Vijenac 719

Kazalište

Moby Dick, red. Stefano Tè, Festival svjetskog kazališta, Teatro dei Venti iz Modene, HNK u Zagrebu, 13. IX.

Jedinstveno umijeće totalnoga teatra

Piše Katarina Kolega

Festival svjetskog kazališta počeo je ove godine predstavom na otvorenom za koju nije bila potrebna ulaznica. Zainteresirani gledatelji okružili su glavni ulaz Hrvatskoga narodnog kazališta u Zagrebu, ispred kojega je veliko platno skrivalo pravu kazališnu čaroliju. Riječ je o neobičnom uprizorenju najpoznatijega romana američkog pisca Hermana Melvillea, Moby Dicku. Teatro dei Venti iz Modene poznato je po umjetničkom istraživanju u javnim prostorima, a u Moby Dicku pokazalo je kako predstave na ulici, poput onih u kazališnim dvoranama, mogu biti scenografski i izvedbeno vrlo kompleksne i grandiozne.


Teatro dei Venti iz Modene poznato je po umjetničkom istraživanju u javnim prostorima. U Moby Dicku pokazali su kako predstave na ulici, mogu biti kompleksne i grandiozne  / izvor Press HNK

Redatelj Stefano Tè izvukao je iz opsežnog romana 19. stoljeća glavne filozofske niti o destruktivnoj ljudskoj naravi koja, zbog žudnje za osvetom i moći, razara sve pod sobom, no ne uspijeva pobijediti prirodu i njezine zakonitosti. Dramaturg Giulio Sonno uvrstio je samo nekoliko ulomaka iz teksta – monolog mornara Ishmaela koji je, kao i u romanu, pripovjedač priče o kapetanu Ahabu i njegovoj opsesivnoj potrazi za bijelim kitom koji mu je odgrizao dio noge, par dijaloga između Ishmaela i Ahaba te nekoliko Ahabovih monologa.

Snimila Sandra Šimunović / Pixsell

Riječi, međutim, u ovoj izvedbi nisu toliko važne jer sedamnaestero izvrsnih plesača, akrobata i glazbenika tijelom, pokretom, zvucima i konstruktorskim umijećem prenose atmosferu i ideju djela. Predstava počinje veselom glazbom na koju izlaze izvođači koji u frenetičnom raspoloženju miču platno i na praznu pozornicu donose goleme bačve po kojima, kao po udaraljkaškim instrumentima, fantastično sviraju, uz pomoć trojice glazbenika na trubi, gitari, sintisajzeru i udaraljkama. Na taj način prikazano je okupljanje posade i priprema za daleku i dugu plovidbu.

U dojmljivoj koreografiji, s posudama punim vode, entuzijastično čiste pod budućeg broda, donose njegove dijelove od kojih, uz dinamične plesne i akrobatske sekvence, s lakoćom stvaraju golem brod s dvama jarbolima iskidanih jedara. Čarolija kazališta upravo je u stvaranju iluzije, poticanju naše mašte, a talijanski izvođači uspjeli su u tome da povjerujemo kako se svuda oko nas nalazi veliko plavetnilo po kojemu plovi vidljivo istrošen i od dugogodišnje plovidbe izmučen Ahabov brod. Njegovi su se mornari s veseljem prepustili riziku koji je neminovan u lovu na kitove što se, preneseno u kazališni jezik, pokazalo izvođački vrlo zahtjevnim akrobacijama, osobito na vrhu jarbola. Održavanjem ravnoteže na partnerovim leđima ili dlanovima, u akrobacijama u dvoje, dočarali su zajedništvo koje je među posadom vladalo na početku pustolovnog putovanja.

U pamćenju će mi osobito ostati četiri izvođača na štulama koji su neprestano padali na pod i s lakoćom se dizali na štule, hodajući često samo na jednoj visokoj nozi. Energičnim plesom sa štapovima, u ujednačenoj koreografiji, slikovito je prikazan lov na kitove, ali i prve trzavice među mornarima, sukobi i tučnjave. Pokretom se jasno dočarao i umor mornara, njihovo posustajanje, gubljenje snage i izdržljivosti, a s nestankom energije među posadom i brod se počeo raspadati. Njegovi su se dijelovi polako pretvarali u golemog kita i tu je transformaciju, koja se događala uz sporiju glazbu i ples, bilo uistinu impresivno gledati.

Vrlo je dojmljiva bila i pojava kita iznad svih nas, kada je glazbu zamijenila tišina, a pokret se zaustavio u moćnoj slici čovjekove sitnosti i nebitnosti pred velebnom snagom prirode. Moby Dick Teatra dei Venti krasna je kazališna slikovnica u kojoj se, iz prizora u prizor, nižu zanimljive slike. Posljednja od njih, vrlo simbolično, bez riječi i pokreta, odašilje snažnu poruku o prirodi i nama samima. U ovoj interpretaciji u prirodi nema zla – ono se krije jedino u ljudskim glavama i srcima, egoizmu i čovjekovoj želji da gospodari svima i svemu. Jedina je destruktivna sila na našem planetu čovjek. Predstavu možemo čitati i u vrlo aktualnom ekološkom ključu, posebice ako je promatramo u kontekstu zagađenja voda i mora te pomoru ribe.

Dojmljiv kraj poručuje i to da bismo trebali živjeti u skladu s prirodom, a ne u vječnom (apsurdnom i uzaludnom) dokazivanju naše superiornosti. Impresivnim sklapanjem broda od željezne konstrukcije te njezinom transformacijom u kita umjetnici pokazuju i onu bolju stranu čovjekove prirode – njegovu kreativnost i konstruktivnost u kojima bi svi trebali nalaziti snagu i životnu energiju. Uz mnoge poruke i značenja, predstava prije svega nudi jedinstveni vizualni doživljaj i užitak u vrsnom izvođačkom umijeću totalnoga teatra, koji nemamo baš često priliku gledati na našim ulicama i trgovima. Uz Zagrepčane, tu su priliku dobili i Puljani jer je predstava, nakon 19. festivala svjetskog kazališta, gostovala i na 27. međunarodnom kazališnom festivalu PUF-u.

Vijenac 719

719 - 23. rujna 2021. | Arhiva

Klikni za povratak