Vijenac 722

Glazba

Martina Filjak & friends za HGZ, Hrvatski glazbeni zavod, 29. listopada

Kraj za novi početak HGZ-a

Piše Zdenka Weber

U do posljednjeg raspoloživog mjesta popunjenoj Velikoj dvorani Hrvatskoga glazbenog zavoda održan je 29. listopada poseban, sasvim izniman koncert pod naslovom Martina Filjak & friends za HGZ, a nastupile su pijanistice Martina Filjak i Caroline Haffner, sopranistica Valentina Fijačko Kobić, violončelistica Monika Leskovar te Zagrebački solisti. Koncert je izravno prenosila HTV, a moderiranje voditelja Jane Haluza i Željka Tomca publika u dvorani mogla je pratiti preko ekrana postavljena ispod koncertnog podija.

Ljubiteljima glazbe i brojnim glazbenicima koji vole posjećivati i nastupati u najstarijoj zagrebačkoj koncertnoj dvorani, stotinama članova HGZ-a kao već gotovo dvostoljetne institucije zaslužne za utemeljenje glazbenog školstva, pa i nastanak Muzičke akademije, koja je prije sto godina stasala u zgradi u Gundulićevoj ulici, a od 2015. djeluje u novoj, vlastitoj zgradi na Trgu Republike Hrvatske, dobro je poznato da su ne tako davni potresi znatno oštetili sve prostore i ugrozili održavanje djelatnosti u HGZ-u. Trebalo je dakle nešto poduzeti kako bi se saniralo i osposobilo omiljeni koncertni prostor za dalji rad. Novoizabrana uprava na čelu s predsjednicom, izvanrednom profesoricom na Pravnom fakultetu Romanom Matanovac Vučković, odlučila je prekinuti sva događanja i zgradu u potpunosti predati radnicima koji će, nadajmo se što brže, u cijelosti obnoviti zgradu i pod vodstvom arhitekta Romana Šilje HGZ-u dati novo lice multimedijalnog i multikulturnog centra. Dakako, za takvu su inicijativu potrebna izdašna sredstva pa je sjećanje na nekadašnje osnivače HGZ-a, građane koji su donacijama osigurali izgradnju svojeg glazbenog sjedišta i dviju koncertnih dvorana, bilo poticaj za animiranje današnjih donatora i sponzora, osobito nakon oštećenja uzrokovanih zemljotresima i nužnošću sanacije zgrade. Uz financijsku potporu Ministarstva kulture i medija RH i sredstva iz Europskih fondova osigurana je glavnina financija, iako će i dalje biti nužna pomoć svih potencijalnih dobročinitelja.


Posebnim koncertom pijanistice Martine Filjak i gostiju obilježeno je zatvaranje zgrade HGZ-a radi obnove / Snimio Zvonimir Ferina

Određen kao „sudbinski dan“ posljednji je koncert 29. listopada – nominalno posvećen američkom donatoru Charlesu C. Tayloru, koji je prvi HGZ-u uputio novčanu pomoć, a preminuo je u siječnju – imao doista povijesnu težinu svojevrsne prekretnice. Naime, publika je zadnji put bila u Velikoj dvorani, gledatelji HTV-a i svi zainteresirani mogu zadnji put vidjeti povijesni izgled najstarije zagrebačke koncertne dvorane, a u kakvu će ruhu i s kojim izgledom sve osvanuti za nekoliko godina zasad je još nepoznanica. Moguće je, možda i patetično, reći da je to bio svojevrsni kraj za neki novi početak HGZ-a kao udruge građana i svih ljubitelja glazbe, lijepih umjetnosti, uzvišenosti duha i opće brige za odgoj i obrazovanje osobito mladih naraštaja, koji će nedvojbeno u sve unositi svoje sadržaje. Eto, živi bili pa vidjeli!

Čast ali i odgovornost za osmišljavanje tog posljednjeg koncerta dana je jednoj od najuglednijih hrvatskih pijanistica međunarodnog ugleda Martini Filjak. Ona je kao goste pozvala violončelisticu Moniku Leskovar, francusku pijanisticu Caroline Haffner i sopranisticu Lanu Kos, koja je zbog obveza u matičnoj Operi HNK-a morala odustati, pa je nastupila nacionalna prvakinja, sopranistica Valentina Fijačko Kobić, te Zagrebačke soliste, svakako važan ansambl koji je u HGZ-u prvi put nastupio davne 1954. godine.

Odabrani program, Preludij i fuga za orgulje u a-molu, BWV 543 J. S. Bacha u obradi za klavir Franza Liszta, u nadasve koncentriranoj i tehnički suverenoj izvedbi Martine Filjak, arija O mio babbino caro iz opere Gianni Schicchi Giacoma Puccinija, koju je uz pratnju Martine Filjak toplim i u visinama pouzdanim glasom otpjevala Valentina Fijačko Kobić, Chopinova Balada br. 4 u f-molu u vehementnoj interpretaciji gošće Caroline Haffner, Vokaliza Sergeja Rahmanjinova u nježnom pjevu violončela Monike Leskovar i sigurnoj pratnji Caroline Haffner, Dudaš (Iz Pintarichiane) Borisa Papandopula kao trajni dokaz vrhunskog gudačkog umijeća Zagrebačkih solista i na kraju večeri treći stavak Finale: Rondo. Allegro Beethovenova Trećeg koncerta za klavir i orkestar u c-molu, op. 37 sa solisticom uvjerljiva pijanističkog umijeća Martinom Filjak i uz pratnju Zagrebačkih solista, bio je praćen dugim, gromoglasnim pljeskom oduševljenja.

Nakon svake izvedbe za televizijsko su gledateljstvo voditelji Jana Haluza i Željko Tomac razgovarali s glazbenicima i s predsjednicom HGZ-a Romanom Matanovac Vučković, ali taj dio programa u dvorani nažalost nije bilo moguće čuti iako ga je bilo moguće vizualno pratiti. Uopće, jutarnja emisija na Trećem programu Hrvatskog radija u kojoj je urednica Iva Lovrec Štefanović opširno razgovarala s najduže zaposlenom u HGZ-u, knjižničarkom i arhivisticom muzikologinjom Nadom Bezić, kao i s predsjednicom Romanom Matanovac Vučković i pijanisticom Martinom Filjak, bilo je moguće saznati mnoštvo podataka o HGZ-u, jednako u odnosu na ono što je bilo kao i u odnosu na ono što se priprema. Tako će taj 29. listopada ostati zapisan kao nedvojbeno povijesni datum i svojevrsna prekretnica. Vrata HGZ-a ostaju zatvorena, do daljega. Pa neka to ipak ne potraje predugo!

Vijenac 722

722 - 4. studenoga 2021. | Arhiva

Klikni za povratak