U povodu otvaranja 51. Varaždinskih baroknih večeri, 17–29. rujna
Koncertom Baroknog orkestra Musica cubicularis uz soliste Ivanu Lazar, Aleksandra Biščevića, Marušu Brezavšček, te uz umjetničko vodstvo Domena Marinčića, 17. rujna svečano su u varaždinskoj katedrali otvorene 51. Varaždinske barokne večeri. Svečanost otvaranja započela je posebno
zanimljivim polifonim aranžmanom himne Lijepa naša domovino, koji je za ovu prigodu priredila dirigentica komornoga zbora Glazbene škole u Varaždinu Dada Ruža.
Prema koncepciji međunarodne suradnje i otvorenosti kulturnim dodirima, za ovogodišnju zemlju partnera izabrana je Slovenija, a samo otvaranje, koje je prenosila i Hrvatska radiotelevizija, prigodnim govorima uveličali su gradonačelnik Varaždina Neven Bosilj i ministrica kulture i medija RH Nina Obuljen Koržinek te izaslanik predsjednika RH Zorana Milanovića Zdravko Zima.
Kako su Varaždinske barokne večeri zakoračile u drugu polovicu stoljeća svojega postojanja, od utemeljenja 1971, vrijedi se ovom prigodom osvrnuti na monografiju koja je 2020. za budućnost pohranila osnovne informacije o koncepciji, vrijednosti i umjetničkom razvoju pet desetljeća baroknog festivala nacionalnoga značenja na sjeveru Hrvatske, dijelu srednjoeuropskoga kulturnog kruga.
Naslovnica monografije
Monografiju Varaždinske barokne večeri – 50 festivalskih godina uredio je Ernest Fišer, a objavljena je u nakladi Koncertnog ureda u Varaždinu na čelu s Raymondom Rojnikom. Knjiga je urednički podijeljena u četiri cjeline. Uvodnim riječima predsjednika Republike Hrvatske Zorana Milanovića, stalnog pokrovitelja VBV-a, pozdravnim porukama ministrice kulture i medija Nine Obuljen Koržinek i župana Varaždinske županije u prethodnom mandatu Radimira Čačića, zatim promišljanjima ravnatelja VBV-a Davora Bobića, te gradonačelnika u prethodnom mandatu Ivana Čehoka predstavljena su poimanja vrijednosti i značenja za hrvatsku kulturu nacionalnoga festivala posvećena baroku, baroknoj kulturi, s posebnim naglaskom na njegovanju hrvatske barokne glazbene baštine. Uvodni dio završava promišljanjima Raymonda Rojnika, ravnatelja Koncertnog ureda Varaždin, u čijoj se organizaciji već 25 godina ostvaruju zamisli umjetničkog ravnatelja VBV-a.
Barokni orkestar Musica cubicularis uz soliste otvorio je ovogodišnje Barokne večeri / Snimio Siniša Sović
Kulturološki, informativno i sadržajno VBV je moguće misaono obuhvatiti kroz deset tekstova kojih autori Zdenka Weber, Erika Krpan, Jagoda Martinčević, Ernest Fišer, Ivana i Nataša Maričić, Dada Ruža i Eduard Vargović sagledavaju, svako iz svoga aspekta, Varaždinske barokne večeri u obzoru povijesti i suvremenosti. Tako Zdenka Weber svojim tekstovima prikazuje varaždinski festival kao plod sjajne glazbene tradicije baroknoga grada, zatim se osvrće na razdoblje od 2007. do 2020, kada se koncepcijski u skladu sa zamislima ravnatelja Davora Bobića uvode zemlje-partneri te je autorica poseban naglasak stavila na važnost muzikološke misli kao znanstvenog ishodišta za osmišljavanje i produkciju umjetničkog festivala. Erika Krpan svojim je tekstovima naglasila značaj maestra Vladimira Kranjčevića kao jednog od idejnih začetnika VBV-a te je posebno istaknula detaljan idejni i programski osvrt na deset festivalskih godina u razdoblju 1996–2006. Prvo idejno i programsko razdoblje, 1971–1995. prikazala je Jagoda Martinčević, dok je Ernest Fišer poseban fokus stavio na Klub mecena VBV-a koji su uz Ministarstvo kulture i medija RH, Grad Varaždin i Varaždinsku županiju, iznimno važan faktor u podupiranju i realizaciji kulturološki i gospodarski važna festivala za sjevernu Hrvatsku, ali i njegovanje hrvatske kulture u cjelini. Kako bi se stekao uvid o važnosti VBV-a za lokalnu sredinu i koliko sami Varaždinci pridonose već pola stoljeća opstojnosti ovoga festivala, autorice Ivana i Nataša Maričić dale su detaljan uvid u amaterske i profesionalne varaždinske glazbene prinose baroknim večerima.
VBV ne čini samo koncertna djelatnost, iako je ona nositelj umjetničkog programa, no za cjelovito kulturološko sagledavanje života i kulture grada baroka, što Varaždin uistinu i jest sa svojim kulturno osviještenim žiteljima, festival čine i brojni popratni festivalski programi poput izložbi, znanstvenih skupova, predavanja, kazališnih predstava, književnih večeri, predstavljanja i promocija, ali i gastronomije, filmova, vatrometa, misa, otkrivanja spomen-ploča te ostalih popratnih manifestacija. Sve ih je u svome tekstu detaljno popisao, razvrstao i obradio Eduard Vargović.
Nakon sagledavanja VBV-a s mnogih aspekata, posebna je pozornost tekstualno usmjerena na utemeljitelje i istraživače VBV-a: Vladimira Kranjčevića, Juricu Muraja, Lovru Županovića, Ladislava Šabana te Ennija Stipčevića, kao i na zaslužne pedagoge Ankicu Opolski te Marijana Zubera.
Varaždin je grad koji je pravi rasadnik znamenitih glazbenih umjetnika, znanstvenika i glazbenih pedagoga, a njihov je vrijedni doprinos zabilježen u prikazu 50 festivalskih godina. Tako su posebnu pozornost dobili Ruža Pospiš-Baldani, Nada Puttar-Gold, Srebrenka-Sena Jurinac, Rudolf Klepač, Višnja Mažuran, Josip Klima, Franjo Petrušanec, Darija Hreljanović, Vlatka Oršanić, Nevenka Petković-Sobjeslavski, Lidija Horvat-Dunjko, Lana Kos, Tomislav Mužek, Valentina Fijačko-Kobić, Inge Heinl-Stančić, Miljenka Grđan, Jože Haluza, Krešimir Lazar, Natalija Imbrišak, Višeslav Jaklin, Vladimir Ščedrov, Anđelko Igrec, Dada Ruža, Stjepan Mikac, Vladimir Gotal, Zdenka Weber, Franjo Ruža, Marijan Kraš, Janko Pavetić, Darko Sačić i Ćiril Grabrovec.
VBV iz godine u godinu, uz strane umjetnike, realiziraju brojni glazbeni ansambli s respektabilnom domaćom i inozemnom karijerom. Tako su u prvih pedeset godina VBV obogatili svojom glazbenom vrsnošću Varaždinski komorni orkestar, Varaždinski barokni ansambl, Zagrebački solisti, Zagrebačka filharmonija, Simfonijski orkestar HRT-a, Hrvatski barokni ansambl, Vokalni ansambl Antiphonus, Simfonijski puhački orkestar Hrvatske vojske, Akademski zbor Ivan Goran Kovačić, Zbor HRT-a, Zagrebački kvartet, Zagrebački gitaristički kvartet, Zbor Chorus angelicus, Ansambl Responsorium, Camerata Garestin i Nonet Donum.
Da je monografija sveobuhvatno djelo koje zaslužuje festival nacionalnog značenja, potvrđuju i brojni vrijedni prilozi na kraju knjige, gdje su popisani svi festivalski programi u pedeset godina, objavljena diskografija u izdanju VBV-a, svi dobitnici nagrada Ivan Lukačić, Jurica Murai i Kantor te svi članovi Programskog i Organizacijskog odbora te Festivalskog vijeća. Impresivna je činjenica da su u pet festivalskih desetljeća VBV-a održana 952 koncerta gdje su se publici kroz baroknu umjetnost predstavljali publici domaći i strani glazbenici. Prateći iz godine u godinu na početku jeseni Varaždinske barokne večeri, možemo ustanoviti da one obilježavaju radosni poslijeljetni povratak na redovne dužnosti i zadaće. One dobivaju dodatni poticaj uz zvukove temperamentne barokne glazbe – osjećamo se tako dijelom kulturne Europe, o čemu svjedoči i ovaj festival uvijek nas iznova podsjećajući na vrijedna djela proizašla iz pera i notnih partitura baroknih glazbenika, kako stranih, tako i onih rođenih u hrvatskome kulturnom prostoru i njihovoj važnosti u pozicioniranju hrvatske kulture u srednjoeuropski, ali i mediteranski kulturni krug. Sagledavajući sve navedeno, posebnu važnost ima i ova monografija koja nam pomaže da osvijestimo važnost idejnih začetnika VBV-a koji su još prije pedeset godina uvidjeli važnost te manifestacije za održavanje tradicije i potrebe za kulturom u Hrvata. Zahvaljujemo stoga uredniku Ernestu Fišeru, koji je nastojeći ostaviti memoriju za budućnost realizirao ovaj zapis u obliku tiskane knjige. Time se potvrđuje važnost i uloga izdavaštva u čuvanju i pamćenju kulture naroda.
719 - 23. rujna 2021. | Arhiva
Klikni za povratak