Vijenac 719

Likovna umjetnost, Zadnja stranica

Turistička zajednica grada Zagreba s partnerima
pokrenula novu umjetničku platformu ArtUpunktura

Zagrebačka jesen u bojama kulture

Piše Petra Miočić Mandić

Nakon što je ispraćajući kolovoz projekt Okolo oživio nevidljive ulice i trgove, prostore u zapećku, od 13. je rujna umjetnost i kulturu ranjenim gradskim ulicama nastavila širiti Artupunktura

Terapija umjetnošću ili art-terapija, prema definiciji Britanskog udruženja art-terapeuta „oblik psihoterapije koji medije za stvaranje i prenošenje umjetnosti koristi kao osnovne oblike izražavanja i komunikacije“, desetljećima je već poznata kao važan dio širega terapijskog procesa pri tretiranju težih oblika mentalnih bolesti, no u posljednje se vrijeme zbog usmjerenosti neinvazivnom cijeljenju rana primjenjuje i kao pomoćna metoda pri suočavanju s posljedicama lakših oblika stresa, uzrokovanih ubrzanim životnim tempom ili traumom. A trauma se, napose u posljednjih osamnaest mjeseci, upisala i u tkivo gradova pa im je terapija, posebno umjetnošću, nasušno potrebna. Te je bolne činjenice osobito svjestan Zagreb; ulice njegova Donjeg grada nakon 22. ožujka trajno je ili privremeno napustila gotovo polovina njihovih dotadašnjih stanovnika, usputnih ili namjernih šetača, prolaznika. Tu je prazninu, svem trudu unatoč, bilo nemoguće sakriti.


Reli po galerijama aktivno je uključio posjetitelje u obilazak deset galerija * Izvor Turistička zajednica grada Zagreba

Hvale je stoga vrijedno što se na inicijativu Turističke zajednice grada Zagreba i uz pomoć njihovih kreativnih partnera ranjenim gradskim ulicama promiču kultura i umjetnost. Nakon što je ispraćajući kolovoz projekt Okolo oživio nevidljive ulice i trgove, prostore u zapećku, od 13. je rujna umjetnost i kulturu gradskim ulicama nastavila širiti Artupunktura. Igra riječima sjajno je pogođena jer baš kao što akupunktura, tradicionalna tehnika kineske medicine, ubadanjem iglica na prava mjesta na koži nastoji uspostaviti ravnotežu vitalne energije u pacijenta, terapija umjetnošću to će na nešto manje od mjesec dana učiniti gradskim ulicama.

Galerije na otvorenom

Još i prije službene inauguracije nove umjetničke platforme, 9. rujna, u sklopu programa Projekt Ilica: Q’ART potez između dvaju trgova, od Trga bana Jelačića do Britanskog trga iz muzejskih će i galerijskih prostora djela najpoznatijih domaćih umjetnika preseliti na gradske ulice i njegove prazne prostore pretvoriti u galeriju na otvorenom. Osim Galerije Ilica, Projekt Q’ART je od 13. do 19. rujna na Britanskom trgu predstavljao Sve boje Ilice, tematski umjetnički sajam u srcu grada. Prvi je dan bio rezerviran za modu, drugi za uređenje doma, treći je bio posvećen djeci, četvrti OPG-ovima okrenutima ekološkoj proizvodnji, a petog je dana na Plant marketu bilo moguće pronaći novu ili izliječiti postojeću biljku. Cilj je svemu tome bio revitalizirati napuštene gradske prostore, a time i urbani duh grada. Vraćanje umjetnosti zajednici i osiguranje povratka zajednice umjetnosti nije nova praksa, već nešto na čemu članovi Projekta Ilica ustraju od 2017, a njihova je događanja dosad posjetilo više desetaka tisuća ljudi.


Na platformi sudjeluju i studenti ALU koji su oslikali
20 murala uz glavni ulaz u Park Maksimir

Nova nije ni inicijativa Reli po galerijama; od 16. do 19. rujna ta će interaktivna manifestacija sedmi put aktivno uključiti posjetitelje u obilazak deset galerija: Galerije Kranjčar, Galerije Matice hrvatske, Galerije ULUPUH, Galerije Karas, Galerije Šira, ORIS – kuće arhitekture, Doma HDLU-a, Galerije SC, Galerije VN i Galerije Događanja. Kao i svake godine, posjetitelji u prvoj posjećenoj galeriji dobivaju mapu, a u svakoj sljedećoj nastavljaju skupljati oznake te su oni sa svim sakupljenim žigovima osvojili simboličke diplome. Galerije su za njih bile otvorene do 22 sata, a u tom produljenom vremenu organizirani su i posebni programi poput vodstava kroz izložbe.

Novi prostor u Vlaškoj,
murali u Maksimiru

Na to se sjajno nadovezuje predstavljačka izložba osmero umjetnika mlađe generacije Novo nasljeđe kojom se inaugurira novi galerijski prostor 36 Mountains Studio, svojevrsni nastavak festivala 36 Mountains nedavno otvoren na adresi Vlaška 103. Za predstavljanje novih glasova likovnih umjetnosti brinuo se i ALU, koji je, nakon tradicionalne lipanjske izložbe završnih radova svojih studenata, od 16. do 19. rujna izložbom Perspektiva – nova generacija predstavio postignuća studenata završnih godina i diplomanata u protekloj godini. Kao najava izložbe i trajno nasljeđe gradu ostat će 20 murala što su ih studenti oslikali na platou uz glavni ulaz u Park Maksimir.


Vraćanje umjetnosti zajednici i osiguranje povratka zajednice umjetnosti cilj je platforme (plakat izložbe)

Trajnim se nasljeđem nada postati i projekt Art & grad – umjetnost se oglasila kojim je inicijator Tomislav Kličko, vlasnik Kuće za ljude i umjetnost Lauba, zamoren vizualnom bukom što je stvaraju reklamni panoi postavljeni diljem grada, odlučio reklame na džambo-plakatima zamijeniti reprodukcijama djela 119 najpoznatijih domaćih umjetnika. Ona su u tom kratkom razdoblju od 16. do 19. rujna drugim bojama oživila tristotinjak gradskih lokacija i javnosti približila najvažnija djela domaće umjetnosti. Nadamo se da će se dobra praksa nastaviti i u budućnosti.

Isti je vikend na Tržnici Dolac, točnije arkadama na njezinu zapadnom dijelu bio rezerviran za projekt 9 arkada / 9 arcades, kojim je Studio Boir napravio presjek transformacija što ih je najveća zagrebačka tržnica prošla u proteklih devet desetljeća i time na najbolji mogući način sjedinio visoku umjetnost s onom narodnom.

Naposljetku, projekt kojim će platforma zakoračiti u listopad, izložba Prostoria 10 u Domu HDLU-a otvara se 25. rujna i do 8. će listopada prikazati presjek desetogodišnjeg rada Prostorije, dizajn-brenda namještaja sa snažnom proizvođačkom kulturom i kulturom dizajna.

Iako neki od programa nisu novi ni posebno za platformu osmišljeni, to nipošto ne umanjuje autentičnost platforme čiji je cilj, osim zacjeljivanja rana glavnoga grada, i povratak turista na njegove ulice. A budući da je, prema podacima WTO-a, 40 posto unutareuropskih putovanja motivirano upravo kulturnim i umjetničkim događanjima, posve je razumljivo što Zagreb, nakon svjetlom ispunjena proljeća, raspjevanog ljeta i netom prije šarenog Adventa, (turističku) jesen želi obojiti kulturom.

Vijenac 719

719 - 23. rujna 2021. | Arhiva

Klikni za povratak