Vijenac 720

Glazba

51. Varaždinske barokne večeri, 17–29. rujna

Varaždin – neiscrpan izvor baroka

Piše Zdenka Weber

Kako zbog pandemije prošle godine – iako je za Varaždinske barokne večeri (VBV) to bilo pedeseto, dakle jubilarno izdanje festivala – nije mogla biti nastavljena tradicija suradnje s državama partnerima, zadovoljstvo je da su 51. Večeri organizirane na uobičajen način, i to u suradnji s Republikom Slovenijom kao državom partnerom. Ovogodišnji je festival održan od 17. do 29. rujna, s 21 koncertom u varaždinskim sakralnim i svjetovnim prostorima te dvanaest izvan Varaždina (Križevci, Varaždinske Toplice, Ludbreg, Vinica, Kneginec, Belec, Prelog, Sveti Juraj na Bregu, Krapina i Šmarje pri Jelšah u Sloveniji), a organizirano je i jedanaest popratnih programa, kao i znanstveni skup u organizaciji Zavoda za znanstveni rad HAZU – Varaždin o temi Varaždinske barokne večeri – jubilarnih 50 godina.


Tradicionalnu nagradu Ivan Lukačić festivalski žiri dodijelio je Ingenium Ensembleu iz Ljubljane / Snimio Siniša Sović

Činjenicu da se VBV već odavno potvrdio kao itekako važan nacionalni festival, jedini u kontinentalnoj sjeverozapadnoj Hrvatskoj, zacijelo nije potrebno dodatno objašnjavati. Međutim, ponovi li se podatak o već trinaestogodišnjoj praksi suradnje s državama koje s Hrvatskom imaju uspostavljene bilateralne veze, prema tome i veleposlanstva u Zagrebu, afirmacija VBV i na međunarodnoj razini postaje razumljivija, a želja stranih glazbenika da na Večerima nastupe potpuno je logična. Te činjenice omogućuju programskom ravnatelju Davoru Bobiću pozivanje u Varaždin najistaknutijih hrvatskih solista i ansambala koji se odlučuju za interpretiranje baroknog repertoara, kao i osiguravanje nastupa najuglednijih svjetskih stručnjaka za povijesno utemeljeno izvođenje barokne glazbe koji svojim nacionalnim baroknim repertoarom znatno obogaćuju ukupnost festivalskih događanja.

Uopće, programska orijentacija Baroknih večeri na stilsko razdoblje koje je za Varaždin karakteristično – jer dobro je poznat epitet najljepšega hrvatskog grada barokne arhitekture, kao i činjenica da su u koncertne programe trajno uključena djela hrvatskih skladatelja barokne stilske usmjerenosti, što od samih početaka festivala davne 1971. potiče važna muzikološka istraživanja i pripremanje uglavnom rukopisnih partitura za izvođenje, uz izvođenje kapitalnih ali i još malo poznatih ostvarenja svjetskih majstora od kraja 16. do polovice 18. stoljeća – osigurava varaždinskom festivalu održivost u dugom trajanju.

Uz navedeno, organizator festivala, Koncertni ured Varaždin s ravnateljem Raymondom Rojnikom, već nekoliko godina uspijeva znatno proširiti raspon programa koji građanima Varaždina, a pod naslovom Total baroque, nudi dodatne sadržaje. Doista, 26. međunarodna izložba cvijeća, ove godine organizirana na varaždinskom Korzu, izložba Kerameikon galerije K10 nazvana Dobro ugođeni keramički orkestar svira barok, izložba fotografija I Feel Slovenia. I Feel Culture u foajeu HNK-a u Varaždinu, izložba slika Gustava Gnamuša u galeriji Zlatni Ajngel, poetski recital na slovenskom jeziku Slovensko-hrvatskog društva Nagelj, kao i promocija monografije Mirjane Bohanec Vidović te nadasve ukusna gala večera s tematikom slovenske kuhinje, dodatno su obogatili festivalske dane.

Dakako, nije moguće pobliže opisati tako velik broj događaja. Pa ipak, budući da VBV tradicionalno dodjeljuje i festivalske nagrade, moguće je izdvojiti neke od najuspješnijih solista i ansambala. Naime, država je partner bila Slovenija, a kako interpreti barokne glazbe iz susjednih država tradicionalno prijateljski surađuju, pomoć koju je u programiranju pružio slovenski gambist i čembalist Domen Marinčić bila je očekivana. Osim toga, mladi slovenski glazbenici očito rado odlaze na školovanje na inozemna visoka učilišta koja pružaju povijesno osviještenu naobrazbu, što njihovim ansamblima osigurava veću sigurnost u izvođenju kasnorenesansnog i baroknog repertoara.

Od svečanog otvaranja 17. rujna u katedrali, na kojemu je nastupio slovenski Barokni orkestar Musica cubicularis s djelima J. B. Lullyja, G. F. Händela, Antonija Vivaldija i J. F. Rebela, bilo je moguće čuti stilski vjerodostojno muziciranje. A da je uz slovenske kolege i tenora Acu Aleksandra Biščevića hrvatska sopranistica Ivana Lazar svojim čistim, zvonkim i sigurnim koloraturama znatno pridonijela uspjehu, bilo je očito. Te je večeri nastupila i mlada odlična slovenska blok-flautistica Maruša Brezavšček, koja je toliko oduševila novoutemeljeni žiri Hrvatske glazbene mladeži Varaždin da joj je uručio prvi put dodjeljivanu nagradu Ivan Werner. A Ivana Lazar, članica Camerate Garestin, pozvala je na suradnju i nedavno diplomiranu sopranisticu Josipu Bilić i s njom u duetu izvela zahtjevne duete Dietericha Buxtehudea, što je mladoj hrvatskoj nadi također osiguralo novu nagradu HGM Varaždin.

Tradicionalnu nagradu Ivan Lukačić dodijelio je festivalski žiri nadasve uvjerljivu Ingenium Ensembleu iz Ljubljane, a nagradu Jurica Murai za najbolje interpretacije dodijelio je ex aequo žiri u sastavu Zdenka Weber, predsjednica, s članovima Davorom Brđanovićem, Dadom Ruža, Natašom Maričić i Predragom Šantekom, dirigentu Tomislavu Fačiniju, koji je sa Zborom HRT-a i violinisticom Anom Vasić oduševio interpretacijom Pergolesijeve Missae Pape Marcelli, te doista fenomenalnom, svjetski poznatu umjetniku na blok-flautama Stefanu Temminghu.

Sudjelovanje Varaždinskog komornog orkestra sa sjajnim pijanistima Tomažom Petračom i Petrom Milković Prosen u izvedbama Bachovih koncerata za dva klavira, kao i praćenje revije nadarenih učenika Glazbene škole u Varaždinu na svečanom koncertu na kraju festivala, potvrda je pozornosti koju orkestar posvećuje izvođenju barokne glazbe. A da za pomladak oduševljen starom glazbom ne treba brinuti pokazala je i Barokna fešta, na kojoj su nastupili studenti muzičkih akademija u Zagrebu, Splitu, Osijeku i Puli, koji su pod mentorstvom violinistice Laure Vadjon briljirali u izvedbama velikana baroka.

Iz Slovenije su došli još i odličan čembalist Egon Mihajlović, vrsni lutnjist Bor Zuljan, mlada orguljašica Stina Strehar, izuzetna Tanja Vogrin, koja pjeva i sama se prati na harfi te ranoj glazbi predan ansambl Nova Schola Labacensis. Uz hrvatske ansamble tradicionalno uključene u VBV, Ansambl Responsorium, Hrvatski barokni ansambl i uvijek dojmljive Zagrebačke soliste, kao i novoosnovani ansambl Early Delight, ove je godine od stranih sastava nastupio mađarski Bacchus Consort zabavivši publiku temperamentnom glazbom kakva se pod utjecajima jezuitskog misionarstva u 18. stoljeću izvodila u Južnoj Americi. Sve u svemu, kao i svake godine, bogat izbor glazbenih djela iz neiscrpnih izvora barokne glazbene produkcije. Svima na radost i oduševljenje.

Vijenac 720

720 - 7. listopada 2021. | Arhiva

Klikni za povratak