaji zbog zemljopisnog položaja duže traju. Jedna od takvih je portugalska pokrajina Algarve, najjužnija pokrajina Portugala, površine 4.989km² i s oko 4.441.000 stanovnika. Najveći i glavni grad pokrajine je Faro. s oko 60.000 stanovnika sjedište sveučilišta (Universidade do Algarve) i biskupije. Južna obala Algarvea jedna je od najljepših turističkih odredišta Europe i tradicionalno jedno od najpopularnijih odredišta Portugala, pa i jedno od najpopularnijih u Europi. Boravak u toj pokrajini, u gradu Faro, omogućio nam je poziv mladih portugalskih glazbenika, violončelistice Isabel Vaz i pijanista Vasca Dantasa. Naime, dvoje vrsnih mladih glazbenika nastupalo je na koncertu u Varaždinu još prije tri godine, kada je njihov angažman inicirao tadašnji portugalski veleposlanik Jorge Silva Lopes.

Ljetni festivali – Faro i Osor

Violončelistica Isabel Vaz i pijanist Vasco Dantas predstavnici su današnje mlade generacije iznimno mobilnih glazbenika koji studiraju u svojim domovinama. a tada kreću u svijet, usavršavaju se na važnim glazbenim učilištima u razredima vrhunskih pedagoga i solista te nerijetko i ostaju živjeti u nekom od glazbeno razvijenijih europskih središta. Tako još niti tridesetogodišnja Isabel Vaz kao slobodna glazbenica djeluje u Amsterdamu, a njezin vršnjak Vasco Dantas ubire plodove svoje odlične tehničke i glazbeničke nadarenosti uglavnom u Njemačkoj. Ali mladi i očito nacionalno svjesni glazbenici već šestu godinu organiziraju glazbeni festival u domovini, a izabrali su grad Faro zbog njegove privlačnosti, odličnih klimatskih uvjeta po kojima je još i listopad ljetni mjesec te svakako i zbog uvjeta koje im gradska uprava pruža s obzirom na prostore održavanja koncerata. Dakako, ponajprije se ograničavaju na komorne koncerte, jer Faro ne raspolaže većim koncertnim dvoranama, kao i uglavnom na portugalske glazbenike, budući da ne raspolažu dovoljnim dotacijama koje bi im omogućile pozivanje stranih umjetnika.

            Kada bi se uspoređivao festival u Faru, Algarve Music Series, s nekim od hrvatskih ljetnih glazbenih festivala, bile bi to svakako Osorske glazbene večeri. To se ponajprije odnosi na sadržajnu koncepciju festivala jer i portugalski festival nastoji afirmirati nacionalne skladatelje osmišljavanjem koncertnih programa na način uključivanja portugalskih skladatelja u programe s vrhunskim europskim skladateljima. Pa ipak, portugalski je festival klasične glazbe po trajanju skromniji i ove je godine okupio tek pet koncerata.

            Svečano otvaranje 14. listopada bio je događaj koji koncepcijom može poslužiti kao zanimljiv primjer. Naime, koncert je održan u Gradskom muzeju (Museu Municipal), u dvorani u kojoj su izloženi slikarski radovi portugalskih baroknih majstora. Nastupio je pijanist Vasco Dantas i na početku vrlo vehementno izveo posljednju Beethovenovu klavirsku sonatu, Sonatu u c-molu, br. 32, op. 111, kao posvetu velikanu klasične glazbe u povodu 250. obljetnice rođenja koju je svijet obilježavao prošle godine, a zbog pandemije mnogi glazbenici nisu mogli dati svoj obol proslavi.


Pijanist Vasco Dantas i plesna skupina Algarve – Companhia de Dança do Algarve

Nakon tehnički superiorne i doista „olujne“ izvedbe jedne od najzahtjevnijih klavirskih sonata slijedilo je iznenađenje. Naime, pijanist Vasco Dantas nastavio je svirati izvodeći suitu za klavir Slike s izložbe koju je Modest P. Musorgski skladao 1874, u spomen na prijatelja slikara i arhitekta Wiktora Hartmanna, koji je preminuo godinu prije. Jedanaest Hartmannovih slika Musorgski je pretočio u deset stavaka suite, a kao uvod i između slika još je šest stavaka, i to pet promenada bez naslova te jedan naslovljeni stavak. 

Koncert Četiri grada

I ništa ne bi bilo neobično da se pijanistu na prostoru ispred klavira nije pridružilo rasplesano društvo Plesne skupine Algarve – Companhia de Dança do Algarve. Dvadesetak mladih plesača, među njima uz djevojke i jedan mladić, plesalo je u duhovito osmišljenoj koreografiji u paru ili u manjim skupinama u kostimima koji oslikavaju svaki od sadržaja pojedine slike. Bila je to doista vesela, plesno virtuozna evokacija sadržaja Harmannovih slika uz vrlo koncentrirano sviranje pijanista. Tako osmišljene Slike s izložbe svakako su novost i ideja se može smatrati vrlo simpatičnom.

            Na drugom koncertu 15. listopada u intimnom ugođaju Kluba Farnese za sedamdesetak slušatelja izvodili su Isabel Vas, Vasco Dantas i pridruženi im udaraljkaš (marimba, vibrafon) Vasco Ramalho skladbe portugalskog skladatelja Jolyja Braga Santosa, mladoga turskog skladatelja Fazila Saya i suvremenog američkog autora Ransoma Aarona Waltersa, koji je multiinstrumentalist, producent i skladatelj široka spektra, a živi u Nashvilleu (već i ta činjenica, uz vrlo bogate biografske podatke koje nudi wikipedia, otkriva nadasve širok raspon interesa američkog suvremenika).

Nazvavši koncert Četiri grada, prema naslovu skladbe Four cities turskog autora, koji je glazbom opisao četiri turska grada, izveli su mladi Portugalci nadasve zanimljivu, poletnu, šaroliku, melodijski i ritmički razigranu glazbu pokazavši kako je suvremena komorno-glazbena produkcija danas u svijetu toliko brojna da su mnoga otkrića trajno moguća. Ako se dakako ima otvoren duh i spremnost za izvođenje malo poznate, ali svakako vrijedne glazbe. Publika je trud i novosti nagradila dugim i oduševljenim pljeskom.

            Na koncertima 16, 20. i 22. listopada nastupili su još Gudački kvartet Tejo sa skladbama Luísa de Freitasa Branca i Franza Schuberta, H4nds Duo koji čine pijanisti Tiago Nunes i António Silva izvodeći skladbe Schuberta, Griega, Glucka i Piazzole te na kraju festivala Gudački kvintet, koji je izveo kvintete Mozarta i Brahmsa. Sve u svemu festival koji je okupio dobro obrazovane i ambiciozne mlade portugalske glazbenike, ali iznad svega pokazuje velik angažman utemeljitelja, Isabel Vas i Vasca Dantasa. Njihova je energija u okupljanju glazbenika, animiranje slušatelja vrlo živim i poučnim konferansama, kao i afirmiranje portugalske i druge manje poznate glazbene produkcije doista dojmljiva. Upravo po tome mogu poslužiti kao primjer.

Vijenac 724

724 - 2. prosinca 2021. | Arhiva

Klikni za povratak