Vijenac 720

Glazba

Uz novi međunarodni festival komorne glazbe, Hrvatski glazbeni zavod, 22–24. rujna 

Odjeci prvog ZAGREBplus festivala

Piše Srđana Vrsalović

Nova jesenska sezona u Hrvatskom glazbenom zavodu okupila je poklonike komorne glazbe u okviru međunarodnog festivala ZAGREBplus, koji je ove godine održan u svom prvom izdanju pod umjetničkim vodstvom Kajane Pačko.

Sažeta, ali glazbenim sadržajem bogata, programska koncepcija festivala od 22. do 24. rujna donijela je zagrebačkoj publici tri vrhunska koncerta komorne glazbe tematski posvećena Clari Schumann. Ta heroina glazbe 19. stoljeća svoj je doprinos glazbenom stvaralaštvu dala ponajprije kao pijanistica, a potom i kao skladateljica, kritičarka i pedagoginja, a njezin se opus u okviru Festivala ZAGREBplus na dirljiv način istaknuo u dijalogu s glazbom istaknutijih suvremenika Mendelssohna, Brahmsa, Roberta Schumanna, kao i Beethovena, Fanny Mendelssohn Hensel, ali i s djelima mladoga hrvatskog skladatelja Tomislava Olivera.

Izbor skladbi zasigurno je bio važan faktor inspiracije vrsnih i svjetski priznatih glazbenika koji su nastupili na festivalu u različitim sastavima, a svojim su izvedbama do srži utjelovili bit i ljepotu komornog muziciranja.

Prvi je koncert bio posvećen Liedu i dojmljivoj suradnji bas-baritona Krešimira Stražanca i Aljoše Jurinića za klavirom. Festival je u sljedeća dva dana postupno rastao brojem izvođača, prvo u izvedbi Clara Haskil Trija, koji čine Fil Liotis, klavir, Nina Reddig, violina, i Kajana Pačko, violončelo, a potom i kvarteta u sastavu Aljoša Jurinić, klavir, Kian Soltani, violončelo, Diana Tishchenko, violina, i Wen Xiao Zheng, viola, koji su izvedbama programa naslovljena Esencija romantizma svečano zaokružili vrlo uspješan festival.


U izvedbama se istaknuo Kian Soltani na violončelu, posebno u duetima s pijanistom Aljošom Jurinićem / Snimio Zvonimir Ferina

Atmosferičnost Triju romanci za violinu i klavir, op. 22, neke od posljednjih skladbi iz opusa Clare Schumann nastale u ljeto 1853, poslužila je kao idealan uvod u koncert naslovljen Kontrast i dijalog. Fil Liotis i Nina Reddig na zamračenoj su pozornici fino ispleli lirske misli s duhovitošću i mračnijim slojevima Allegretta i strasti trećeg stavka s pijanistički razvijenom klavirskom dionicom. Profinjeno tkivo najavilo je još profinjeniji, barem u akustičkom promišljanju, zvuk violončela u skladbi Frammento iz pera Tomislava Olivera. Refleksija na glazbu J. S. Bacha u tom je djelu ostvarena intrigantnom igrom fragmentima glazbenog materijala temeljena na kriptogramu B-A-C-H. Karakterna izvedba Kajane Pačko s preciznošću i snažnom gestom u iznošenju višeznačne forme istaknula je zrelost i umjetničku snagu mlade violončelistice, ali i brojne slojeve zanimljiva djela nastala na narudžbu umjetnice za projekt BACH+ iz 2018. Ta je skladba promišljanjem i odbacivanjem linearnog tumačenja forme povezana uz Oliverovo starije djelo Nocturnal mosaic iz 2011, koje su izveli članovi Clara Haskil Trija. Njihova je vrhunska uigranost iznijela brojne akustički zanimljive detalje partiture koja je također izgrađena na igri fragmentima i stvaranju zvučnog mozaika. Povratak u romantičarski svijet članovi Trija učinili su s klasičnim djelom iz Brahmsova opusa. Klavirski trio br. 2 u C-duru, op. 87 zaživio je u svoj punini kroz izvedbe inspiriranih glazbenika, uvijek u dosluhu u izvođenju Brahmsovih dugih melodijskih misli bez suvišne patetike, s agilnošću i lakoćom tehničke izvedbe.

Posljednji od tri koncerta festivala donio je ponovo djela s istaknutom klavirskom dionicom; prvenstveno 1. klavirski kvartet u Es-duru, WoO 36 Ludwiga van Beethovena, te Klavirski kvartet u Es-duru, op. 47 Roberta Schumanna. Aljoša Jurinić suptilnim je pijanizmom u svakom trenutku podupirao solističke nastupe drugih dionica, akustički se poigravajući zvukom gudačkih instrumenata i proizvevši u cjelini veoma bogatu zvučnu sliku, posebice u Schumannovu kvartetu. U svim se izvedbama, a posebno u duetima s Aljošom Jurinićem, istaknuo Kian Soltani na violončelu bogatim tonom i sugestivnim fraziranjem, u čemu su ga spremno i karakterno pratili Diana Tishchenko na violini i violist Wen Xiao Zheng uspješno gradeći dramaturgiju djela na programu. Nemalen broj oduševljene publike na tom koncertu, za razliku od drugog dana festivalskog programa, bio je sretna okolnost za glazbenike koji su izveli i bis iz opusa Clare Schumann, a time i svečano završili prvi međunarodni ZAGREBplus.

Ovim je festivalom Hrvatski glazbeni zavod vratio dio programa koji nam je nedostajao s prestankom uspješnoga međunarodnog festivala ZagrebKom te se nadamo njegovu raskošnijem izdanju u budućnosti.

Vijenac 720

720 - 7. listopada 2021. | Arhiva

Klikni za povratak