Vijenac 723

Književnost

KNJIŽEVNOST IZDVAJA

Damir Karakaš

Miroslav Kirin i Boris Vrga, Banijska književna antologija

Naslovljena sintagmom Banijska književna antologija i ostvarena kao koautorski projekt Miroslava Kirina i Borisa Vrge, ta sjajna antologija aktualizira pojam zapostavljenoga područja Banije te njezina književnog identiteta.


Izd. Meandarmedia, Hrvatski P.E.N. centar, Zagreb, 2021.

Prema riječima dvojice priređivača, također sjajnih pjesnika, potres ih je potaknuo da mimo medijski generirane konsternacije i sućuti ukažu na njezine kulturološke, posebice književne potencijale, te da ukažu na taj iznimno vrijedan, a nedovoljno poznat segment nacionalne i regionalne kulture. Tim prije što posljedice zemljotresa prijete da potru i unište banijsko duhovno nasljeđe i književni razvoj. Slijedom (za)danoga geografsko-kronološkog postamenta, oni su u antologiju između dvjestotinjak kandidata uvrstili dvadeset i šest pjesničkih i dvanaest proznih, stvaralački profiliranih i vrijednosno potvrđenih autora, rođenih između 1877. i 1992, koji su rođenjem, življenjem, djelovanjem povezani s Banijom. Vrijednu knjigu, prepunu vrhunske književnosti, zasnovali su na dva precizno definirana formalna kriterija. Prvi je prostorni, definiran administrativnim granicama Banije koje crtaju rijeke Kupa, Sava, Una i Glina, s naseljima Petrinja, Glina, Kostajnica, Dvor na Uni, Dubica i južna urbana zona grada Siska. Drugi je vremenski, obilježen stoljetnim kontinuitetom, točnije od pojave književne moderne.

Andrijana Kos Lajtman, Plava i smeđa knjiga

Andrijana Kos Lajtman ovih je dana objavila iznimnu knjigu poezije, rekao bih njezinu najbolju pjesničku zbirku dosad, pa se nadam da je ugledne pjesničke nagrade neće nepravedno zaobići. Poetski svijet cijenjene književne znanstvenice, najpoznatije po radovima iz područja suvremene književnosti, mogao bi se svesti na osnovne odrednice, misaonost i jezičnost, te pored njih intertekstualnost.


Izd. Meandarmedia, Zagreb, 2021.

U središtu interesa knjige složenost je ljudskih odnosa, koja, između ostalog, proizlazi iz teškoća komunikacije i tragova prošlosti te brojnih uloga u koje smo uhvaćeni, kao i tjeskobnosti svijeta. Plava i smeđa knjiga velik je doprinos hrvatskoj pjesničkoj sceni. Knjiga koja je, kako piše na koricama, istodobno prozračna i gusta, puna ekspresivnog asociranja i sugestivnih slika, značenjski usmjerena na teksturi ljubavi kao nosivu sastojku egzistencije.

Sanjin Sorel, Lampedusa, splav meduza

Lampedusa, splav meduza postmodernistička je poema, po mnogim karakteristikama jedinstvena u suvremenoj hrvatskoj poeziji. U njezinu je fokusu utapanje tisuća nevinih ljudi koji bježe od rata i jalova, isprazna rasprava o stoljećima europske umjetnosti i kulture, ističe urednik knjige Ervin Jahić.


Izd. HDP, Zagreb, 2021.

Pišući o dvostrukim standardima, kolapsu morala i lažne slike univerzalnih vrijednosti, Sorel ne štedi nikoga, pa ni sebe. Krećući se poetikama neoavangarde, u temeljno manirističkoj knjizi autor ispisuje katalog jezičnih iskustava, pa tako čitamo primjere neodadaizma, nadrealističkih postupaka, konkretizma i vizualnoga pjesništva, nailazimo na poigravanje patetikom, na konceptualizaciju odnosa umjetnosti i njezina stvaranja u „postkolonijalnom“ svijetu. Autor se obilato koristi ironijom i inter/meta(tekstualnošću), a referira se jednako na visoku kao i na popularnu kulturu.

Vijenac 723

723 - 18. studenoga 2021. | Arhiva

Klikni za povratak