Vijenac 721

Glazba

46. Samoborska glazbena jesen, Samobor,
25. rujna–3. listopada

Samobor kao glazbena metropola

Piše Jana Haluza

Glazba je univerzalan jezik, ona dira u srca ljudi svih vjera i nacija. Ona je utjeha u teškim trenucima i poticaj na veselje, a sve nam to itekako treba u teškim vremenima pandemije te materijalnih i duševnih posljedica zemljotresa. Samobor, slikovit gradić koji svi koji su ga jednom posjetili žele ponovo obići – ne samo kako bi uživali u prirodi podno zelenih brežuljaka, kušali kremšnite i nazdravili uz bermet – proteklih se godina prometnuo u lokaciju poznatu glazbenicima diljem svijeta.

Ovogodišnja je 46. Samoborska glazbena jesen pod svoje okrilje u devet dana na trinaest vrhunskih koncerata prikupila čak 44 glazbenika iz zemlje i svijeta koji su stigli s raznih strana kako bi svojim muziciranjem dali Samoborcima poruku mira i nade u život poslije korone. Dok je prošlogodišnje izdanje bilo silom prigoda orijentirano na domaće snage, ovo je doista dalo vjeru u bolje sutra povratkom na već uhodan međunarodni sastav glazbenika.


Na glazbenoj karti svijeta dva su međunarodna natjecanja u Samoboru – Ferdo Livadić i New Note.
Na fotografiji Zagrebački kvartet saksofona / Snimio ŠIME MODRIĆ / PRESS SGJ

U prvom redu, ondje su se okupili vodeći hrvatski glazbenici iz svijeta, tako samo u Samoboru u našoj zemlji možemo čuti kako sviraju violinist Borivoj Martinić Jerčić i pijanist Javor Bračić iz Amerike, zatim violinist Aleksandar Ivić iz Njemačke (jedini Hrvat među članovima Berlinske filharmonije) te violončelistica Jelena Očić iz Amsterdama. Bila je tu i cijela večer posvećena baroku u tumačenju njemačkog ansambla Thueringer Bach Collegium s arijama iz oratorija, opera i kantata donesenim glasovima naše sopranistice Marte Schwaiger i izvrsnoga mladog njemačkog kontratenora, 28-godišnje zvijezde baroknih opera u Europi, Nilsa Wanderera.

 Ali ono po čemu se Samobor doista prepoznaje na glazbenoj karti svijeta dva su međunarodna natjecanja integrirana u program – ono izvođačko-glazbeničko Ferdo Livadić, koje dokazano stvara glazbene zvijezde, i ono skladateljsko New Note, koje promovira novu glazbu za određeni sastav, ove godine onu za kvartet saksofona. Već je u večeri otvaranja, koju je prenosila nacionalna televizija na Trećem programu, otkriveno koliko autori festivala – umjetnički ravnatelj Srećko Bradić i njegova desna ruka, producentica Renata Glojnarić – dišu s glazbenim bićem oko sebe.

Večer nakon što je u Zagrebu sezonu u Lisinskom otvorila Zagrebačka filharmonija svirajući pod vodstvom mlađahnoga poljskog šefa dirigenta Dawida Runtza 1. Mahlerovu simfoniju, Titan, to smo djelo mogli čuti prvi put u Hrvatskoj u posebnoj komornoj inačici iz pera njemačkoga pijanista i aranžera Klausa Simona. Šesnaestero ponajboljih hrvatskih glazbenika zamijenilo je veliki simfonijski orkestar, a komornim je sastavom vrsnih solista majstorski ravnao mladi Veton Marevci. Taj raritet predstavio je poznate teme u novom svjetlu i soliste stavio u drukčiji orkestralno-komorni kontekst.

Teško je između njih izdvojiti najbolje, jer srž je u zajedničkoj sprezi višestrukih umijeća svih, ali vrijedi sve navesti poimence: koncertni majstor Borivoj Martinić Jerčić i Kruno Marić (violine), Aleksandar Milošev (viola), Monika Leskovar (violončelo), Ivica Nestić (kontrabas), Lucija Stilinović (flauta), Branko Mihanović (oboa), Mihael Paar i Bruno Philipp (klarineti), István Mátay (fagot), Bánk Harkay i Zoran Katić (rogovi), Luka Buljan (truba), Lana Bradić (klavir), Ivan Šverko (harmonika) i Ivana Kuljerić Bilić (timpani i udaraljke). S jedne strane skladne solističko-komorne suradnje u prijateljskom okružju i svjetskom repertoaru poput seksteta na zatvaranju s kvintetima Mozarta i Brahmsa (prvu je violinu preuzeo tu jedan od prvih violinista Berlinske filharmonije, Aleksandar Ivić, dok su im se pridružili spomenuti čelistica Jelena Očić i pijanist Javor Bračić), a s druge veliki pijanistički recitali (Mia Pečnik i Javor Bračić) čine programsku okosnicu.

Na 18. međunarodnom natjecanju mladih glazbenih umjetnika Ferdo Livadić, sastavnom dijelu programa festivala, javne je večernje recitale u Galeriji Prica održalo šestero mladih umjetnika (troje pijanista, dvojica tenora i jedan oboist). Pobjedu je odnio tenor Filip Filipović, te za njega skladatelj Tomislav Oliver sada piše novo djelo koje će se praizvesti na idućem festivalu. Ove smo godine tako kao dodanu vrijednost programa dobili novo djelo Mirele Ivičević, vrlo uspješan Chain Reaktion za prošlogodišnju pobjednicu, flautisticu Luciju Stilinović i njezinu pijanističku partnericu Zrinku Ivančić Cikojević.

Na 10. međunarodnom skladateljskom natjecanju New Note (već desetljeće također sastavni dio festivala) pobijedio je mladi Šveđanin Frej Wedlund, čije je djelo za četiri saksofona Crumblings praizveo Zagrebački kvartet saksofona u sklopu cjelovečernjeg recitala. Uzbudljivoj se glazbenoj priči radujemo i iduće Samoborske glazbene jeseni.

Vijenac 721

721 - 21. listopada 2021. | Arhiva

Klikni za povratak