Vijenac 720

Film

RESPECT, red. Liesl Tommy, SAD, 2021.

Oda Arethi Franklin

Piše Tomislav Čegir

Američka biografska glazbena drama Respect južnoafričko-američke redateljice Liesl Tommy prema scenariju Tracey Scott Wilson te sinopsisu Wilsonove i Challie Khouri pregled je života i djelovanja kraljice soula Arethe Franklin. Nije riječ o djelu koje će popratiti čitav život vrhunske glazbenice i pjevačice, već obuhvaća razdoblje od početka 1950-ih, kada je Aretha bila desetogodišnja djevojčica do početka 1970-ih, kada je nakon nekoliko godina ovisnosti o alkoholu i narkoticima obnovila život i karijeru. Pjevačica i glumica Jennifer Hudson tumači odraslu Arethu Franklin, a vrlo mlada Skye Dakota Turner soul-divu u djetinjoj dobi. U nepunih godinu dana američka je kinematografija iznjedrila čak tri filma o afroameričkim pjevačicama presudnim za uspostavu raznovrsnih glazbenih idioma. Prošlogodišnji Ma Rainey’s Black Bottom Georgea C. Wolfea o jednoj od utemeljiteljica bluesa, ovogodišnji Sjedinjene Države protiv Billie Holiday Leeja Danielsa o zacijelo najvažnijoj jazz-pjevačici svih vremena te Respect o soul-divi svaki na svoj način zadiru u egzistenciju osoba koje su se u ostvarenju glazbenoga talenta morale nositi s vlastitim habitusima, traumama, ali i društvenim okružjem u kojem je rasizam još bio izrazito snažan.


Jennifer Hudson izvrsna je u ulozi Arethe Franklin / Izvor Editus d.o.o.

Turbulentnosti odnosa prema Afroamerikancima svjedočimo i u Respectu – jasan je kontekst djelovanja dr. Martina Luthera Kinga, koji je bio i kućni prijatelj Arethina oca C. L. Franklina (Forest Whitaker), baptističkoga pastora, te je utjecao na čitavu obitelj, a Aretha Franklin pjevala je na Kingovu pogrebu nakon ubojstva godine 1968. Kako svjedočimo već u početnoj sekvenci, kada mlada Aretha pjeva na kućnoj zabavi, očeva je kuća bila i mjesto okupljanja važnih afroameričkih glazbenika, od kojih je za kasniju promjenu u Arethinoj karijeri najvažnija Dinah Washington (Mary J. Blige). No dva su traumatična događaja potresla Arethino djetinjstvo, trudnoća s jednim od posjetitelja očevih zabava nakon silovanja te stradanje majke (Audra McDonald), od djece razdvojene već nakon rastave. Za Arethin su život važni odnos s autoritarnim ocem, zatim s nasilnim prvim suprugom i menadžerom Tedom Whiteom (Marlon Wayans) te drugim mužem i menadžerom turneja Kenom Cunninghamom (Albert Jones), ali i prijateljstvo s gospel-glazbenikom Jamesom Clevelandom (Titus Burgess) u obnovi duhovnosti i glazbenog izričaja.

Traženje se glazbenoga izričaja protegnulo na suradnju s diskografskom tvrtkama Columbia i Atlantic, gdje se napokon uspjela osloboditi očeva utjecaja na karijeru, a nešto kasnije i prvoga supruga, odnosno kada je u suradnji s iskusnim glazbenicima, ali i sestrama, uspjela postati ono po čemu je slavna – kraljica soula. Nakon razdoblja ovisnosti na prijelazu desetljeća, poslije sloma, vratila se gospel-korijenima s najprodavanijim albumom Amazing Grace (1972) snimljenim uživo. Dokumentarne snimke s koncerta objavljene su prije nekoliko godina (2018) pod istim naslovom.

Posrijedi je zanimljiv film iako ne i dovoljno slojevit da bi postao odličan. Najviše je to dug arhetipskoj strukturi biografskoga glazbenoga filma, bez obzira na rodni predznak – nadareni pojedinac u djetinjstvu je traumatiziran, slijedi tegobni put do uspjeha, glazbena zvijezda teško se nosi s uspjehom i posrće, a na završetku je ili obnova integriteta i uspjeha ili smrt uz održanje zvjezdanoga statusa. Respect ipak nudi dovoljno odmaka, redateljski postupci povremeno su i retorični, mjestimična uporaba crno-bijele filmske fotografije kao pseudodokumentarne snimke prenosi gledatelja u vrijeme zbivanja, baš kao i rekonstrukcija omota gramofonskih ploča. Vjerodostojan je i produkcijski dizajn filma, vrsna kostimografska i scenografska rješenja u predočavanju različitih desetljeća, dok je sjajno predočen proces nastanka važnih skladbi poput primjerice upravo Respect (1967). Kvalitetna glumačka tumačenja u postavu nadvisuje izvanredna Jennifer Hudson. Njezina izvedba uspijeva pokriti čak i nedostatke filma. Stoga je film Respect dobar početak filmske karijere Liesl Tommy –vrsne kazališne redateljice – dobar uvid u život i djelo jedne od najboljih pjevačica popularne glazbe uopće.

Vijenac 720

720 - 7. listopada 2021. | Arhiva

Klikni za povratak