Vijenac 722

Matica hrvatska

OMH u Slatini organizirao okrugli stol na Danima Milka Kelemena, 13. listopada

Milko Kelemen kao učitelj i pedagog

Zorica Varga

Ogranak MH u Slatini sudjeluje na Danima Milka Kelemena od početaka dajući prinos njegovanju lika i djela poznatoga slatinskog skladatelja svjetskog glasa Milka Kelemena. Budući da je Kelemen često isticao sebe kao učitelja i pedagoga, smatrajući poziv pedagoga najtežim na svijetu, slatinski je ogranak na ovogodišnjim Danima organizirao 13. listopada okrugli stol Milko Kelemen kao učitelj i pedagog u Zavičajnom muzeju Slatina u ozračju Kelemenovih partitura izložbe Kelemenovo stvaralaštvo. Posjetitelje i goste pozdravila je predsjednica slatinskog OMH Zorica Varga podsjetivši na početke suradnje Milka Kelemena i slatinske Matice, koja seže u 1994, kada je na poziv gradonačelnika Ivana Levara Kelemen došao u Slatinu o svom 70. rođendanu. Već sljedeće godine održan je prvi festival posvećen njemu, a OMH u Slatini daje mu svoj obol već 27 godina tiskanjem i predstavljanjem knjiga, tribinama i okruglim stolovima.


Predsjednica Ogranka Matice hrvatske u Slatini Zorica Varga, muzikologinja Sanda Vojković i glazbenik Goran Končar  / Snimio Petar Žarković

O Kelemenovoj pedagoškoj djelatnosti i njegovu utjecaju na glazbenike koji su živjeli uz Kelemena, Muzički biennale Zagreb i suvremenu glazbu govorili su vrsni poznavatelji njegova života i djela ugledni glazbenik, član Festivalskog odbora i Programskog vijeća Dana Milka Kelemena, predsjednik udruge UNISON Goran Končar i poznata muzikologinja i povjesničarka umjetnosti Sanda Vojković. Oboje su bili dugogodišnji bliski suradnici skladatelja Kelemena. Muzikologinja Vojković citirala je nekoliko Kelemenovih izjava koje je u neobjavljenu razgovoru s njim pod naslovom Skladateljske mijene zapisala 1975. muzikologinja i glazbena kritičarka Erika Krpan.

Kelemen je vodio tečajeve, glazbene radionice i predavao na akademijama diljem svijeta. Violinist Goran Končar dao je i drugo tumačenje Kelemena kao učitelja. Ispričao je kako je skladatelj ustrajavao na drukčijoj estetici zvuka, na potpuno novu stilu odnosa prema ritmu unutar kompozicije i upravo taj odnos prema interpretaciji činio je njegova tadašnja djela sasvim novima. Kelemena su zanimali zvukovi različitih instrumenata, ali i svi zvukovi u prirodi. „U njegovim notnim zapisima prisutno je mnogo znakova koje inače do tada nitko nije imao. U tom smislu njegov utjecaj na sve nas koji izvodimo njegova djela, ali i na kompozitore, kompozicijske tehnike, do te je mjere velik da danas nema skladatelja koji se ne služi nekim od Kelemenovih znakova u smislu interpretacije ili vođenja glazbene misli u svojim djelima, a koji su invencija Milka Kelemena. Neke stvari, koje na prvi pogled nisu logične, zapravo su potpuno nova invencija. To je ono što se meni kod njegove muzike čini bezvremenskim i u tom smislu on je bio učitelj. Bez njega mi to, naprosto, nismo mogli doživjeti.“

Vijenac 722

722 - 4. studenoga 2021. | Arhiva

Klikni za povratak