Vijenac 721

Kazalište

Dina Vukelić, Darian, hrvatski kralj samopomoći, red. Krešimir Dolenčić, SK Kerempuh,
premijera 10. listopada

Intrigantna distopijska satira

Piše Andrija Tunjić

Nakon pandemijske normalnosti kakva nam je postpandemijska stvarnost, što su ljudi u njoj postali i što ih očekuje u budućnosti, je li današnji čovjek nesvjestan postpandemijskih posljedica? Na ta pitanja pokušava odgovoriti i zorno ih predočiti dramska spisateljica Dina Vukelić u iznimno aktualnoj i intrigantnoj hrvatskoj orvelovskoj distopijskoj satiri Darian, hrvatski kralj samopomoći, koja je 10. listopada praizvedena na pozornici Satiričkog kazališta Kerempuh, u režiji Krešimira Dolenčića.

Ono što je postalo normalno autorica Vukelić propituje i nudi nam hipotetičnu i ovješćujuću sliku, ili privid te slike, koja nije nimalo optimistična. Barem onima koji još vjeruju u nekadašnju normalnost života neinficirana ne samo pandemijom COVID-19 u tijeku nego i pošastima suvremene nam civilizacije – svega onoga što je čovjeka učinilo žrtvom sve dominantnije modernosti. U tu svrhu poigrava se hrvatskom stvarnošću u blizoj nam – možda i bliskoj – budućnosti, u 2030. godini, njezinim nesretnim narodom, njegovim običajima i navikama, sve agresivnijim konzumerizmom i zaglupljivanjem zdrava razuma. Još koliko-toliko zdrava.


Naslovne uloge u predstavi igraju Borko Perić (Darian) i Filip Detelić (Stari) / Snimio Ivan Posavec

Naime, glavni lik tog Vukelićkina futurističkog mirakula Darian, hrvatski kralj samopomoći, osoba je koju u izolaciji od stvarnosti 43 godine odgaja i životu uči Stari – star stotinu godina, iskusan i vičan dramatičnim i turbulentnim društvenim stanjima – kojemu se život zgadio, osobito suvremeni, te od Dariana traži da se izolira od ljudi i takva življenja.

Darian je poslušan, ali se u rijetkim trenutcima instinktivno pobuni. A onda, kada se Stari “ustrijeli” prvi put, Darian, neokaljan vanjskim svijetom, izlazi među taj svijet i postaje superjunak nesretnog naroda; njegovih marginalaca, autsajdera, influencera, „zvijezda koje (ne) opstaju, ovisnika o psihofarmaticima, opijatima, tehnologiji društvenih mreža“. Postaje njihov čudotvorac, izbavitelj...

„Darian prolazi kroz postaje društva načetog pandemijom, nesrećama, izolacijama i samoćom neiskvaren poput kakva modernog Candida i pritom uči o stvarnosti“, piše autorica u afiši predstave. Zatim pojašnjava kako je „satira povezana s današnjim trenutkom u kojem stvarnost, uslijed pandemijske situacije i socijalne distance, nalikuje na kakav SF film. Tehnologija i virtualni svjetovi preuzimaju živote, a pojedinca preuzima želja da se pod svaku cijenu spasi i pronađe instant-recept za sreću.“ Što je nesretnima sreća?

Vukelićkina satira ne nudi jasan odgovor. Ali zorno predočava kako je ljudima malo potrebno da se transformiraju, da obožavaju nekoga o kome ništa ne znaju jer vide da im nudi nešto drukčije od onoga što žive. Što ljudskoj znatiželji ili egoizmu nije dovoljno.

Predstava počinje prologom u kojem nesretni narod jadikuje nad nesretnim životom te glorificira moralnost i tjelesnu nevinost Dariana, zahvaljuju mu i slave ga jer ih je spasio „kada se svijet potopio i raspao“. Donio je „sreću i nadu, stao je na kraj našemu jadu, preporodio nas sve po redu, izbrisao naroda bijedu“.

To im je priskrbio kada u svijetu vlada nestašica smisla, sreće, „serotonina, oksitocina, endorfina...“, kada je „nesretan narod u strahu od dodira i ljudskog kontakta“. Kada se nesretni narod tješio antidepresivima, antiizolativima, fejk vijestima, hitrom hranom G-M-O-dificiranom, virtualnim realitetom, holo-projiciranim svijetom“, kada je kljukan „tableticama di-hidro-hidro-oksi-feliks-kodona, injekcijama tetra-mikro-deksa-ciklo-mitrona“, kada vlada „korupcija, mitologija, nova ekologija, savjesna reciklaža, androidna masaža ... zabava, zaborav, ništavilo, tupavilo“.

Kada ni ptice više ne grade gnijezda jer „možda to nisu ptice“, nego „dronovi i nano-pčele“, kada „nas sve špijuniraju“! Kad su ljudi željni „istinskoga međuljudskog kontakta i Ministarstvo sreće nudi tjedne zagrljaje uz povoljne cijene u čistim i sterilnim uvjetima“. Tada „Darian izlazi iz kuće prvi put bez ikakve zaštite i ukaže se na Trgu žrtava pandemije i obasja ga svojom pojavom“.

Kako ih je spasio, podigli su mu hram po njemu nazvan. No on i dalje nema kuće, ne zna gdje će živjeti. Možda su rješenje, kako zadnji živući hrvatski filozof kaže: „Trgovi. Holo-kolodvori? Kabine za beskućnike Reciklažna polja? Finalna injekcija tetra-mikro-deksa-ciklo-mitrona?“

Redatelj je satiru pročitao kao grotesku, naglasivši njezin ironijskokomični sloj, koji je manje prostora ostavio posljedicama stvarnosti. Kao da se prestrašio drame nesretnih u kojoj se suvremeni novonormalni čovjek nalazi. Pritom je u glumačko-izvedbenom dijelu podlegao modi i trendu tzv. novog kazališta koje živi od instant-rješenja i ne haje za misao rečenice nego za brzinu izgovaranja riječi, lošu artikulaciju i karikaturalnost, što je dodatno kompliciralo ionako konfuznu glumačku sinergiju različitih stilova i ritmova.

Glumci su se trsili energijom i snalazili između infantilnosti Dariana (Borko Perić) i hitrine reklamnih poruka Staroga (Filip Detelić). Glumili su još Ana Maras Harmander (Eva), Eugen Stjepan Višić (Emanuel), Rea Kamenski-Bačun (Zara), Fabijan Komljenović (Odvjetnik), Igor Jurinić (Kamerman), Josip Brakus (Bivši muž Marijane Lalić), Matija Šakoronja (Filozof), Danijela Evđenić (Influencerica ) i Josipa Anković (Vodič).

Zanimljivu scenografiju i kostime kreirala je Valentina Crnković, glazbu Ivan Josip Skender, svjetlo Željka Fabijanić Šaravanja, scenski pokret Matea Bilosnić.

Vijenac 721

721 - 21. listopada 2021. | Arhiva

Klikni za povratak